بررسی قانونی: حقوق بیمار در برابر تخلفات پرستاری

وقتی بیمار برای هر دلیلی به بیمارستان مراجعه می کند، ممکن است به صورت سرپایی درمان شود یا بستری گردد. در هر صورت، بیمار تحت درمان قرار می گیرد و کلیه پرسنل بر اساس مسئولیت ها و اختیارات تعیین شده فعالیت می کنند.
تاریخ: 24 خرداد 1403
شناسه: 119435

 

حادثه 24 - وقتی بیمار برای هر دلیلی به بیمارستان مراجعه می کند، ممکن است به صورت سرپایی درمان شود یا بستری گردد. در هر صورت، بیمار تحت درمان قرار می گیرد و کلیه پرسنل بر اساس مسئولیت ها و اختیارات تعیین شده فعالیت می کنند.

پزشکان اورژانس و پرستارانی که به انجام اقداماتی نظیر تزریق آمپول یا گرفتن نمونه خون می پردازند، هر کدام مسئولیت های مشخصی دارند و عملکرد آن ها باید مورد بررسی قرار گیرد.

شکایت از کادر پرستاری چگونه است؟

معاونت درمان یک بخش ویژه در وب سایت خود طراحی کرده است که به شما امکان می دهد شکایات خود را به صورت مکتوب و آنلاین ثبت کنید. در صورتی که مایل به پیگیری شکایت خود از کادر درمانی، به ویژه پرستاران، به طور مستقیم و خارج از دادسرا و دادگاه هستید، می توانید با مراجعه به این سایت، شکایت خود را به طور دقیق ثبت نمایید.

پرونده کیفری علیه کادر درمان

در صورتی که خواهان محکومیت کادر درمان، پزشکان، و پرستاران به جبران خسارت هستید، باید از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شکواییه ای تنظیم و ثبت کنید.

پرونده به دادسرای مربوطه ارجاع داده می شود که شکایت و ادله را بررسی می کند. سپس، پرونده پزشکی بیمار را استعلام می کند و بر اساس نتایج بررسی، در صورت احراز خطا یا قصور، درصد تقصیر محاسبه و مقصر به پرداخت دیه محکوم می شود.

نحوه تنظیم شکواییه

توجه داشته باشید که شکواییه ای که اکنون تنظیم می کنید، اولین قدم برای شروع دعوای کیفری شما است. بنابراین، ضروری است که دلیل مراجعه به بیمارستان، تاریخ دقیق تمامی اقدامات درمانی، شیوه های درمان پزشک و اقدامات انجام شده توسط پرستاران را به دقت و با جزئیات ذکر کنید.

شکایت شما باید دقیقاً منعکس کننده خواسته ها و نیازهای شما باشد. توصیه می شود که تمامی مراحل قانونی را به وکیل جرایم پزشکی بسپارید.

مجازات در صورت احراز اشتباه کادر درمان

در صورت احراز قصور پزشکی و تأیید آن توسط دستگاه قضایی، مرتکبان بر اساس مورد به مجازات هایی مانند تعلیق از شغل، پرداخت دیه و جبران خسارت وارده به بیمار محکوم می شوند. منظور از دیه جنایات غیر عمد بر جسم اشخاص می باشد که بر اساس نظر دادگاه مبلغی بر اساس قانون مجازات تعیین می شود که محاسبه آن بر عهده اجرای احکام می باشد.

تفاوت قصور و تقصیر پزشکی

تفاوت اصلی بین قصور و تقصیر پزشکی در عمدی بودن عمل مرتکب است. تقصیر پزشکی شامل عمد پنهانی است که در آن فرد از پیامدهای کار خود آگاه است و عملی را با اراده قبلی انجام می دهد.

در مقابل، قصور پزشکی ناشی از غفلت است و فاقد هرگونه قصد و آگاهی قبلی از عواقب عمل انجام شده است.

تقصیر می تواند شامل بی احتیاطی یا بی مبالاتی باشد، در حالی که قصور به انجام عملی بدون عمد و بر خلاف مقررات اشاره دارد. در حقوق، تقصیر بار کیفری دارد، اما قصور تنها مسئولیت های مدنی به دنبال دارد.

مسئولیت حقوقی

قانون مسئولیت های حقوقی افراد در محیط کاری و نسبت به سلامت یکدیگر را مشخص کرده و ضمانت های اجرایی کیفری و مدنی برای تخلفات تعیین شده است. این مسئولیت ها به دو دسته کیفری و مدنی تقسیم می شوند که هرکدام وظایف خاص خود را دارند اما هدف مشترک آنها حفظ حقوق و سلامت اشخاص است. افراد می توانند در صورت تخطی از این تعهدات، از طریق دادگاه ها اقدام به مطالبه حقوق خود کنند.

مسئولیت کیفری

قانونگذار تفاوت میان مسئولیت کیفری و مسئولیت مدنی در مورد قصور پزشکی را مشخص کرده تا جنبه های مختلف جرم را در این حوزه روشن سازد. مسئولیت کیفری زمانی اعمال می شود که فرد عمداً جرمی را مرتکب شده باشد و رابطه علیت میان رفتار او و ضرر وارده وجود داشته باشد. در صورت احراز جرم، متهم به مجازات های قانونی محکوم می شود و در صورت درخواست، باید خسارت را نیز پرداخت کند.

انواع جرم های قابل انجام توسط پزشکی

  • سقط جنین غیرمجاز: انجام دادن سقط جنین بدون مجوز قانونی.
  • افشای اسرار بیمار: برملا کردن اطلاعات خصوصی بیمار بدون رضایت.
  • صدور گواهی نامه خلاف واقع توسط پزشک: ارائه گواهینامه های پزشکی که اطلاعات غیرواقعی دارند.
  • تاسیس کلینیک های غیرمجاز پزشکی: فعالیت مراکز پزشکی بدون اخذ مجوزهای لازم.
  • اغفال بیماران: فریب دادن یا ترساندن بیماران برای منفعت شخصی.
  • خودداری از کمک به مصدومین: عدم ارائه کمک های پزشکی ضروری.
  • بی احتیاطی منجر به ورود آسیب به بیمار: بی دقتی که منجر به آسیب رساندن به بیمار می شود.
  • حاضر نشدن بر بالین بیمار و رها کردن وی: عدم حضور برای رسیدگی به بیمار در حال نیاز.
  • انجام امور طبابت و درمانی و زیبایی خارج از محدوده صلاحیت پزشکی یا در مکان غیرمجاز: انجام درمان ها و عمل های زیبایی فراتر از تخصص پزشک یا در مکان های غیرمجاز.
  • انجام عمل غیرضروری به دلیل تشخیص اشتباه پزشک: انجام جراحی ها یا درمان هایی که از نظر پزشکی لازم نیستند بر اساس تشخیص های نادرست.
در همین رابطه