زمان مطالعه: 10 دقیقه

اطلاعیه مهم برای بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد/ آخرین خبر از همسان سازی

قرار بود سالانه ۶۰ هزار بازنشسته به سفر‌های زیارتی بروند، اما نرفتند
28 مهر 1402
شناسه : 99888
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/99888
4071+
بالا
قرار بود سالانه ۶۰ هزار بازنشسته به سفر‌های زیارتی بروند، اما نرفتند

حادثه 24 - قرار بود سالانه ۶۰ هزار بازنشسته به سفر‌های زیارتی بروند، اما نرفتند

حقوق بازنشستگان در ایران بر اساس قوانین و مقرراتی تعیین می‌شود که تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله طبقه بازنشستگان، نوع شغل و زمان خدمت است. در ایران، بازنشستگان به دو دسته عمومی و ویژه تقسیم می‌شوند.به طور کلی، حقوق بازنشستگان شامل حقوق پایه، بیمه‌های اجتماعی، بیمه تکمیلی، روزهای تعطیل و تعطیلات سالانه، یارانه‌ها و منافع دیگر است. همچنین، سازمان تامین اجتماعی در صورت لزوم می‌تواند تغییراتی در حقوق بازنشستگان اعمال کند.یکی از عوامل مهم در تعیین حقوق بازنشستگان، سابقه کاری آنهاست. سال‌های کاری فرد در سازمان یا شرکتی که در آن کار می‌کرده است، به عنوان یک شاخص مهم برای محاسبه حقوق بازنشستگی استفاده می‌شود. در ایران، برای محاسبه حقوق بازنشستگان از یک فرمول استاندارد استفاده می‌شود که نرخی از حقوق ماهانه و سابقه کار را در نظر می‌گیرد.

دهقان کیا، اعزام بازنشستگان به سفر‌های زیارتی سیاحتی و پرداخت وام‌های ۲۰ میلیونی را از اقدامات رفاهی سازمان تأمین اجتماعی عنوان کرد و گفت: قرار بود سالانه ۶۰ هزار بازنشسته به سفر‌های زیارتی و سیاحتی اعزام و به ۴۰۰ هزار بازنشسته نیز وام ۲۰ میلیون تومانی پرداخت شود، اما در شش ماهه نخست سال این موضوع رخ نداد. قرار شده تا در ۶ ماه دوم سال حدود ۵۰ درصد از تعهدات سفر‌های زیارتی را اجرا کنند.

زمان ثبت نام جدید وام بازنشستگان تأمین اجتماعی

وی یادآور شد: قرار بود تا پایان سال جاری به ۴۰ هزار بازنشسته در شهر تهران وام ۲۰ میلیونی پرداخت کنیم، اما تاکنون توانسته‌ایم ۱۳هزار بازنشسته را پرداخت کنیم و هنوز سایت برای ثبت نام مرحله سوم وام بازنشستگان نیز باز نشده است، اما بازنشستگان می‌توانند از طریق کانون‌ها برای دریافت وام اقدام کنند.

باید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان بر مبنای حقوق ۱۴۰۱ پرداخت می‌شد

رئیس کانون بازنشستگان کارگری تهران درباره آخرین وضعیت اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان نیز گفت: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تقریباً ۷۵درصد تا سال ۱۳۹۹ پرداخت کرده‌اند، اما در سال ۱۴۰۰ قرار بود ۲۵ درصد باقی مانده اجرایی شود که در ابتدای سال ۱۴۰۱ نیز اجرایی شد، اما ایرادی که وجود داشت این بود که باید این متناسب‌سازی بر مبنای حقوق اسفندماه سال ۱۴۰۱ پرداخت می‌شد که این گونه نبود و ملاک حقوق اسفندماه سال ۱۴۰۰ بود و دقیقاً این همان مسأله‌ای است که اعتراض بازنشستگان را در پی داشته است و باید بپرسیم چرا دولتمردان حاضر به پرداخت این میزان از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان نیستند؟

وی یادآور شد: امروز ما ۸ حدود هزار میلیارد تومان برای بازنشستگان تهرانی حقوق پرداخت می‌کنیم که ممکن است مجموع این حقوق با هزینه‌های متناسب‌سازی به ۹ هزار میلیارد تومان برسد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: براساس توافق مجلس و دولت مقرر شد تا در انتهای اجرای برنامه هفتم بازنشستگانی که ذیل دولت تعریف می شوند به میزان ۸۰ تا ۹۰ درصد کارکنان دولت حقوق دریافت کنند.

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره تعامل دولت و مجلس برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری گفت: دولت و مجلس درباره متناسب سازی حقوق بازنشستگان تقریبا به یک جمع بندی رسیدند و بر همین مبنا محل تامین منابع آن را هم مشخص کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم مسئله متناسب سازی حقوق در طول اجرای برنامه هفتم توسعه از سوی دولت اجرایی شود، افزود: ما یک ظرفیت قانونی در بودجه سنواتی داریم که بر اساس آن میزان افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان را تعیین می کند. طی توافقاتی که با دولت صورت گرفت، مقرر شد تا از همین ظرفیت قانونی برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری استفاده کنیم.

زنگنه خاطرنشان کرد: البته تصمیم بر این شد تا این متناسب سازی به گونه ای عملیاتی شود که در انتهای اجرای برنامه هفتم بازنشستگانی که ذیل دولت تعریف می شوند به میزان 80 تا 90 درصد کارکنان دولت حقوق دریافت کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه عنوان کرد: البته این مسئله به دستگاهی که افراد در آنجا شاغل بودند نیز بستگی دارد. به طور مثال در برخی دستگاه ها اختلاف حقوق بین شاغلان و بازنشستگان 3 الی 4 میلیون تومان است در حالی که در برخی دیگر از دستگاه ها این اختلاف به 10 میلیون تومان و حتی بیشتر هم می رسد. بنابراین معیار متناسب سازی در دستگاه های زیرمجموعه دولت یکسان نخواهد بود. /تسنیم

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه از برگزاری جلسه‌ای در این کمیسیون درباره موضوع حقوق بازنشستگان خبر داد و گفت: کمیسیون تلفیق جلساتی با دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان داشته است که دولت هم با آن موافق است منتها می‌گوید که نمی‌تواند به یک‌باره افزایش ۹۰ درصدی را اعمال کند.

رمضانعلی سنگدوینی در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح جلسات اخیر کمیسیون تلفیق اظهار کرد: کمیسیون تلفیق بررسی مجدد ۱۲۱ ماده الحاقی مصوب خود ارجاعی از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی را به اتمام رسانده از این میزان ماده، ۲۰ ماده مجددا تصویب شد و چند ماده همچون موضوع حقوق بازنشستگان و مالیات بر حقوق اساتید و قضات باقی مانده است؛ از روز گذشته نیز کمیسیون تلفیق وارد بررسی بندهای ارجاعی از صحن علنی مجلس شده است.

وی توضیح داد: یکی از موارد مراعا مانده مربوط به حقوق بازنشستگان است که اخیرا تلفیق جلسه‌ای برگزار کرد و بحث‌های زیادی شد؛ بازنشستگان خیلی شرایط خوبی ندارند و حقوق آنها با ۳۰ یا ۴۰ سال سابقه کار کم است.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق اظهار کرد: درباره موضوع حقوق بازنشستگان بحث و بررسی زیادی در تلفیق شد دولت هم به طریقی موافق افزایش حقوق است منتها می‌گویند که منابعی ندارد که به یکباره حقوق بازنشستگان ۹۰ درصد اضافه شود. از طرف دیگر قاطبه نمایندگان موافق افزایش حقوق هستند چون حل مشکل بازنشستگان ضروری است و برهمین اساس هم قطعا مجلس شورای اسلامی تصمیم خوبی برای بازنشستگان می‌گیرد.

سنگدوینی گفت: براین اساس یک مدل این است که مثلا اگر کارمندان در طول سال افزایش ۲۰ درصدی حقوق داشته باشند میزان افزایش حقوق بازنشسته‌ها ۳۰ درصد باشد لذا در طول برنامه هفتم توسعه افزایش حقوق اعمال شود که در پایان برنامه شاهد افزایش حقوق ۹۰ درصدی بازنشستگان نسبت به حقوق کارکنان دولت باشیم.

وی اظهار کرد: رئیس مجلس شورای اسلامی با رئیس سازمان برنامه و بودجه هم مطالبی را بیان کردند منتها هنوز کمیسیون تلفیق مصوبه‌ای درباره افزایش حقوق بازنشستگان و چگونگی آن نداشتند قطعا بعد از تعیین تکلیف این موضوع در تلفیق، به صحن علنی برای تصمیم‌گیری ارجاع می‌شود.

سنگدوینی همچنین با اشاره به ارجاع بند مربوط به برداشتن سقف حقوق کارکنان دولت در طول اجرای برنامه اظهار کرد: نظر بنده این است که باید سقف حقوق برداشته شده و کف حقوق اضافه شود چون در غیر این صورت عده‌ زیادی از نیروهای متخصص و نخبه اعم از پزشک و پرستار و نیروهای فنی و مهندسی بعد از کسب سال‌ها تجربه از کشور مهاجرت کرده و به سایر کشورها می‌روند، پس باید در این قضیه کاری شود؛ این موضوع از جمله موارد ارجاعی است که کمیسیون تلفیق در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد کرد.

آخرین اخبار اقتصادی را در صفحه اخبار اقتصادی حادثه 24 بخوانید. 

 صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

دیدگاه ها
  • بی نام
    30 مهر 1402
    اولا دوست ندارند بروند دوما باید پولشون کفاف بده فقط میگید برن مسافرت خب خرج داره شما حتی ی اقامتگاه رایگان هم واسه بیمه های تامین اجتماعی درست نکردید مثلا توی شهرهای به اصطلاح، زیارتی. سیاحتی

    پاسخ

  • بی نام
    30 مهر 1402
    سلام.اماواگه.باید‌ونبایدکه دردی رادوانمیکند.حقوق این بازنشیتگان مظلوم اجتماعی ولشکری رااضافه کنیدوبابقیه ارگانها مثل پتروشیمی وشرگت گاز ونفت وبرق .مخابرات وپرستاران وخودروسازان که سامل ایران خودرو.پارس خودرو..کرمان خودروسایپاوووووبقیه ارگانها همسان سازی کنید

    پاسخ

پاسخ به :
= 5-4
ارسال نظر