زمان مطالعه: 10 دقیقه

میزان افزایش حقوق معلمان در رتبه بندی منتشر شد+ جدول

معلمان آموزش و پرورش به دو صورت رسمی و حق التدریس در مدارس عادی، دولتی خاص، استثنائی و غیر دولتی فعالیت می کنند که براساس نوع قرار داد و محل تدریس حقوق و مزایای متفاوتی دارند.
10 شهریور 1402
شناسه : 99301
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/99301
19881+
بالا
معلمان آموزش و پرورش به دو صورت رسمی و حق التدریس در مدارس عادی، دولتی خاص، استثنائی و غیر دولتی فعالیت می کنند که براساس نوع قرار داد و محل تدریس حقوق و مزایای متفاوتی دارند.

  حادثه 24 -  معلمان آموزش و پرورش به دو صورت رسمی و حق التدریس در مدارس عادی، دولتی خاص، استثنائی و غیر دولتی فعالیت می کنند که براساس نوع قرار داد و محل تدریس حقوق و مزایای متفاوتی دارند.

جدول خلاصه شیوه نامه رتبه بندی معلمان و میزان افزایش اعلام شد.

چیزی که شاهد آن هستیم آن است که در سال های گذشته حقوق معلمان بر اساس امتیازاتی که به عوامل متخلف سنجش عملکرد آن ها اختصاص داده می شد تعیین و در صورت رشد، مشمول افزایش مبلغ دریافتی قرار می گرفت. در حال حاضر از جمله عوامل تاثیر گذار بر میزان حقوق فرهنگیان شامل مواردی می باشد که در اندیشه معاصر به آنها پرداخته ایم

رتبه بندی معلمان: طرحی است که به جهت تمایز معلمان براساس شایستگی ها و سوابق کسب شده در سال های تدریس ارائه شده است.

طبقه بندی معلمان: در طی سال های گذشته، چهار طبقه پایه، ارشد، خبره و عالی بر اساس پیشینه کاری، ثبت نام دوره ضمن خدمت فرهنگیان، امتیاز سنجش عملکرد آن ها و امتیازات صلاحیت کاری به معلمان اختصاص داده شده است که بر میزان حقوق آن ها تاثیرگذار می باشد.

 افزایش فوق العاده: در صورتی که معلمان در حال خدمت در مناطق با شرایط ویژه آب و هوایی، یا محروم بوده و دارای حق عائله مندی و حق اولاد و با سمت های مدیریت و یا معاونت باشند، میزان حقوق آن ها نسبت به سایر فرهنگیان دستخوش تغییراتی خواهد شد.

دسته بندی حقوق فرهنگیان

معلمان آموزش و پرورش به دو صورت رسمی و حق التدریس در مدارس عادی، دولتی خاص، استثنائی و غیر دولتی فعالیت می کنند که براساس نوع قرار داد و محل تدریس حقوق و مزایای متفاوتی دارند. با توجه به عوامل تاثیرگذاری که پیش از این ذکر کردیم و مطابق با دسته بندی معلمان که در ادامه اشاره می شود حقوق آن ها تعیین می گردد.

معلمان رسمی آموزش و پرورش

معلمان تمام وقت در مدارس غیر دولتی

معلمان آموزش و پرورش در مدارس دولتی خاص

معلمان حق التدریس

معلمان آموزش و پرورش در مدارس استثنائی

رضامراد صحرایی در دیدار با فرهنگیان لرستان در اردوگاه آیت‌الله کمالوند، با گرامیداشت هفته دولت، اظهارکرد: یکی از مطالبات فرهنگیان اجرای طرح رتبه‌بندی بود که برای اجرای آن ۸۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده بود اما دولت سیزدهم این طرح را با ۴۰۰ هزار میلیارد ریال و در کمترین زمان ممکن اجرایی کرد و هم اکنون ۲۶ درصد حقوق معلمان از محل قانون رتبه‌بندی پرداخت می شود.وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۴۰ هزار معلم پایین ترین رقم حقوق را دریافت می‌کردند، عنوان کرد: امسال با درایت دولت سیزدهم، معلمی با دریافت رقم حقوق پایین نداریم، همچنین دریافت فوق العاده ویژه و تحول در برنامه آموزشی مدارس در این دولت رقم خورد و نیاز است دولت بازتاب کاری که برای معلمان انجام داده را ببیند تا انرژی بگیرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان جذب ۷۵ هزار معلم جدید اظهار داشت: این معلمان تربیت شده دانشگاه فرهنگیان هستند و تلاش بر این است که تا چند سال آینده شاهد بازگشت آنان به همان مدارسی باشیم که در کودکی در آنها درس خوانده‌اند.

صحرایی اضافه کرد: پس از کرونا و بازگشایی مدارس، دانش‌آموزان از فضای مجازی دور شده و مهدهای کودک‌ به نظام آموزش و پرورش وارد شد، همچنین پنج هزار مدرسه در مسیر تحول تعیین شده و آموزش بیش از یکصد هزار معلم برای رقم زدن این تحول پیش بینی شده است.

وی با اشاره به ایجاد سازمان توتک(سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک) با هشت میلیون مخاطب، بیان کرد: اصلاح کتاب‌های درسی نیز در این دولت انجام شده و در یک سال اخیر ۴۰ کتاب درسی تولید و ۱۵۳ میلیون جلد کتاب با یارانه ۹۲ درصدی نیز چاپ شده است.

 صحرایی با بیان اینکه در نگاه دولت سیزدهم شرافتی بالاتر از معلمی وجود ندارد، افزود: کاهش جمعیت دانش‌آموزی ناشی از کاهش جمعیت، تعطیلی دانشگاه تربیت معلم و بازنشستگی پیش از موعد معلمان اشتباهاتی بود که در سال های گذشته رخ داد.

وی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۰ تاسیس و قرار بر این بود استخدام از طریق این دانشگاه صورت گیرد اما تا سال ۱۴۰۰، ۵۰۴ هزار نفر وارد سیستم تعلیم و تربیت شدند و در این راستا دولت سیزدهم به دنبال اصلاح این مسیر است.

وی با بیان اینکه در دولت‌های قبلی سیاست آموزش و پرورش تقویت مدارس غیردولتی بود، عنوان کرد: این امر باعث شد ۱۵ درصد دانش آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل کنند و در مدارس دولتی نیز نظام طبقاتی راه‌اندازی شد و امروز تلاش بر این است به مدارس دولتی برگردیم و امکانات دولتی و سرانه‌ها به مدارس عادی برگردد.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از صحبت های خودبا بیان اینکه مافیای کنکور در سال‌های ۹۴ و ۹۵ مصوبه قانون مجلس را شکست و دانش آموز به جای کتاب‌های درسی کتاب‌های کنکوری را خواندند یادآور شد: قانون ۴۰ درصد سوابق تحصیلی امتحانات متوسطه در کنکور تاثیرگذار خواهد بود.

صحرایی عنوان کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تعداد دانش‌آموزانی که از مناطق محروم در دانشگاه‌های مطرح کشور پذیرش می شوند، افزایش خواهد یافت چرا که ۴۰ درصد نمره امتحانات نهایی آنها در کنکور لحاظ خواهد شد.

وی با بیان اینکه آیین نامه تقویت مدارس دولتی در دستور کار است، افزود: دولت سیزدهم بیش از آنکه به تهران توجه داشته باشد به مناطق محروم و حاشیه‌ای اهتمام ویژه دارد.

صحرایی با تاکید بر اینکه به جای کلنگ زنی های جدید اعتقاد به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام داریم، تصریح کرد: ۲۰۰ میلیارد ریال به جای کلنگ زنی جدید به بهسازی اردوگاه آیت‌الله کمالوند اختصاص می یابد زیرا اردوگاه‌ها در امر تربیت نقش بسزایی دارند.

در این مراسم از رتبه‌های تک رقمی کنکور لرستان با اهدای لوح تقدیر و هدایایی قدردانی شد.

وزیر آموزش و پرورش به مناسبت آغاز هفته دولت، سفری ۲ روزه به استان لرستان دارد که دیدار با فرهنگیان استان لرستان، افتتاح چند پروژه آموزشی به مناسبت “هفته دولت” و شرکت در شورای آموزش و پرورش لرستان از برنامه‌های سفر ۲ روزه وزیر آموزش و پرورش به این استان است

جدول میزان افزایش رتبه بندی معلمان

در مجموع ۹۶۰ هزار نفر از معلمان مشمول رتبه‌بندی شدند و معلمان در رتبه‌های آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب معادل رتبه‌های ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵ گروه بندی شدند.

میزان افزایش رتبه بندی معلمان

با وجود اجرای رتبه‌بندی برای معلمان شاغل اما این موضوع برای معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ محقق نشده بود.

 کارگزینی آموزش و پرورش اعلام کرد:برای احراز هر رتبه امتیاز نهایی ملاک نیست و هر فرد باید حداقل هر شایستگی و تجربه را کسب کند.

امتیاز بیشتر در یک شایستگی، کسری دیگری را جبران نمی کند.

حداقل امتیازات نهایی (کلی) برای احراز رتبه ها:

رتبه ۱ آموزشیار معلم ۴۶۰ امتیاز

رتبه ۲ مربی معلم ۵۳۰ امتیاز

رتبه ۳ استادیار معلم ۶۰۰ امتیاز

رتبه ۴ دانشیار معلم ۷۵۰ امتیاز

رتبه ۵ استاد معلم ۹۰۰ امتیاز

آموزشیار معلم [۴۵% مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوق العاده شغل]

مربی معلم [۵۵% مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوق العاده شغل]

استادیار معلم  [۶۵% مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوق العاده شغل]

دانشیار معلم  [۷۵% مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوق العاده شغل]

استاد معلم  [۹۰% مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوق العاده شغل]

 محسن زارعی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش و پرورش،اظهار کرد: رتبه‌ بندی معلمان طی روزهای اخیر آغاز شده است و همکاران معلم می‌توانند با مراجعه به سامانه با وارد کردن رقم سمت راست کد ملی خود در جدول‌های زمان‌بندی سایت آموزش و پرورش، برای تکمیل فرآیند رتبه بندی ثبت کنند.

وی اضافه کرد: بر اساس قانونی که مجلس شورای اسلامی و هیئت وزیران تصویب کرده است قرار شده است که با اجرای طرح رتبه بندی معلمان که بر اساس خوداظهاری معلم‌ها و در نهایت انجام ارزیابی، و تعیین شایستگی‌های عمومی و شایستگی‌های تخصصی و تجربه امتیازی را دریافت می کنند.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امتیاز فوق در اختیار هیئت‌های ممیزی قرار گرفته و بر اساس آن کار رتبه بندی آن‌ها انجام می‌شود و رتبه معلمان از آموزشیار، معلم و در نهایت تا استاد معلم تعیین خواهد شد.

زارعی همچنین یادآور شد: هدف اصلی رتبه‌بندی معلمان این است که شأن و منزلت این قشر افزایش پیدا کند و در ادامه یکی از اهداف هم افزایش حقوق معلمان است که متناسب با وضعیت هر معلم اتفاق می‌افتد محاسبه شده و برای همه معلم‌ها یکسان نیست و عدد خاصی نیست که بتوانم بگویم.

وی اضافه کرد: برای معلمانی که در روستاها یا در مناطق محروم مشغول به خدمت و آموزش دانش آموزان هستند امتیازاتی در نظر گرفته ایم و این قبیل امتیازات به سایر امتیازات معلمان افزوده می‌شود.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش و پرورش تصریح کرد: رتبه بندی معلمان شامل همه همکاران می‌شود و هر معلمی در یکی از رتبه‌های مشخص شده قرار می‌گیرد.

زارعی تاکید کرد: بر اساس قانونی رتبه بندی معلمان و همچنین با همکاری دولت مشکلی در تامین بودجه مورد نیاز برای رتبه بندی معلمان وجود ندارد و ۳۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آن در نظر گرفته شده است.

آخرین اخبار اجتماعی را در صفحه اخبار اجتماعی حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

دیدگاه ها
  • معلم بازنشسته
    11 شهریور 1402
    پس بعد از 2 سال رتبه بندی معلمان بازنشسته چی شد ؟

    پاسخ

  • بیرمی
    11 شهریور 1402
    باسلام در دستورالعمل آمده رتبه 3با600امتیاز و رتبه 4با750امتیاز اعمال میشود بعد در کارنامه ویا ارزیابی شایستگی ها تفکیک میشوند و معلم نوعی مثل بنده با831امتیاز بازهم رتبه 3می شوم اینجا شدیم مثل شتر مرغ که نه شتریم ونه مرغ

    پاسخ

  • بی نام
    11 شهریور 1402
    فقط تعریف و تمجید از خودشان میکنند بگذارید معلمان از شما تعریف کنند

    پاسخ

  • محمد
    11 شهریور 1402
    هرروز یه خبررا با تیتر مختلف مینویسین بسه دیگه

    پاسخ

پاسخ به :
= 5-4
ارسال نظر