زمان مطالعه: 10 دقیقه

خبر ویژه برای بازنشستگان و کارمندان/ مجلس با افزایش حقوق بازنشستگان موافقت کرد+ جزئیات

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس طرح ساماندهی حقوق کارکنان دولت و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را به طور جدی بررسی می‌کند.
22 مرداد 1402
شناسه : 98787
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/98787
831+
بالا
نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس طرح ساماندهی حقوق کارکنان دولت و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را به طور جدی بررسی می‌کند.

حادثه 24 - نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس طرح ساماندهی حقوق کارکنان دولت و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را به طور جدی بررسی می‌کند.

مجلس با افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۲ موافقت کرده است و طبق خبر‌های اخیر به دست آمده درباره حقوق بازنشستگان و میزان افزایش آن مشخص شده است. اخبار منتشر شده از کمیسیون تلفیق حاکی از آن است که حقوق بازنشستگان بالاخره امسال افزایش و همسان‌سازی اجرایی خواهد شد که اندیشه معاصر در ادامه به آن می‌پردازد.

علیرضا شهبازی با بیان اینکه مجلس طرح ساماندهی حقوق کارکنان دولت و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را بررسی می‌کند اظهار کرد: به منظور عادلانه شدن حقوق‌ها قرار بر این بود افزایش متناسب با روند تورم موجود باشد اما این مساله در هیچ دوره‌ای عملی نشده است.

وی افزود: البته دولت باید در این زمینه به مجلس لایحه بدهد، البته در صورت عدم تحقق این مورد مجلس خود اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر استفاده از مدیران توانمند گفت: جابجایی مدیران امری است که ما به نبال دخالت در آن نیستیم اما انتظار این است که هنگام جابجایی شان آنان رعایت شود.

وی با بیان اینکه در جابجایی مدیران مسائل اخلاقی باید رعایت شود و تودیع و معارفه آنان طبق روال و محترمانه انجام شود گفت: متاسفانه جابجایی یکی از مدیران شهرستان در روز ۲۸ اسفند انجام شده و حتی نگذاشته‌اند به بعد از تعطیلات نوروز موکول شود.

شهبازی در ادامه به مسائل شهرستان پرداخت و گفت: متاسفانه یکی از عوامل عقب‌ماندگی نهاوند به فرهنگ حاکم بر شهرستان برمی‌گردد به گونه‌ای که هنگام اجرای طرح‌های بزرگ صنعتی موانع زیادی سر راه آن قرار داده می‌شود.

وی گفت: ما سال گذشته مجوز معدن مس را برای نهاوند دریافت کردیم که متاسفانه برای اجرای آن موانعی بر سر راه بوجود آمد که البته با پیگیری کارهای آن در حال انجام است.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی در این خصوص عنوان کرد: اگر این طرح اجرا شود می‌تواند در توسعه شهرستان و حتی منطقه جهش ایجاد کرده و باعث رونق اشتغال شود به گونه‌ای که در مرحله اول بین ۵۰۰ تا ۲ هزار نیرو و در مرحله بعد برای ۸ هزار نفر شغل ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶ طرح راه در سطح نهاوند در حال اجراست اضافه کرد: ‌بسیاری از کارها که در سطح شهرستان انجام می‌شود بر اساس ارتباطاتی است که با مدیران سطح کشور وجود دارد که از جمله آنها اجرای ۱۶ طرح در حوزه راه است علاوه بر آن ۲۵ میلیارد تومان پول نقد برای تعریض جاده‌های روستایی جذب شده است.

شهبازی گفت: برای اجرای طرح‌های صنعتی و عمرانی ما کارها را پیگیری کرده و مجوز لازم را دریافت می‌کنیم اما وظیفه اجرای آنها با مسئولین و دستگاه‌های اجرایی در سطح استان و شهرستان است.

وی از خبرنگاران خواست در این زمینه از مسئولین مطالبه‌گری کرده و خواهان اجرای طرح‌های مربوطه باشند.

قول مجلسی‌ها برای افزایش حقوق بازنشستگان

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: طرح ساماندهی کارکنان دولت به مجلس بازگشته و شورای نگهبان ایراداتی را به آن وارد کرده است، تلاش خواهیم کرد به زودی ایرادات شورا را برطرف کنیم.

مهدی عیسی زاده در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی امروز مجلس، خطاب به سازمان سنجش، دانشگاه فرهنگیان، وزارت علوم و وزارت بهداشت گفت: انتظار می‌رود جوانانی که در کنکور شرکت کردند و قبول شدند را پذیرش کنید و اینقدر به آن‌ها و خانواده آنان استرس وارد نکنید.

وی در ادامه اظهار کرد: همسان سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان باید انجام شود و معوقات صندوق‌ها نیز پرداخت شود. متاسفانه هنوز معوقات صندوق‌های تامین اجتماعی پرداخت نشده است. درخصوص طرح ساماندهی کارکنان دولت که پس از تصویب مجلس، به شورای نگهبان ارسال شده، این شورا ایراداتی را به آن وارد کرده است، تلاش خواهیم کرد به زودی ایرادات شورا را برطرف کنیم و سیاست‌های مغایر با نظام را در آن برطرف شود تا نتیجه بخش شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه تصریح کرد: کلیات لایحه حمایت از حقوق زنان در مجلس به تصویب رسیده است. این طرح در کمیسیون مشترک در حال بررسی است و از اندیشمندان، نخبگان، اساتید، علما و فرهیختگان و به ویژه نمایندگان مجلس می‌خواهم هرگونه نظری در رابطه با این لایحه دارند به کمیسیون ارائه کنند.

بر اساس اطلاعیه سازمان بازنشستگی کشور، حق عائله‌مندی و اولاد در این ماه همانند اسفند پرداخت شده است و مابه‌التفاوت افزایش حق اولاد و عائله‌مندی فروردین به همراه حقوق اردیبهشت به حساب بازنشستگان کشوری واریز خواهد شد.

طبق داده‌های آماری صندوق بازنشستگی کشوری، بیش از ۲ میلیون و ۶۱۰ هزار نفر با عنوان افراد بازنشسته، از کار افتاده، وراث، وظیفه بگیر و افراد کسورپرداز در جدیدترین داده‌های آماری به عنوان افراد بهره‌مند از خدمات این صندوق بیمه‌ای محسوب می‌شوند.

طبق آمار‌های موجود صندوق بازنشستگی کشوری، تعداد افراد بازنشسته تحت پوشش ۸۱ درصد، متوفیان ۱۸ درصد و از کارافتادگان نیز یک درصد افراد حقوق بگیر تحت پوشش صندوق بازنشستگی را تشکیل می‌دهد همچنین در بخش متوفیان با ۱۸ درصد کل افراد مشمول صندوق بازنشستگی، ۱۴ درصد را بازنشستگان متوفی و چهار درصد را شاغلان متوفی شامل می‌شوند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: طرح ساماندهی کارکنان دولت به مجلس بازگشته و شورای نگهبان ایراداتی را به آن وارد کرده است، تلاش خواهیم کرد به زودی ایرادات شورا را برطرف کنیم.

افزایش حقوق بازنشستگان در مردادماه

حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، به میزان بیست درصد (۲۰%) نسبت به آخرین حکم حقوق سال ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد. حداقل حکم حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی مذکور در سال ۱۴۰۲ معادل (۱/۲) برابر حداقل حکم حقوق سال ۱۴۰۱، موضوع جزء (۲) بند (الف) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با اعمال افزایش جزء (۲) قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری خواهد بود.

حقوق بازنشستگان

افزایش حقوق بازنشستگان در مردادماه

مبنای پرداخت عیدی مستمری‌بگیران و حقوق بازنشستگانوی ادامه داد: عیدی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در چارچوب ضوابط و مقررات صندوق و مطابق مصوبه هیئت مدیره محترم صندوق از محل سود سرمایه‌گذاری صندوق تامین شده است.

شریعتی گفت: کلیه مستمری‌بگیران که تاریخ اجرای احکام مستمری آن‌ها تا تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۱۳ است مبلغ ۷ میلیون ریال و مستمری‌بگیرانی که بعد از تاریخ مذکور مشمول انواع تعهدات صندوق گردیده‌اند ۵۰ درصد مبلغ تعیین شده پرداخت گردیده است، لازم به ذکر است کلیه افرادی که تا پایان سال ۱۴۰۱ مشمول بهره‌مندی از تعهدات بلندمدت صندوق شده یا خواهند شد از مبلغ عیدی بهره‌مند خواهند شد.

ردیف حقوق ماهانه سال ۱۴۰۰ (بر مبنای ریال) حقوق ماهانه سال ۱۴۰۱ (بر مبنای ریال) میزان افزایش

۱، ۳۵،۰۰۰،۰۰۰، ۵۵،۸۰۰،۰۰۰،

۲، ۳۷،۰۰۰،۰۰۰، ۵۵،۸۰۰،۰۰۰، ۵۰.۸%

۳، ۴۰،۰۰۰،۰۰۰، ۵۵،۸۰۰،۰۰۰، ۳۹.۵%

۴، ۴۳،۰۰۰،۰۰۰، ۵۵،۸۰۰،۰۰۰، ۲۹.۸%

۵، ۴۶،۰۰۰،۰۰۰، ۵۷،۱۰۰،۰۰۰، ۲۴،۱%

۶، ۵۰،۰۰۰،۰۰۰، ۶۱،۵۰۰،۰۰۰، ۲۳،

۷، ۵۵،۰۰۰،۰۰۰، ۶۷،۰۰۰،۰۰۰،

۹، ۶۵،۰۰۰،۰۰۰، ۷۸،۰۰۰،۰۰۰، ۲۰%

۱۰، ۷۰،۰۰۰،۰۰۰، ۸۳،۵۰۰،۰۰۰، ۱۹.۳%

۱۱، ۷۵،۰۰۰،۰۰۰، ۸۹،۰۰۰،۰۰۰، ۱۸.۷%

۱۲، ۸۰،۰۰۰،۰۰۰، ۹۴،۵۰۰،۰۰۰، ۱۸.۱%

۱۳، ۸۵،۰۰۰،۰۰۰، ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰، ۱۷.۶%

۱۴، ۹۰،۰۰۰،۰۰۰، ۱۰۵،۵۰۰،۰۰۰، ۱۷.۲%

۱۵، ۹۵،۰۰۰،۰۰۰، ۱۱۱،۰۰۰،۰۰۰، ۱۶.۸%

۱۶، ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰، ۱۱۱،۶۵۰،۰۰۰، ۱۶.۵%

۱۷، ۱۱۰،۰۰۰،۰۰۰، ۱۲۱،۰۰۰،۰۰۰، ۱۰%

۱۸، ۱۲۰،۰۰۰،۰۰۰، ۱۳۲،۰۰۰،۰۰۰، ۱۰%

۱۹، ۱۴۰،۰۰۰،۰۰۰، ۱۵۴،۰۰۰،۰۰۰، ۱۰%

بر اساس اخبار منتشر شده از سوی هیئت وزیران، مصوب شده تا حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از حداقل میزان نزد دریافتی مصوب کارگران در همان سال کمتر نباشد. بر این اساس و با توجه به مصوبات شورای عالی کار در اسفندماه سال ۱۴۰۰، حداقل حقوق و دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۱ مبلغ ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان بود.

بنابر این مصوبه مقرر شده است تا حداقل حقوق و دستمزد مستمری بگیران تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۱ و مجموع مستمری ازکار افتگان و بازماندگان از حداقل حقوق کارگران همان سال کمتر نباشد. به موجب قوانین ۹۶ و ۱۱۱ تامین اجتماعی و با رعایت مصوبات شورای عالی کار میزان دریافتی این دسته نباید کمتر از ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان بوده و با حداقل ۵۷.۴ درصد افزایش رو به رو شده است. همچنین بر اساس احکام قانون بودجه در خصوص صندوق‌های بازشستگی مبنی بر رشد ۱۰ درصدی حقوق این دسته و در راستای هماهنگ سازی پرداخت حقوق این گروه برای مشمولینی که دریافتی بیشتر از حداقل حقوق و دستمزد را دارند، افزایش ده درصدی اعمال شده و برای کمک معیشت این دسته مبلغ ماهانه ۶۵۰ هزار تومان به صورت ماهانه تصویب می‌گردد. این میزان برای تمام افراد تا سقف دریافتی ۱۰ میلیون تومان اجرایی می‌شود. بر همین اساس مزایای دستمزد بازنشستگان به صورت جدول مزایای بازنشستگان زیر است:

ردیف مبلغ بر مبنای ریال

حق معیشت ۲،۰۰۰،۰۰۰

حق عائله‌مندی ۳،۷۰۰،۰۰۰

حق اولاد ۹۷۰،۰۰۰

حق مسکن ۱،۵۰۰،۰۰

بر این اساس به نظر میرسد، مزایای حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی امسال به صورت عرفی و مطابق قوانین سازمان تامین اجتماعی صورت پذیرد.

آخرین اخبار اقتصادی را در صفحه اخبار اقتصادی حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر