زمان مطالعه: 5 دقیقه

وکیل نجفی: موکلم اقرار به قتل شبه عمدی دارد

وکیل متهم نجفی ضمن قرارگیری در جایگاه و اعلام تسلیت به خانواده مقتوله و وکلای اولیای دم گفت: مطالبی که در جلسه قبل به عرض دادگاه رسید بیشتر نواقص مطروحه از ابتدا تا انتها بوده است؛ اما امروز دفاع ماهوی را به استماع می‌رسانم.
31 تیر 1398
شناسه : 14182
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/14182
2173+
بالا
وکیل متهم نجفی ضمن قرارگیری در جایگاه و اعلام تسلیت به خانواده مقتوله و وکلای اولیای دم گفت: مطالبی که در جلسه قبل به عرض دادگاه رسید بیشتر نواقص مطروحه از ابتدا تا انتها بوده است؛ اما امروز دفاع ماهوی را به استماع می‌رسانم.

 وکیل متهم نجفی ضمن قرارگیری در جایگاه و اعلام تسلیت به خانواده مقتوله و وکلای اولیای دم گفت: مطالبی که در جلسه قبل به عرض دادگاه رسید بیشتر نواقص مطروحه از ابتدا تا انتها بوده است؛ اما امروز دفاع ماهوی را به استماع می‌رسانم.

به گزارش حادثه 24 گودرزی گفت: محصول تمامی تحقیقات مقدماتی، در کیفرخواست است؛ اما در مقابل کیفرخواست چند مورد را به استحضار می‌رسانم که نشان می‌دهد کیفرخواست صادره واجد ایرادات ماهیتی است.

وکیل متهم نجفی گفت: در کیفرخواست صادره ادله اثبات جرم بزه قتل عمدی به درستی روشن و احصا نگردیده و برای اثبات به ماده ۱۶۴ قانون مجازات اسلامی استناد گردیده و وقوع بزه را از جانب موکل محرز دانسته است، این در حالی است که موکل هیچگاه طی اظهارات خود قتل عمدی را نپذیرفته و اصرار به قتل شبه عمدی دارد و باید توجه داشت که اقرار باید روشن و منجز باشد.

گودرزی مدعی شد: گواهی در پرونده وجود ندارد و اگر منظور از گواه آقای آقا زاده باشند وی در صحنه حضور نداشته، لذا از این حیث کیفرخواست صادره ناقص بوده و خلاف موازین قانونی صادر شده است.

وی اظهار کرد: دادسرا در تحلیل واقعه‌ای که رخ داده می‌توانسته است موضوع را از سه حیث و جنبه بررسی کند که مورد اول شلیک مستقیم به قفسه سینه، مورد دوم شلیک به دست و در پی آن ورود به قفسه سینه و مورد سوم اصابت گلوله به اجسام سخت و در پی آن کمانه کردن و ورود به قفسه سینه متوفی است؛ اما در کیفرخواست به این موضوع توجهی نشده است و اساسا در باب جراحت وارده به دست متوفی اتهامی وارد نبوده چنانچه اگر کمانه کرده باشد ماده‌ای که به آن استناد شده واجد ایراد خواهد بود.

وی افزود: از طرفی استناد به فیلم موجود از اشکالات کیفرخواست است؛ چراکه در این فیلم استناد شده که موکل پیش از ورود به حمام اسلحه را مسلح نموده؛ اما موکل چنین چیزی را نمی‌پذیرد. این در حالی است که در کیفرخواست به فیلم مصاحبه استناد شده است در حالی که موکل در آن مقطع زمانی در شرایط روحی مناسبی نبوده و اظهارات وی قابل استناد نیست و این مورد، محل اعتراض جدی دارد؛ چراکه در هیچ کجای پرونده موکل نگفته است که اقدام شلیک به خانم میترا استاد کرده باشد.

وکیل متهم نجفی گفت: در بند یک صفحه ۱۵ کیفرخواست استناد شده که موکل به قتل اعتراف و انگیزه اختلافات خانوادگی بوده است؛ اما موکل اینجانب هیچ گاه اقرار به قتل عمدی نکرده و سخنان وی از روز نخست تاکنون یک کلمه تغییر پیدا نکرده است.

در ادامه وکیل متهم نجفی گفت: این پرونده صرفا قتل شبه عمدی است که از جمله دلایل آن می‌توان به اظهارات موکل استناد کرد. یکی از ایرداتی که دادسرا ورود نکرده این است که شلیک گلوله مستقیم بوده یا غیر مستقیم، این موضوع باید روشن می‌شد. ما می‌گوییم نجفی در زمان شلیک گلوله کنترلی روی آن نداشته و خود به خودی گلوله شلیک شده است.

وی افزود: اظهارات کارشناس اسلحه شناسی که گفته بود محل اصابت سه گلوله بوده نشان می‌دهد موکل تعادل نداشته، موضوع دیگری که سرهنگ عزتی راد صراحتا پذیرفته این است که ورود گلوله به قفسه سینه غیرمستقیم است و در این پرونده هم پزشکی قانونی و فیزیک جنایی اذعان کرده‌اند ورودی گلوله به قفسه سینه بیضوی شکل است.

گودرزی افزود: اسلحه مورد نظر در پرونده مسلسل نیست، سلاح نیمه اتومات و استاندارد است. از سویی آزمایش گاز باروت مثبت بوده و در زمان شلیک دست مرحومه به سلاح نزدیک است. طبق موارد اعلامی از دست‌های مرحومه نمونه گاز باروت‌تر و خشک انجام شده است و مثبت بودن آزمایش گاز باروت حاکی از این است که مرحومه اسلحه را در زمان شلیک گرفته بود.

وکیل متهم نجفی گفت: تعارض در اظهارات فیزیک جنایی و تشخیص هویت باید مشخص شود، در این پرونده به این مهمی نباید نظر یک کارشناس از اول تا انتها مورد اظهار نظر باشد. در حالی که در یک پرونده تا ۱۲ کارشناس ارجاع داده می‌شود موکل من واقعا تعادل نداشته و با قصد قتل وارد حمام نشده است. باید برای اثبات قتل عمدی دلایل و مدارک از سوی دادسرا ارائه شده باشد.

گودرزی گفت: اظهارات دادسرا درباره قتل فاقد وجاهت قانونی است. شلیک غیر ارادی گلوله پرونده را در زمره قتل‌های غیر عمدی قرار می‌دهد، همچنین شلیک گلوله به مرحومه چند فرضیه دارد: اول اینکه گلوله به دست خورده طی طریق کرده، سپس به قفسه سینه اصابت کرده است و دوم اینکه دو گلوله بوده یکی شلیک مستقیم به دست و یکی شلیک مستقیم به قفسه سینه.

وی افزود: من فرضیه سوم را با ادله علمی می‌گویم که این گلوله به سقف یا کاشی دیوار اصابت کرده، سپس کمانه کرده و از بالا به طور کج به قفسه سینه خورده و بعد از طی طریق در پهلو نشسته که پزشکی قانونی آن را خارج کرده است.

وکیل متهم نجفی گفت: ما فرضیه اول را رد می‌کنیم موضوع پرونده حاضر قتل عمدی نیست و در فرضیه دوم پارامتر‌های مختلفی وجود دارد که گلوله دفرمه شده و این حکایت دارد گلوله کمانه کرده یعنی اول به دیوار و سقف خورده بعد به مرحومه اصابت کرده که کارشناسان اسلحه باید صحنه را تحلیل کنند.

 وی ادامه داد: در جایی دیگر کارشناس اسلحه گفته مرحومه نیم خیز التماسی داشته است، اگر اینجور می‌شد او با اصابت گلوله به بیرون وان پرت می‌شد تحلیل علمی واجب است.

ارسال نظر