زمان مطالعه: 3 دقیقه

عاشق شدن در نوجوانی و بحران های پیش رو

در سنین نوجوانی شدت هیجاناتی که فرد با آن مواجه می‌شود، بالا‌‌ست و منطق نمی‌تواند به این حجم از هیجان حاکم شود. به‌همین دلیل وقتی نوجوان با فرد دیگری آشنا می‌شود، نمی‌تواند به خوبی به همه ابعاد موضوع نگاه کند و فقط تب و تاب و جذابیت اولیه شخص است که برایش اهمیت دارد و به آن فکر می‌کند.

ساحل گرامی

روانشناس

17 تیر 1402
شناسه : 97900
نسخه چاپی
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/opinion/97900
226+
بالا

حادثه 24 - در سنین نوجوانی شدت هیجاناتی که فرد با آن مواجه می‌شود، بالا‌‌ست و منطق نمی‌تواند به این حجم از هیجان حاکم شود. به‌همین دلیل وقتی نوجوان با فرد دیگری آشنا می‌شود، نمی‌تواند به خوبی به همه ابعاد موضوع نگاه کند و فقط تب و تاب و جذابیت اولیه شخص است که برایش اهمیت دارد و به آن فکر می‌کند.

وقتی نوجوان احساس می‌کند این رابطه جدی شده و باید خانواده‌ها در جریان قرار بگیرند، همزمان کشش او نسبت به فرد مورد نظرش بیشتر می‌شود و احساس می‌کند که باید این ماجرا به ازدواج ختم شود. اما خیلی اوقات واکنش‌های هیجانی که خانواده‌ها نسبت به این ماجرا از خود نشان می‌دهند باعث می‌شود که این مسئله به لجبازی بین نوجوان و خانواده کشیده شود. به این ترتیب 2 نوجوان منطق را از دست داده و با لجبازی فقط به‌سوی یکدیگر جذب می‌شوند و همین اتفاق موضوع را پیچیده‌تر می‌کند. گاهی اوقات به‌خاطر اینکه مهارت‌های حل مسئله در خانواده یا یکی از نوجوانان کمتر است، از راه‌حل‌های هیجانی استفاده می‌شود. این راه‌حل‌ها می‌تواند در موارد حاد به‌سوی خودکشی یا دگرکشی سوق پیدا کند یا به فرار از خانه، اعتیاد یا اقدامات تلخ دیگری منجر شود.

اما در چنین مواقعی چه باید کرد؟ اول خانواده‌ها نباید نسبت به این مسئله گارد بگیرند. چون هر‌قدر سفت و سخت به مقابله با نوجوان پرداخته و مثلا گفته شود که باید از طرف مقابل جدا شوی و... نتیجه عکس گرفته می‌شود و نوجوان بیشتر جذب طرف مقابل می‌شود. پس باید کاری کرد که نوجوان به مرور متوجه انتخاب اشتباهش شود. وقتی پدر و مادر   ارتباطی که دختر و پسر با یکدیگر دارند را کنترل می‌کنند،آنها نیز به‌خاطر اعتمادی که خانواده به آنها کرده، اجازه یک‌سری رفتارها را به‌خودشان نمی‌دهند. دست‌کم رفتار پرخطر، فرار از خانه، رفتار هیجانی و... را مرتکب نمی‌شوند.

از سوی دیگر والدین باید نوجوان را به استفاده و کمک گرفتن از مشاور ترغیب کند. مثلا گفته شود که با توجه به سن کم شما باید با کمک مشاور بتوانید به یک‌سری از مهارت‌های زندگی برسید که اگر در زندگی‌تان دچار مشکل شدید بتوانید مشکلات را برطرف کنید. در عین حال که والدین نمی‌خواهند این وضعیت به ازدواج برسد اما با حمایت از فرزندشان و گذاشت شرط مشاوره گرفتن، کاری می‌کنند که نوجوان در فرایند متوجه انتخابش شود و به این نتیجه برسد که تصمیمی که گرفته‌ درست و منطقی نیست و فقط بر پایه احساسات زودگذر است.

آخرین «اخبار حوادث» را در صفحه اخبار حوادث حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر