زمان مطالعه: 2 دقیقه

جزئیات انجام نخستین عمل پیوند رگ در ایران

۲۸ سال پیش در چنین روزی نخستین عمل پیوند قلب رگ بدون استفاده از دستگاه قلب و ریه مصنوعی در ایران انجام شد و مردم و رسانه‌ها را تحت تاثیر خود قرار داد.
06 آذر 1402
شناسه : 100613
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/100613
122+
بالا
۲۸ سال پیش در چنین روزی نخستین عمل پیوند قلب رگ بدون استفاده از دستگاه قلب و ریه مصنوعی در ایران انجام شد و مردم و رسانه‌ها را تحت تاثیر خود قرار داد.

حادثه 24 - ۲۸ سال پیش در چنین روزی نخستین عمل پیوند قلب رگ بدون استفاده از دستگاه قلب و ریه مصنوعی در ایران انجام شد و مردم و رسانه‌ها را تحت تاثیر خود قرار داد.

 ۶ آذر ۷۴ روزنامه کیهان در این باره نوشت: برای اولین بار در کشور و در بیمارستان شریعتی تهران بر روی یک بیمار ۶۲ ساله با ضایعه شدید انسدادی عروق کرونر قلب، بدون استفاده از دستگاه قلب و ریه مصنوعی جراحی بای‌پس ( پیوند رگ قلب) با موفقیت انجام شد.

بیمار هم اکنون در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد. دکتر محمد حسین ماندگار سرپرست تیم جراحی قلب بیمارستان شریعتی و پزشک معالج صبح امروز طی تماسی با روزنامه کیهان ضمن اعلام این خبر گفت: این روش جراحی « مینیمالی اینویسیو سی ای بی جی » ( جراحی بای پس عروق کرونر قلب با حداقل تهاجم) نامیده می‌شود، فقط در چند مرکز معدود از مراکز مجهز جراحی قلب دنیا انجام می‌شود.

وی افزود: این روش جراحی جهت بیماران با ضایعه انسدادی یک رگ که قابل باز شدن به وسیله بالون نباشد و نیاز به جراحی وجود دارد انجام می‌گیرد. در این روش قفسه سینه چپ بیمار با شکاف کوچکی به طول ۵ سانتی‌متر باز شده و بدون اینکه نیاز به استفاده از دستگاه قلب – ریه مصنوعی باشد از شریان سینه‌ای داخلی برای پیوند به رگ ضایعه دیده قلب استفاده می‌شود.

دکتر ماندگار هزینه کم به علت کاهش اقلام مصرفی در هنگام جراحی، برش کوچک جراحی و صدمه کمتر به بافت و نسوج بیمار، پرهیز از عوارض و مضرات دستگاه قلب – ریه مصنوعی وکوتاهی مدت اقامت بیمار در بیمارستان را از مزایای این روش اعلام کرد و گفت: آخرین روش‌ها و جراحی‌های پیچیده قلب در این بیمارستان سهولت انجام می‌پذیرد و از سال ۶۹ تا کنون متجاوز از ۲ هزار عمل جراحی پیچیده قلب در این مرکز انجام شده است که می‌توان به ۳ مورد پیوند موفقیت آمیز قلب، روش‌های نوین جراحی عروق کرونر قلب شامل پیوندهای شریانی، جراحی هموگرفت و غیره اشاره کرد.

ارسال نظر