در شرایطی که برخی سایت ها و کاربران شبکه های اجتماعی از تغییر جنسیت محمدرضا فروتن خبر داده بودند، وی صبح امروز (یکشنبه) با انتشار پستی این خبر را تکذیب کرد. اما این خبر چگونه منتشر شد و چه بازتاب هایی به همراه داشت؟
زمان مطالعه: 15 دقیقه

تغییر جنسیت محمدرضا فروتن ؛ از تایید تا تکذیب

در شرایطی که برخی سایت ها و کاربران شبکه های اجتماعی از تغییر جنسیت محمدرضا فروتن خبر داده بودند، وی صبح امروز (یکشنبه) با انتشار پستی این خبر را تکذیب کرد. اما این خبر چگونه منتشر شد و چه بازتاب هایی به همراه داشت؟
16 شهریور 1399
شناسه : 56883
نسخه چاپی
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news2/56883
2401+
بالا

حادثه 24 - در شرایطی که برخی سایت ها و کاربران شبکه های اجتماعی از تغییر جنسیت محمدرضا فروتن خبر داده بودند، وی صبح امروز (یکشنبه) با انتشار پستی این خبر را تکذیب کرد. اما این خبر چگونه منتشر شد و چه بازتاب هایی به همراه داشت؟

شامگاه شنبه سایت انتخاب با انتشار خبری مدعی شد که بر اساس اعلام برخی فعالان رسانه‌ای محمدرضا فروتن، بازیگر سینمای ایران تغییر جنسیت داده‌ است. اشاره انتخاب به پستی بود که علی احمدنیا در صفحه شخصی اش منتشر کرده و در آن مدعی شده بود که آقای بازیگر تغییر جنسیت داده است. او در این پشت نوشته بود:« طی صحبتی با یکی از بستگان آقای فروتن خبر تغییر جنسیت ایشان را تایید کرد. اینطور که پیدا است از این ماجرا بیش از 2 ماه گذشته است و تازه خبرش رسانه ای شده.»

تغییر جنسیت محمدرضا فروتن بازیگر سینما از شایعه تا واقعیت + عکس فروتن

انقلاب علیه ژن

انتشار این خبر غافلگیرانه بود اما هنوز به درستی صحت و سقم آن مشخص نبود؛ اما وقتی به این خبر دامن زده شد که پستی که فروتن چند ماه قبل درباره انقلاب علیه ژن منتشر کرده بود بازنشر شد. این بازیگر و خواننده چند ماه قبل اثری را با نام «ژنتیک» منتشر کرده و با انتشار پستی در صفحه‌ی اینستاگرام خود این موزیک را به «همه‌ی کسانی که علیه ژن خود انقلاب‌ها کرده‌اند» تقدیم کرده بود.

محمدرضا فروتن: علیه ژنم انقلاب کردم!

متن شعر و این اثر محمدرضا فروتن به این شرح است:

به گله ای که درونم مرا چرا میکرد به بچه گرگ غزلهای وحشی در بند

نخاع و گردن و انبوه استخوانهایم به حبس تا به ابد در اوین گه نایم

به نوجوانی چرک و آنارشی خواندن به یک هزاره به پای عقیده ای ماندن

به بسته بندی تو در دو متر تترون زرد به جیغ تلخ کش و میت و ادامه ی درد

به لرزش عضلانی بعد استفراغ به چرک کردن شعرم میان نوستالژی

به قتل خواهرکان غریب ناتنیم به شاهنامه بی وزن تن تن تن تنیم

به خس خس لزج آب و خون ششهایم به سنت رفقای رفیق کشهایم

به معده ام که سراسر اسید میسازد به قلب سالم و پمپاژهای یک تا صد

به لثه ها و تکاتک ردیف دندانم قسم قسم به خویش که با استناد میدانم

که من علیه ژنم انقلابها کردم درون معرکه ی نطفه ام چه ها کردم

که صدهزار صفت عقل کج سمت ژنم چقدر جنگیدم شعر را رها کردم

چقدر سرباز خوب و منصفی بودم که زنده ماندم و بر خویش اتکا کردم

که جبر تلخ ژنتیک شبیه شوخی شد که آرکی تایپ خودم را خودم بنا کردم

به بیست و یک گرم از هیچ معتقد گشتم به بیست و یک گرم از هیچ اکتفا کردم

مهندسی دقیق بنای فونداسیون و احتمال شکستی به درصد میلیون

به درصد میلیون من شکست میخوردم اگر که شک به قضایای جبر میبردم

چقدر سرباز خوب و منصفی بودم که زنده ماندم و بر خویش اتکا کردم

که جبر تلخ ژنتیک شبیه شوخی شد که آرکی تایپ خودم را خودم بنا کردم

تکذیب تغییر جنسیت محمدرضا فروتن

 

توییت انصاف | واکنش‌ها به شایعه «تغییر جنسیت» محمدرضا فروتنتوییت انصاف | واکنش‌ها به شایعه «تغییر جنسیت» محمدرضا فروتن

 

در شرایطی که ساعتی از انتشار این خبر شوکه کننده می گذشت شاهین فلاح، فردی که خود را وکیل رسمی محمدرضا فروتن معرفی می کند در اینستاگرام پستی منتشر و این خبر را به کلی تکذیب کرد. فلاح در صفحه ی اینستاگرام خود اعلام کرد که او در این رابطه با محمدرضا فروتن تماس گرفته و ادعای مزبور به هیچ عنوان صحت ندارد. وکیل فروتن همچنان خواستار جلوگیری از پخش بیشتر این شایعه شد.

واکنش اینستاگرامی فروتن

صبح امروز اما محمدرضا فروتن با انتشار این پست اخبار منتشر شده درباره خودش را تکذیب کرد:

 

واکنش های مجازی

در شرایطی که خبر تغییر جنسیت فروتن و تکذیب آن بارها در شبکه های اجتماعی بازنشر می شد، کاربران شبکه های اجتماعی واکنش های مختلفی به این خبر نشان دادند. بخشی از این واکنش های مجازی را در ادامه می بینید.

حسن یونسی: ‏خبر تطبیق جنسیت محمدرضا ‎#فروتن، غیر از آنچه که به زندگی شخصی او مربوط است، تاثیر مهم و مثبتی در دیدگاه جامعه نسبت به این پدیده خواهد گذاشت. شجاعت او قابل تحسین است

علی‌حسین قاضی‌زاده: ‏حجم توهین‌های سکسیستی که به خبر تغییر جنسیت محمدرضا فروتن می‌بینم، برایم باورکردنی نیست.

چه بیرحمانه، دشوارترین لحظات زندگی دیگران را غیرقابل تحمل می‌سازیم.

علی رمضان: ‏چقدر سخته روحت زن باشه، اما تمام عمر داخل بدن یک مرد زندانی شده باشی. آزادیت مبارک خانم فروتن.

 استووی: ‏‏محمدرضا فروتن اگه واقعا تغییر جنسیت داده باید شجاعتش رو ستایش کرد و به تصمیمش احترام گذاشت.

امیدوارم از این به بعد هم در سینما ببینیمش و از بازی‌هاش لذت ببریم./ تغییر جنسیت دادن محمدرضا فروتن که یک چهره سرشناس و مردمیه خیلی مهم محسوب میشه‌.

با انجام این کار آگاهی مردم از ترنس‌ها بیشتر میشه و می‌تونه قدم نسبتا بزرگی باشه.

خیلی دمش گرم.

زینب کریمیان: ‏۱۳ هزار کامنت در فاصله یک ربع در صفحه اینستاگرام فروتن با الفاظ توهین کننده و زشت! واقعا این حجم از توهین عجیبه!‎

Infinity: ‏اگه این داستان ‎#محمدرضا_فروتن صحت داشته باشه

واقعا باید جسارتش رو تحسین کرد که در اوج شهرت و محبوبیت ، تونسته همچین تصمیمی بگیره

اکثرمون از تصمیمات خیلی جزیی تر از این عاجزیم و از ترس قضاوت دیگران به راهی غلط میچسبیم …

زهرا کشوری: ‏اگه به من‌ حمله نمی‌کنید می‌خوام بگم با توجه به آن چیزی که درباره کسانی که تغییر جنسیت داده اند می‌دانیم که حتی بعضی از آنها بعد از تغییر جنسیت دست به خودکشی می‌زنن، از شنیدن خبر تغییر جنسیت آدم‌‌ها خوشحال نمی‌شم چون بعدش اگر به آرامش نرسن، شرایط به مراتب بدتری پیدا می‌کنند.

سعید: ‏آفرین به شجاعت محمدرضا فروتن.

راه رو برای خیلی ها در وضعیت مشابه باز و آسون کرد تا تردید هاشون رو کنار بذارند و تصمیم بگیرند.

سیاوشان: ‏‎#محمدرضا_فروتن خیلی وقته دنبال جراحیه و خیلی آدم خفن و شجاعیه که این کار رو می‌کنه. شوخی‌های جنسیت زده و مزخرف شما هم فقط کار رو برای ادم‌ها سختتر می‌کنه. هر آدمی که می‌خواد تطبیق جنسیت بده سال‌ها تحت فشار و استرسه. فشار رو روی این آدم بیشتر از این نکنین. دم فروتن گرم

ریزبین: ‏با راست و دروغش کاری ندارم ولی تا قبل این خبر همه میگفتن از ترنسا حمایت کنین،با حرفای ترحم آمیر با کنایه دار دلشونو نشکنیم و مسخره نکنیم

الان هفتاد درصد توییتارو که میبینی دارم مسخره ش میکنن:))

مونامیستی: ‏خب ‎#محمدرضا_فروتن تغییر جنسیت داده

۱ افرین به شهامتش

۲ زندگی خودشه به من ربطی نداره

۳ زندگی خودشه به تو ربطی نداره

۴ زندگی خودشه به ما ربطی نداره

۵ مسخره نکنید من از نزدیک دیدم این افراد

چه زخم زبون هایی از آشنا میخورن

خواهشا شما دیگه باهاش جوک نسازید

دکتر لاکساتیو: ‏حالا که بحث آقای ‎#فروتن هست خاطره ای دردناک بگم:

تو دانشگاه دوستی داشتم که بعد از ۷ سال همکلاسی بودن متوجه نشدم ترنس هست. حدود یک سال بعد از اینکه متوجه شدیم ترنسه خودکشی کرد و از بین ما رفت.

این رو برای اون دسته از افرادی نوشتم که میگن “اگه فروتن ترنس بود چرا ما متوجه نشدیم؟”

مهسا سلطانی: ‏در سینمای ایران ‎#فروتن اولین ترنسجندر نبوده و شاید آخرین هم نباشه. پیش از این سامان ارسطو نیز ترنسجندر بودن خودش رو اعلام کرده و بعد از عمل تطبیق جنسیت هم به بازیگری ادامه داده. این عمل سال‌هاست در ایران ازنظر حقوقی وشرعی پذیرفته شده و وظیفه ماست تا برای پذیرش عرفی اون تلاش کنیم.

اشکان: ‏واقعا دم محمدرضا فروتن گرم

با این حرکت شجاعانه، سدی رو شکست که خیلی‌ها میتونن تو این راهی که فروتن باز کرده، برن و به حقشون واسه زندگی برسن

قطعا هزینه‌های زیادی میده، ولی قطعا به خیلی‌ها خیر میرسونه این کارش

Mr.Dude: ماجرای سردرگمی جنسی محمدرضا ‎#فروتن رو، از یکی از دوستای تئاتریم شنیده بودم. حدود ۵ سال قبل. می‌گفت روانشناسی خوندنش هم برای همین شناختن بهتر خودش و گرایشش بوده.

این تصمیم، حتی برای آدمای عادی هم شدیدا شجاعانه و سخته.

دم شما گرم آقای/خانم فروتن.

برام محترم بودید و

بیشتر هم شد..

روژی: ‏تغییر جنسیت محمدرضا فروتن اگر صحت داشته باشه اولین تغییر جنسیت بین هنرمندا نیست.

فرزانه ارسطو که با سختی های بسیار و حمایت عمده مهتاب کرامتی و ۳۰ نفر از هنرمندا تونست بعد از ۲۰ سال به ترس از تنهایی و حرف مردم غلبه کنه و تبدیل بشه به سامان ارسطو.

حبیب جولبندی: ‏به من چه

به تو چه

به اون چه

به ما چه

به شما چه

به اونا چه

‎#فروتن

درباره محمدرضا فروتن

محمدرضا فروتن متولد ۷ دی ۱۳۴۷ ‏در تهران فعالیت هنری خود را از سال۱۳۷۳ آغاز کرد. او دانش‌آموخته دکترای روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد است و در فیلم ها و سریال های مختلفی به ایفای نقش پرداخته و چند آلبوم موسیقی هم منتشر کرده است.

فروتن در آثار کارگردان‌های معروف و بزرگی چون مسعود کیمیایی، رخشان بنی‌اعتماد، کیومرث پوراحمد و… بازی کرده‌است. او همچنین چندین بار از جشنواره‌های مختلف ایرانی موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد شده‌است.

بازی او در یکی از قسمت‌های سریال سرنخ (قسمت تماشاخانه) به قدری تأثیرگذار بود که چند دقیقه بعد از پخش از تلویزیون، پیشنهاد بازی در فیلمی به کارگردانی مسعود کیمیایی به او می‌شود. فروتن با بازی در فیلم‌های مرسدس و اعتراض به شهرت رسید و سپس فیلم‌های قرمز، دو زن، متولد ماه مهر، زیر پوست شهر و شب یلدا، زن دوم او را به یک بازیگر مطرح در سینمای ایران تبدیل کردند. او برای بازی در قرمز از هفدهمین جشنواره فیلم فجر و برای بازی در شب یلدا از پنجمین جشن خانه سینما جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را به دست آورد. زوج هنری فروتن و هدیه تهرانی در فیلم قرمز پس از زوج خسرو شکیبایی و بیتا فرهی در هامون دومین زوج سینمایی تاریخ سینمای ایران بوده‌اند که برنده سیمرغ بلورین نقش اول مرد و زن سال شده‌اند. در سال ۱۳۷۷ دو فیلم پرفروش اول سال، فیلم‌های قرمز و دو زن با بازی فروتن بودند که هر دو فیلم در شمار آثار پرسروصدا و جریان‌ساز آن دهه بوده‌اند.

بعد از اکران مرسدس در سال ۱۳۷۶ تا پایان دهۀ ۷۰ و اوایل دهۀ ۸۰ او سوپراستاری سینمای ایران را نیز توأمان با مورد توجه بودن از سوی مردم و البته منتقدان تجربه کرد و یکی از موفق‌ترین بازیگر مرد اواخر این دهه، محمدرضا فروتن بود، که مجموعه‌ای از بهترین و مطرح‌ترین فیلم‌های آن سال‌ها را به عنوان جوان اول سینما به خصوص در نقش‌های عاشق عصیانگر یا بازی سراسر ستایش‌شده‌اش در جاودان فیلم شب یلدا تجربه کرد.

فروتن توانسته در طی سال‌های اخیر مورد تشویق جشنواره‌ها و جوایز نیز قرار بگیرد و همچنان خودش را با وجود نزدیک شدن به سومین دهه فعالیتش در سینما به‌عنوان یکی از ستارگان مطرح سینمای ایران با کارنامه‌ای از بازی‌های خوب و قابل توجه که می‌تواند همچنان بدرخشد نگه داشته‌است. بنا به گفته خودش: «از اولین سال‌های فعالیتش تا به امروز همواره سعی کرده درست انتخاب کند، فیلم‌های گیشه‌ای بازی نکند و با انتخاب‌های خاص، سنجیده و حساب‌شده برای حرفه و کارش ارزش قائل شود.» او در سال ۱۳۹۰ در اولین سریال تلویزیونی خود به نام از یاد رفته سه نقش متفاوت را ایفا کرد. این سریال توانست بینندگان زیادی را به خود جلب کند.

ارسال نظر