زمان مطالعه: 6 دقیقه

سقوط مرگبار هواپیمای آنتونف در اوکراین / داغ دل مسافران تهران- طبس تازه شد

معاون وزیر کشور اوکراین از سقوط یک هواپیمای آنتونف-۲۶ در شمال شرقی این کشور خبر داد. این هواپیما متعلق به شرکتی است که 6 سال قبل سقوط یکی از هواپیماهایش در تهران موجب جان باختن 40 نفر از هم وطنان مان شد و جنجال زیادی به پا کرد.
05 مهر 1399
شناسه : 57592
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/57592
660+
بالا
معاون وزیر کشور اوکراین از سقوط یک هواپیمای آنتونف-۲۶ در شمال شرقی این کشور خبر داد. این هواپیما متعلق به شرکتی است که 6 سال قبل سقوط یکی از هواپیماهایش در تهران موجب جان باختن 40 نفر از هم وطنان مان شد و جنجال زیادی به پا کرد.

حادثه 24 - معاون وزیر کشور اوکراین از سقوط یک هواپیمای آنتونف-۲۶ در شمال شرقی این کشور خبر داد. این هواپیما متعلق به شرکتی است که 6 سال قبل سقوط یکی از هواپیماهایش در تهران موجب جان باختن 40 نفر از هم وطنان مان شد و جنجال زیادی به پا کرد. 

بر اساس گزارش ریانووستی، آنتون گراشچنکو با انتشار پیامی در صفحه فیسبوک خود از سقوط یک هواپیمای آنتونف-۲۶ در شمال شرقی کشور اوکراین خبر داد و نوشت: بر اثر سقوط یک فروند هواپیمای آنتونف-۲۶ در نزدیکی شهر خارکوف واقع در شمال شرقی این کشور، دست‌کم ۲۰ نفر از سرنشینان هواپیما جان باخته‌اند. این هواپیما دارای ۲۸ سرنشین بوده است که تا به این لحظه مرگ ۲۰ نفر از آن‌ها تأیید شده است.

گفتنی است؛ ۲ نفر از سرنشینان هواپیما در حالی که شرایط بسیار وخیمی داشته‌اند، توسط نیرو‌های امدادی به بیمارستان منتقل شده‌اند.عملیات جستجو و نجات برای یافتن ۶ سرنشین دیگر این هواپیما همچنان ادامه دارد.

فاجعه آنتونف در تهران

بر اساس این گزارش، روز 19 مرداد ماه سال 93 یک فروند هواپیمای آنتونف متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان که قرار بود از تهران به سوی ظبس پرواز کند، دقایقی پس از پرواز از فرودگاه مهرآباد در شهرک آزادی سقوط کرد و 40 نفر از سرنشینان آن جان خود را از دست دادند.

به‌دنبال وقوع این حادثه تحقیقات درخصوص سقوط مرگبار در دادسرای امور جنایی تهران آغاز شد و محمد شهریاری سرپرست دادسرا با ابلاغ ویژه‌ای که از رئیس وقت قوه قضاییه گرفته بود مسئول انجام تحقیقات درباره علت این سقوط و شناسایی مقصران آن شد. هرچند تحقیقات در دادسرا به کندی پیش می‌رفت اما سرانجام شواهد و مدارکی به‌دست آمد که نشان می‌داد این حادثه بر اثر قصور و کوتاهی تعدادی از مسئولان وقت سازمان هواپیمایی و شرکت هواپیمایی سپاهان اتفاق افتاده است. بااینکه ابتدا 8نفر در این حادثه متهم بودند اما در ادامه برای 4نفر از آنان قرار منع تعقیب صادر شد و پرونده اتهامی 4نفر دیگر از جمله رئیس وقت سازمان هواپیمایی و 3 نفر دیگر به اتهام مشارکت در تسبیب در قتل شبه عمد 40نفر، معاونت در قتل شبه عمد و مشارکت در تسبیب ضرب و جرح شبه عمد 8 نفر، با صدور کیفرخواست به مجتمع قضایی کارکنان دولت فرستاده شد. با وجود برگزاری 3  جلسه محاکمه در شعبه 1058 این پرونده تاکنون به نتیجه روشنی نرسیده است و خانواده های داغدار همچنان چشم انتظار هستند تا مقصران جان باختن عزیزان شان معرفی شوند.

علت سقوط آنتونوف ۱۴۰ پس از ۱۸ماه اعلام شد

اسرار سقوط آنتونف

در حادثه سقوط هواپیمای آنتونف 140 نکات کلیدی زیادی وجود دارد. یکی از کارشناسان صنعت هوایی این 5 مورد را اینطور عنوان کرد:

1ـ پروژه مونتاژ هواپیمای آنتونف که به ایران 140معروف شده بود حدود 500 میلیون دلار برای کشور هزینه دربرداشت و در نهایت شکست خورد. درحالی‌که آن زمان با چنین هزینه‌ای می‌شد کل ناوگان هوایی کشور را بازسازی کرد و دست‌کم 50 فروند هواپیما خرید.

2ـ سوانح مکرر هواپیمای آنتونف به‌دلیل عدم‌کیفیت آن بود که مهم‌ترین نکته در بی‌توجهی به اختلاف بین وزن طراحی شده و وزن محصول بود. همچنین در این هواپیما از موتور تبدیلی توربوشفت (موتور بالگرد) به موتور توربو پراپ (جت ملخ دار) استفاده شد که در نتیجه وزن موتور افزایش و قدرت آن کاهش پیدا کرد.

3ـ کاهش قابلیت اطمینان و نواقص این هواپیما موجب شده بود که هیچ شرکت هواپیمایی تمایل به استفاده از آن نداشته باشد. به همین دلیل برای بهره‌برداری از این هواپیماها شرکت هواپیمایی هما راه‌اندازی شد.

4ـ تمدید مجوز بهره‌برداری شرکت سپاهان برای این هواپیما به‌رغم مخالفت‌های کارشناسان انجام شد. با برکناری کارشناسان مجرب، کارشناسان جدید بدون درنظر گرفتن اشکالات این پرنده، اقدام به تمدید مجوز پرواز کردند که درنهایت موجب سقوط هواپیما شد.

5ـ پروژه تولید آنتونف در ایران بدون انجام مطالعات کافی انجام شد؛ چرا که این هواپیما با شرایط کشور ما سازگاری ندارد اما این پروژه با پیگیری یکی از مقامات دیپلماتیک وقت کلید خورد.

ارسال نظر