زمان مطالعه: 3 دقیقه

راههای مراقبت از کودکان در برابر حوادث خطرناک

براساس آمارهای جهانی گروه‌های آسیب‌پذیر مختلفی وجود دارند که به‌خاطر شرایط فیزیولوژی و آناتومی و همینطور روحی و جسمی‌شان نیازمند مراقبت هستند؛ مثل سالمندان، زنان باردار، افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و معلولان. کودکان هم به‌خاطر اینکه سیستم ایمنی‌شان کامل نشده و سن کم و ویژگی‌هایی که دارند ازجمله گروه‌های پرخطر و آسیب‌پذیر محسوب می‌شوند؛ به همین دلیل مشاهده می‌کنیم که در حوادث و بلایای مختلف آمار تلفات کودکان بالاست.

آرزو دهقانی

دکترای سلامت در بلایا و فوریت ها، مدرس و پژوهشگر

01 خرداد 1401
شناسه : 86728
نسخه چاپی
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/opinion/86728
1081+
بالا

حادثه 24 -  براساس آمارهای جهانی گروه‌های آسیب‌پذیر مختلفی وجود دارند که به‌خاطر شرایط فیزیولوژی و آناتومی و همینطور روحی و جسمی‌شان نیازمند مراقبت هستند؛ مثل سالمندان، زنان باردار، افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و معلولان. کودکان هم به‌خاطر اینکه سیستم ایمنی‌شان کامل نشده و سن کم و ویژگی‌هایی که دارند ازجمله گروه‌های پرخطر و آسیب‌پذیر محسوب می‌شوند؛ به همین دلیل مشاهده می‌کنیم که در حوادث و بلایای مختلف آمار تلفات کودکان بالاست.

سوانح و حوادث در کودکان یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر در آنهاست. کودکان ایرانی که 23.4درصد کل جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند به دلایل متعددی در معرض حوادث گوناگون هستند و حوادث، مهم‌ترین دلیل مراجعه آنها به بخش اورژانس است. در ایران در کودکان یک تا ۱4 سال، حوادث عامل حدود ۶/۱۶ درصد از مرگ‌هاست و 3علت اصلی مرگ، سوختگی، غرق‌شدگی و سوانح ترافیکی است.

مطالعات نشان می‌دهد بیشترین فصل شیوع حوادث و سوانح در کودکان، تابستان و بیشترین فراوانی از نظر علت حادثه مربوط به ضربه و بیشترین مکان وقوع حادثه مربوط به منزل است؛ بنابراین باید آموزش‌های متناسب با هر گروه سنی و حوادثی را که بیشتر درگیر آن هستند، انتخاب کرد که باید در برنامه‌ریزی‌های کنترل و پیشگیری مورد توجه بیشتری قرار گیرند. همچنین برنامه‌ریزی برای ارتقای فرهنگ والدین در این زمینه می‌تواند مؤثر باشد.

کودکان با توجه به شرایطی که دارند و به‌خاطر آسیب‌پذیر بودنشان به مراقبت‌های مناسب و همه‌جانبه از سوی والدین‌شان نیاز دارند. نخستین گام برای پیشگیری از حوادث در کودکان، ارتقای توانمندی والدین برای نگهداری و محافظت از آنهاست. البته این اصل وجود دارد که براساس کارهای مختلفی که انجام شده، می‌شود برای بچه‌های 3سال به بالا دوره‌های آموزشی برگزار کرد که چطور از خودشان مراقبت و از حوادث و بلایا پیشگیری کنند.

از آنجا که کودکان تکامل جسمی کافی نداشته و توانایی خودمراقبتی نیز ندارند و از سوی دیگر برای تامین نیازهای اولیه به والدین یا افراد بزرگسال وابسته هستند؛ بنابراین نیاز به دریافت خدمات بهداشتی و درمانی در آنها بیشتر است و درصورت به تعویق انداختن یا عدم‌ارائه خدمات به‌موقع و مورد نیاز این گروه سنی، مشکلات ثانویه سلامتی برای آنها ایجاد خواهد شد. کودکانی که در معرض بلایای طبیعی قرار دارند در معرض خطر افسردگی، اضطراب، اختلالات رفتاری، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و مشکلات رشدی/ یادگیری هستند.

آخرین «اخبار حوادث» را در صفحه اخبار حوادث حادثه 24 بخوانید.

کلمات کلیدی:
ارسال نظر