زمان مطالعه: 5 دقیقه

قربانی شدن 2 مرد در دریای خزر

رئیس هلال احمر محمودآباد گفت: شنای شبانه و خارج از ساعت اعلام شده طرح سالم سازی دریا جان ۲ مرد ۲۶ ساله تهرانی و ۴۷ ساله فریدونکناری را گرفت.
18 شهریور 1402
شناسه : 99432
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/99432
162+
بالا
رئیس هلال احمر محمودآباد گفت: شنای شبانه و خارج از ساعت اعلام شده طرح سالم سازی دریا جان ۲ مرد ۲۶ ساله تهرانی و ۴۷ ساله فریدونکناری را گرفت.

حادثه 24 - رئیس هلال احمر محمودآباد گفت: شنای شبانه و خارج از ساعت اعلام شده طرح سالم سازی دریا جان ۲ مرد ۲۶ ساله تهرانی و ۴۷ ساله فریدونکناری را گرفت.

علی اصغر خاکپور روز شنبه بیان داشت : یک مرد ۴۷ ساله فریدونکناری که در ساعت یک بامداد امروز در سواحل سرخرود در حال شنا بود غرق و جان خود را از دست داد.

وی افزود : یک جوان ۲۶ ساله تهرانی هم حدود ساعت ۲۱ شب گذشته در ساعت غیر طرح سالم سازی دریا در ساحل محمودآباد غرق شد.

 رئیس هلال احمر محمودآباد با بیان اینکه در طرح دریای سال گذشته ۱۸ نفر در سواحل محمودآباد جان خود را از دست دادند بیان داشت : این آمار از ابتدای طرح دریای امسال به چهار نفر کاهش یافت که همه آنها در ساعت اعلام شده غیر از طرح دریا و شبانه در حال شنا بودند.

خاکپور با بیان اینکه ناجیان غریق در محمودآباد تاکنون ۳۵۰ نفر را از غرق شدگی حتمی نجات دادن ادامه داد: تنها تقاضای ما از مسافران آن است که در ساعت اعلام شده از ۸ صبح تا ۷ غروب که هوا روشن است در مناطق اعلام شده طرح دریا شنا کنند.

سالمسازی دریا‌ عنوان طرحی که مسوولان برای کاهش غریق در مازندران طی یک دهه اخیر اجرا کردند و برای اجرای آن ناجیان غرق در سواحل مستقر هستند و ضمن هشدار به مسافران درباره نقاط خطرناک برای شنا افرادی که غرق می شوند را نجات می دهند. سواحل و دریای خزر در مجاورت مازندران همواره یکی از حادثه خیزترین آب های کشور محسوب می شود که هر ساله صدها مسافر و بومی را به کام مرگ می کشاند.

عمق متغیر، وجود گرداب های زیرسطحی، ساخت و سازهای چندین دهه پیش در زمان پسروی دریا و ورود رودخانه ها و ایجاد جریانات کششی هرکدام باعث شده تا سواحل مازندران میزبان غرقی های بیشماری باشد که اغلب نیز مسافر و بی توجه به هشدارها هستند.

تداوم حادثه خیزی سواحل مازندران که با بی توجهی و سهل انگاری شناگران همراه است سبب شد تا از سال ۱۳۹۱ پروژه ای با عنوان طرح سالمسازی دریا با هدف کاهش غرق شدگان از طریق استقرار ناجیان غریق در مناطق حادثه خیز دریا، همراه با ارائه خدمات برای گردشگران در سواحل مازندران اجرا شود.

این طرح که می رفت به امیدی برای رفع معضل غرق شدگی های دریای خزر باشد اما گرفتار در مشکلات و موانع اولیه باقی ماند؛ ‌ موانعی همچون مدیریت نامتمرکز و چند دستگاهی، فقدان متولی اصلی، فقدان ردیف اعتباری و بودجه مستقل و از همه مهم تر مورد سوء استفاده قرار گرفتن توسط نهادهای خدمات رسان که پس از یک دهه گریبانگیر این طرح است. سال های اخیر گزارشات متعددی از رسانه های مختلف استان مازندران و حتی رسانه های سطح ملی در بررسی نواقص و مشکلات طرح دریا منتشر شد که البته تا به امروز راه به جایی نبرد.

تمامی این گزارشات یک نقطه مشترک را فریاد می زنند و آن هم فقدان متولی رسمی، متمرکز و واحد برای اجرای طرح دریا یا سالمسازی دریا است. بیش از ۱۵ دستگاه اجرایی و دولتی در اجرای طرح سالمسازی دریا مشارکت دارند و دیگر نیازی به توضیح نیست که چرا این طرح نتوانسته موفق عمل کند. همین چند پارگی و موازی کاری به همراه مسئولیت ناپذیری نهادهای دخیل باعث شده است که طرح سالمسازی دریا از استقرار نصف و نیمه ناجیان غریق در برخی مناطق ساحلی پا را فراتر نگذارد.

از سوی دیگر مسوولان طی سال های گذشته همواره موفقیت طرح دریا را در کاهش مرگ و میر و غرق شدگان تبلیغ کردند، در حالی که هدف این طرح همان طور که گفته شد بسیار وسیع تر است و نظرسنجی های رسمی نیز عدم استقبال از آن را حکایت می‌کند.

اما امسال رویه اجرای این طرح تغییر کرده است و با دستور استاندار مازندران، ‌جمعیت هلال احمر استان به عنوان مسوول کمیته پیشگیری و کاهش غریق مشخص شد.

معرفی یک نهاد تخصصی امدادی و عملیاتی به عنوان مسوول این کمیته مهم و حساس و بدنبال آن برنامه ریزی این نهاد برای دستیابی به هدف مورد نظر کمیته مربوطه نتایج خود را نشان داده است به طوریکه در آخرین اظهار نظر مدیر عامل جمعیت هلال احمر مازندران یعنی متولی کمیته پیشگیری و کاهش غریق در طرح سالمسازی دریا تعداد غریق ۵۰ درصد کاهش یافته است.

آخرین اخبار «حوادث مازندران» را در صفحه حوادث مازندران و حوادث ساری حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر