زمان مطالعه: 3 دقیقه

دوزبانه شدن کودکان، مفید یا زیان آور؟

یکی از علاقه مندی های والدین به ویژه در سال های اخیر تمایل به دو زبانه شدن کودکان است. به همین دلیل از همان ماه های ابتدایی تولد سعی می کنند شرایطی فراهم کنند تا کودک تنها موسیقی یا لالایی انگلیسی گوش داده و یا کارتون های زبان اصلی تماشا کند. حال تصمیم داریم به سود و زیان این مساله بپردازیم.

ساحل گرامی

روانشناس

05 آذر 1401
شناسه : 92189
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/92189
262+
بالا
یکی از علاقه مندی های والدین به ویژه در سال های اخیر تمایل به دو زبانه شدن کودکان است. به همین دلیل از همان ماه های ابتدایی تولد سعی می کنند شرایطی فراهم کنند تا کودک تنها موسیقی یا لالایی انگلیسی گوش داده و یا کارتون های زبان اصلی تماشا کند. حال تصمیم داریم به سود و زیان این مساله بپردازیم.

حادثه 24 - یکی از علاقه مندی های والدین به ویژه در سال های اخیر تمایل به دو زبانه شدن کودکان است. به همین دلیل از همان ماه های ابتدایی تولد سعی می کنند شرایطی فراهم کنند تا کودک تنها موسیقی یا لالایی انگلیسی گوش داده و یا کارتون های زبان اصلی تماشا کند. حال تصمیم داریم به سود و زیان این مساله بپردازیم.

قبل از هر چیزی باید تاکید کنیم برای داشتن لهجه ای مانند افرادی که زبان اول آن ها انگلیسی، فرانسوی یا هر زبان دیگری باشد نیاز است که آن زبان خاص قبل از سن بلوغ آموخته شود. بعد از سن بلوغ زبان دیگر همچنان یاد گرفته می شود اما لهجه اصیل آن کشور خاص به سختی به دست آورده می شود. پس یکی از مزیت های آموزش زودهنگام زبان دوم، لهجه بهتر و فراگیری آسان تر است. اما نکته مهم این است که آموزش و فراگیری دو زبان در آن واحد با یکدیگر تداخل می کند و ممکن است شروع شدن زبان اول را هم با تاخیر روبرو کند. لذا به والدین توصیه می شود قبل از هر چیزی صبر کنند تا زبان اول کودک تا حدود دو نیم سالگی الی سه سالگی تکمیل شود و پس از آن برای کارتون زبان اصلی و به طور کل زبان های بعدی اقدام کنند.

مساله بعدی تفاوت های فرهنگی است که باعث ایجاد سوالاتی در ذهن کودکان می شود. بهتر است از محتوای کارتون ها اطلاعات کافی داشته باشید و اگر با فرهنگ خانواده شما در تضاد است آن را برای تماشای کودک انتخاب نکنید. با توجه به مرحله سنی کودک ممکن است دادن هر گونه توضیحی برای والدین سخت باشد یا کودک قادر به فهم کامل جزییات والد نشود. توصیه می شود در این شرایط پیش از هر جوابی والد نظر کودک را بپرسند و با توجه به پاسخ کودک جزییات بیشتری را در اختیار او بگذارند.

در انتهای مطلب بهتر است در مورد مضرات تماشای طولانی مدت تلویزیون برای کودکان توضیح کوتاهی بدهیم. گاهی مشاهده می شود که تلاش برای دوزبانه کردن کودکان مانند مجوزی برای والدین می شود که به راحتی و با خیال آسوده کودک را برای ساعت های متوالی در مقابل  تلویزیون قرار دهند و از این که کودک در حال آموزش غیرمستقیم است خیالشان راحت است. در حالیکه تماشای طولانی مدت تلویزیون در کودکان زیر دو سال بشدت خطرناک بوده و روابط اجتماعی و مهارت های مورد نیاز کودک را تحت تاثیر قرار می دهد. به طوری که توجه و تمرکز کودک را شدیدا پایین می آورد و ممکن است مهارت های کلامی را با تاخیر روبرو کند. این امر تا جایی پیش می رود که اصطلاح کودکان دیجیتالی را به سر زبان ها می اندازد. یعنی کودکانی که در سنین زیر دوسال بیش از سه ساعت در روز در معرض تلویزیون، موبایل و وسایل الکترونیکی هستند علایمی مانند کودکان اوتیستیک از خود نشان می دهند. یعنی ارتباط چشمی برقرار نمی کنند، حرف زدن بسیار محدود است و از ارتباط با انسان ها خیلی لذت نمی برند. به همین دلیل تا حد امکان تا دو سالگی از دیجیتال ها برای سرگرمی و آموزش بچه ها استفاده نکنید و آموزش زبان دوم را به بعد از دو و نیم سالگی موکول نمایید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر