زمان مطالعه: 4 دقیقه

بازی باخت- باخت والدین و نوجوانان

استفاده زیاد نوجوانان از فضای مجازی گاهی باعث می‌شود برخی خانواده‌ها احساس کنند که کنترل فرزندان‌شان از دست آنها خارج شده است و در این شرایط به مقابله با آنها می‌پردازند. آنها گاهی فراموش می‌کنند که کلید اینکه استفاده نوجوانان از فضای مجازی را کمتر کنیم این است که تشویق‌شان کنیم که فعالیت دیگری برای خودشان دست و پا کنند.

ساحل گرامی

روانشناس

16 شهریور 1399
شناسه : 56887
نسخه چاپی
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/opinion/56887
829+
بالا

 

حادثه 24 - استفاده زیاد نوجوانان از فضای مجازی گاهی باعث می‌شود برخی خانواده‌ها احساس کنند که کنترل فرزندان‌شان از دست آنها خارج شده است و در این شرایط به مقابله با آنها می‌پردازند. آنها گاهی فراموش می‌کنند که کلید اینکه استفاده نوجوانان از فضای مجازی را کمتر کنیم این است که تشویق‌شان کنیم که فعالیت دیگری برای خودشان دست و پا کنند. با توجه به اینکه در دوره کرونا هستیم و رفتن به باشگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی و... محدود شده است. مسئله مهم مدیریت والدین و نحوه رفتار آنها با فرزندان‌شان است. حالا چکار کنیم که فرزندان‌مان کمتر فرصت‌شان را در فضای مجازی بگذرانند؟

مهارت حل مسئله هم در نوجوانان و هم در والدین پایین است. هر کس از دیدگاه خودش به ماجرا نگاه می‌کند و نمی‌توانند به راه‌حل برد- برد برسند. نشانه‌اش در حادثه تلخی که رخ داده وجود دارد. اختلافی بین مادر و دختر ایجاد شده است.

نکته کلیدی در این بین کنترل خشم است. در مهارت‌های زندگی یکی از مسائل مهم حل مسئله و دیگری کنترل خشم است. 2 نکته‌ای که در این ماجرا حلقه مفقوده هستند. در این حادثه فوران خشم آنی را می‌بینیم. در این مواقع معمولا فرد متوجه بروز خشم در بدنش می‌شود. گر می‌گیرد، بدنش منقبض می‌شود. عرق می‌کند. اما با توجه به این نشانه‌ها نمی‌تواند از یک سری تکنیک‌ها استفاده کند. تنفس‌های عمیق داشته باشد یا از محیط دور شود. در نهایت وقتی خشم به‌طور ذهنی درک نشود، تبدیل به یک واکنش می‌شود. شخص خودزنی می‌کند، دگرزنی می‌کند. متوسل به خشونت می‌شود. به اشیا آسیب می‌زند. باید کاری کنیم که افراد جامعه یاد بگیرند اگر خشمگین هستند از چه چیزی خشمگین هستند؟ باید چکار کنند تا خشم‌شان کمتر شود؟ خشم باعث می‌شود توانایی تصمیم‌گیری فرد در آن لحظه به حداقل ممکن برسد؛ یعنی تمام پیام‌هایی که به سمت مغز می‌رود و باعث می‌شود فرد تصمیم‌های عاقلانه بگیرد و تکانه‌ها را کنترل کند از دستش خارج و تبدیل به عمل می‌شود. در یک سری اختلالات مثل اختلال انفجاری متناوب یا دوقطبی، عدم‌کنترل خشم به کرات دیده می‌شود و شخص خیلی تحت‌تأثیر است و با کوچک‌ترین دعوایی عکس العمل‌های شدیدی نشان می‌دهد. به همین دلیل خانواده‌ها اگر می‌بینند خودشان یا فرزندان‌شان قادر به کنترل خشم‌شان نیستند از مشاوره‌های تخصصی چه در سطح روانشناسی و چه در سطح روانپزشکی کمک بگیرند که با مدیریت خشم آشنا شوند و منشا خشم را بشناسند و بفهمند که در چه موقعیت‌هایی عصبانی می‌شوند و اگر عصبانی شدند چه کار کنند که آرام شوند. یا اگر می‌بینند که خشم ممکن است برای‌شان دردسرساز شود و به درگیری‌های خانگی یا زد و خورد خیابانی منجر شود، دارو درمانی می‌تواند به آنها کمک کند تا به آرامش برسند.

ارسال نظر