زمان مطالعه: 10 دقیقه

پاسخ نجفی به سوالات قاضی برای روشن شدن ابهامات

قاضی کشکولی بعد از اتمام دفاعیات گودرزی وکیل نجفی گفت: قانون اساسی برای همه یکسان است و اگر جرمی واقع شود، دلایل اثبات آن در قابل پیش بینی شده است.
31 تیر 1398
شناسه : 14188
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/14188
2131+
بالا
قاضی کشکولی بعد از اتمام دفاعیات گودرزی وکیل نجفی گفت: قانون اساسی برای همه یکسان است و اگر جرمی واقع شود، دلایل اثبات آن در قابل پیش بینی شده است.

قاضی کشکولی بعد از اتمام دفاعیات گودرزی وکیل نجفی گفت: قانون اساسی برای همه یکسان است و اگر جرمی واقع شود، دلایل اثبات آن در قابل پیش بینی شده است.

به گزارش حادثه 24 قاضی ادامه داد: وظایف دادگاه تطبیق عمل ارتکابی با قانون است تا فعل مجرمانه را بررسی کنیم.

قاضی از ترابی مستشار دادگاه خواست تا ماده 160قانون مجازات اسلامی را قرائت کند.

ترابی مستشار دادگاه با قرائت ماده 160قانون مجازات اسلامی گفت: ادله اثبات جرم اقرار، شهادت،  سوگند و علم قاضی است.

در ادامه قاضی کشکولی بیان کرد: ما ایرادات و ابهامات را به روش‌هایی که در قانون پیش بینی شده بررسی می کنیم . اقرارها باید به واقع باشند و زمانی ارزش دارند که با دلایل موجود در پرونده مطابقت داشته باشد.

وی افزود: آقای نجفی در دو جلسه گذشته در کمال عقل و آرامش مطالب خود را مطرح کرده است.

قاضی کشکولی گفت: ایرادات و ابهامات وکیل مدافع در قالب اماره قضایی قابل بررسی است که به نحوی ادله علمی هم محسوب می‌شود.

در ادامه رییس دادگاه از محمدعلی نجفی خواست که با حضور در جایگاه به ادامه دفاعیات خود بپردازد.

 قاضی خطاب به نجفی با تشریح ابهامات مطرح شده از سوی وکیل او گفت: بهترین و روشن ترین دلیل برای روشن شدن این ابهامات سوال‌هایی است که از شما خواهم پرسید تا به روشن شدن واقعیت‌های روز قتل کمک کند.

رییس دادگاه بار دیگر از نجفی پرسید آیا از شب قبل تا روز وقوع قتل به غیر از شما و همسرتان و فرزندش کس دیگری در منزل شما بود؟ که نجفی گفت: خیر. شب قبل برادر مرحومه تا ۱۰ و نیم شب منزل ما بود و رفت اما بعد از ان به غیر از من و مهیار صفری کسی در منزل نبود.

رییس دادگاه از نجفی پرسید: شما شب قبل حادثه مطرح کردید که مشاجراتی داشتید و روز بعد ساعت ۸ و نیم مهیار صفری را ازخواب بیدار و روانه مدرسه کردید. آیا در ان ساعت غیر از شما و مرحومه کسی دیگر در منزل بود که نجفی باردیگر پاسخ داد: خیر.

رییس دادگاه مجددا از نجفی پرسید شما ساعت ۹ و ۲۳ دقیقه بر اساس اسناد موجود با راننده خود تماس گرفتید و این نشان می‌دهد قتل از زمان ۹ و ۵ دقیقه تا ۹ و۲۳ دقیقه بوده است. آیا این را قبول دارید؟ که نجفی با پاسخ مثبت به آن گفت: بله حدود ساعت۹ و۵ دقیقه من واردحمام شدم و بعد از آن حادثه برای لحظاتی دچار شوک شده بودم اما بعد از آن حدود همین ساعتی که شما اشاره کردید با راننده تماس گرفتم.

قاضی از متهم پرسید آیا به غیر از شما کسی آن اسلحه را حمل کرد و تحویل پلیس داد؟ زیرا شما در جلسه قبل گفتید که اسلحه را خودم از منزل خارج و همراهم به قم برده‌ام.

نجفی گفت: خودم اسلحه را تحویل پلیس دادم.

در این هنگام فیلم لحظه ورود نجفی در بازسازی صحنه جرم در دادگاه پخش شد.

قاضی خطاب به نجفی گفت: درباره نحوه استفاده از اسلحه سه روایت متفاوت داشته‌اید. در ابتدا و در بازجویی اداره آگاهی گفته‌اید که خودم اسلحه را مسلح کردم. در جایی دیگر گفته‌اید که یادم نمی‌آید و در جای دیگر گفته‌اید که اسلحه از قبل مسلح بوده است. آیا اطلاعات تکمیلی در این خصوص دارید؟

نجفی پاسخ داد: همچنان که قبلا گفته‌ام ابتدا من شوکه شده بودم و نمی‌دانستم چه اتفاقی افتاده است اما بعدها که خودم را پیدا کردم به یاد آوردم که این اسلحه قبلا مسلح بوده است. البته بنا داشتم که بعدا خشاب را از اسلحه جدا کنم که این اتفاق افتاد.

نجفی گفت: اول فکر کردم که 4 گلوله زده شده یکی به بالش و سه گلوله دیگر هم زده شده اما در دادسرا گفتند 4 گلوله که با احتساب یک گلوله بالش می‌شود 5 تا گلوله.

قاضی در این لحظه از وی پرسید: دقیقاً بگویید چند گلوله شلیک کردید؟

نجفی گفت: من خودم اظهارنظر نمی‌توانم بکنم. در چند ثانیه اتفاق افتاد و نمی‌توانم تعداد گلوله‌ها را بشمارم. فقط آخرین گلوله که خورد و دستم را رها کرد یادم است که از پشت در وان افتاد. ظاهراً همان 5 گلوله بوده چون بر اساس شنیده‌های بعدی 8 گلوله در اسلحه باقی مانده است و تیری که به در کابینت خورده همان است که به بالشت خورده است.

قاضی پرسید: در اظهارات اولیه خود گفته‌اید دستت را گرفته و تا اسلحه را دیده ترسیده و عذرخواهی کرده و گفته جبران می‌کند. پس نشان می‌دهد سه گلوله زده شده و با دو دست اسلحه را گرفته است.

متهم پاسخ داد: یک دست را روی شانه‌ام گذاشته بود که به عقب رانده شدم و یک گلوله به بالش خورد پس از آن با دو دست اسلحه را گرفت که باعث شد چند بار دستم بالا و پایین شود و هر سه یا چهار گلوله در همین حالت زده شد و آخرین گلوله هم که به وی خورد.

قاضی گفت: پس در سه گلوله اولی مرحومه با دو دست راست شما را گرفته بود آیا درست است؟  شما متوجه سالم بودنش شدید؟

نجفی پاسخ داد: بله، چون اگر گلوله به او می‌خورد من را رها می‌کرد. وقتی دستم را رها کرد دیگر گلوله‌ای زده نشد.

قاضی با اشاره به بازسازی صحنه جرم، گفت: در بررسی صحنه گفته‌اید که رفتید و دو مرتبه کنار جسد نشستید، آن موقع خونی را متوجه نشدید؟

نجفی گفت: خونی که از سینه آمده بود را دیدم اما خونی که در کف حمام و خشکیده شده بود را متوجه نشدم. حتی خونی که پایم چسبیده بود را ندیدم و راننده‌ام آقای آقازاده دید و گفت.

قاضی پرسید: چه موقع متوجه شدید به سینه مرحومه گلوله زده شده است.

متهم پاسخ داد: زمانی که دستم را رها کرد و در وان افتاد. جلوتر رفتم دیدم سینه‌اش تیر خورده دستم را بر روی سر و صورتش کشیدم دیدم فوت شده است. حتی اصابت گلوله به دستش را آن موقع متوجه نشدم و در اداره آگاهی به من گفتند.

قاضی کشکولی از متهم نجفی پرسید آیا شما به دست چپ مرحومه هم توجه کردید؟

نجفی گفت: من به جز سر و صورت ایشان به جایی دست نزدم.

قاضی گفت: یکی از ادعاهایی که آقای گودرزی مطرح کرده اند این است که خون کف حمام تطبیق داده نشده است، آیا این خون بدن شما بوده است؟

نجفی گفت: بدن من زخمی نشده بود.

قاضی گفت: شما گفته بودید دو مرحله در وان رفتید. چرا بدن شما خونی شده بود؟

متهم نجفی گفت: چون که کنار وان نشسته بودم و احتمالا آنجا خونی شده است.

قاضی گفت: اسلحه را کجا گذاشتید؟

نجفی گفت: جلوی آینه دستشویی.

رییس دادگاه گفت : خشاب شما چند تیر گنجایش دارد؟

نجفی گفت: فکر کنم 13 تیر.

قاضی گفت: غیر از اینها گلوله دیگری هم داشتید؟

نجفی گفت: خیر هر چه در خشاب بوده است.

قاضی با اشاره به اظهارات وکیل نجفی مبنی بر اینکه در کف حمام دکمه‌هایی پیدا شده است از نجفی پرسید آیا مشاجره داشتید؟ این دکمه‌ها متعلق به شماست؟

نجفی گفت: ما از زمانی که به خانه جدید رفتیم مشاجره فیزیکی نداشتیم و یک دکمه را می‌دانم که دکمه آستین پیراهن است که با آن به قم رفتم.

قاضی گفت: اگر خسته هستید می‌توانید بنشینید تا ما از کارشناسان برای بیان اظهاراتشان دعوت کنیم.

نجفی گفت: شما سوال دیگری ندارید؟ من خسته نیستم.

ارسال نظر