زمان مطالعه: 4 دقیقه

حضور زنان در ورزشگاه ممنوعیت قانونی ندارد

خودسوزی سحر خدایاری بازتاب بسیار گسترده‌ای در داخل و خارج از کشور داشت و اثرات منفی اجتماعی به همراه داشت. اگر موضوع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها که چند سالی است مطرح است، مدیریت می‌شد بعید می‌دانم کار به‌خودسوزی یک دختر جوان می‌کشید که به‌دنبال خود اثرات نامطلوبی را در جامعه به همراه داشته باشد؛ آن هم در شرایطی که کشورمان در موقعیت حساس بین‌المللی قرار دارد.

عبدالصمد خرمشاهی

وکیل پایه یک دادگستری

20 شهریور 1398
شناسه : 15355
نسخه چاپی
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/opinion/15355
3301+
بالا

 

حادثه 24 - خودسوزی سحر خدایاری بازتاب بسیار گسترده‌ای در داخل و خارج از کشور داشت و اثرات منفی اجتماعی به همراه داشت. اگر موضوع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها که چند سالی است مطرح است، مدیریت می‌شد بعید می‌دانم کار به‌خودسوزی یک دختر جوان می‌کشید که به‌دنبال خود اثرات نامطلوبی را در جامعه به همراه داشته باشد؛ آن هم در شرایطی که کشورمان در موقعیت حساس بین‌المللی قرار دارد.

از منظر قانونی حضور بانوان در ورزشگاه‌ها هیچ ممنوعیتی ندارد و مطابق با قانون مجازات اسلامی نیز هیچ مجازاتی برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها تعیین نشده است و چنانچه دختر یا خانمی بخواهد وارد ورزشگاه شود این حضور وی هیچ مجازات حبسی را به‌دنبال نخواهد داشت. اینکه گفته می‌شود قاضی پرونده احتمالا برای سحر مجازات 6ماه حبس را درنظر گرفته صرفا براساس حدس و گمان بوده  و هیچ فردی نمی‌تواند با قاطعیت بگوید که قاضی پرونده این حکم را برای سحر درنظر گرفته بود  بلکه باید روند پرونده طی می‌شد، اما با مدیریت و حضور یک وکیل خبره و کارکشته در کنار سحر و آگاه کردن او از مفاد قانونی مرتبط با اتهامی که برایش درنظرگرفته شده، می‌شد جلوی این مرگ دردآور و اثرات جبران‌ناپذیر آن را گرفت. به‌نظرم نبود آگاهی و راهنمایی حقوقی و افرادی که اقدام به گمانه‌زنی درباره پرونده کرده و اطلاعات غیردقیق را به این دختر جوان داده‌اند، در نهایت باعث وقوع این حادثه تلخ شده است.

اما فراتر از پرونده تلخ سحر خدایاری مسئولان باید درنظر داشته باشند که حضور بانوان در استادیوم‌ها و ورزشگاه‌ها از حقوق قانونی آنهاست و هیچ منع قانونی برای آن در قوانین کشورمان وجود ندارد و در هیچ بند قانونی به این موضوع پرداخته و اشاره نشده است. اگر درخصوص ممنوعیت حضور بانوان در ورزشگاه‌ها بخشنامه یا دستورالعملی هم صادر شده باشد که استنباط عمومی از این بخشنامه، خلاف قانون بودن آن باشد می‌توان این مسئله را در دیوان عدالت اداری طرح کرد؛ چرا که دیوان عدالت اداری مرجع قانونی است که می‌تواند تشخیص دهد بخشنامه یا دستورالعمل صادر شده برخلاف قانون است یا خیر و اگر برخلاف قانون بود آن را لغو می‌کند. اما با همه این بحث‌ها معتقدم اگر مسئله حضور بانوان در ورزشگاه‌ها با اندکی درایت، بردباری و هماهنگی نهادهای مسئول انجام می‌گرفت و در همه این سال‌ها حل و برطرف می‌شد، هیچ‌گاه شاهد بروز این حادثه که در اثر برخی سوء‌مدیریت‌ها پیش آمده، نبودیم  و الان سحر زنده بود و با دیگر زنان می‌توانست برای تماشای بازی به استادیوم برود.

ارسال نظر