زمان مطالعه: 9 دقیقه

نجات باورنکردنی یک قاتل پس از ۱۱سال در کهگیلویه و بویراحمد

با گذشت خانواده مقتول، پس از حدود ۱۱سال فرد محکوم از قصاص نفس نجات یافت.
08 مرداد 1402
شناسه : 98484
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/98484
162+
بالا
با گذشت خانواده مقتول، پس از حدود ۱۱سال فرد محکوم از قصاص نفس نجات یافت.

حادثه 24 -  با گذشت خانواده مقتول، پس از حدود ۱۱سال فرد محکوم از قصاص نفس نجات یافت.

در ماه حزن و اندوه محرم با پیوستن به پویش «به عشق امام حسین می‌بخشم» اولین فرد از قصاص نفس آزاد شد و به آغوش گرم خانواده و جامعه برگشت. در این پرونده که دو نفر در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ فرد دیگری را به قتل رسانده بودند یک نفر در سال ۱۳۹۹ از زندان آزاد شد و اما امروز در پویش به عشق امام حسین می‌بخشم نفر دوم این پرونده نیز از قصاص نفس نجات یافت.

«محبوب افراسیاب»، رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در این مراسم گفت: بسیار خوشحالم که قدم بزرگی را شما مردان و زنان تاریخ، که واقعاً شجاعت، شهامت و از خود گذشتگی در این استان بسیار جلوه‌گری کرده است، برداشتید.

وی سپس به ذکر خاطره ای از حضور خود در تیپ همیشه قهرمان و پیروز ۴۸ فتح کهگیلویه و بویراحمد پرداخت و افزود: یادم می‌آید ۱۸ ساله بودم که در تیپ ۴۸ فتح استان عضو بودم و در منطقه بسیار حساس مرزی در تپه ی منافقین در مرز مشترک بین عراق و ایران شجاعت‌ها و شهامت‌های مردمان شما را دیدم و روزی که این استان برای من پیشنهاد شد، اولین جلوه اش این شجاعت و شهامت بچه های شما بود، مردانی که واقعاً جنگیدند و از عِرض و ناموس ما دفاع کردند.

افراسیاب با بیان اینکه این هم قدم بسیار بزرگی در صحنه صلح و سازش است اظهارکرد: اولیای دمی که صلح می‌کند و رضایت می‌دهد تا قصاص منتفی باشد، به این رحمت بی‌نهایت الهی وصل می‌شود و خداوند می‌فرماید از این گنج الهی هرچه می‌خواهید بردارید.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تشکر از خانواده مقتول خاطرنشان کرد: از پیرمردان تاریخ این دیار که در این صلح و سازش نقش داشتند که واقعاً عمل شان جز صالحات و باقیات برای شما هست و در فردای قیامت جزء حسناتی است که شما را نجات خواهد داد و از همه کسانی که در این موضوع نقش داشتند، صمیمانه تشکر می‌نمایم.

حجت الاسلام سید محمد ابراهیم ساجدی، معاون قضایی و توسعه حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص گفت: در ماه عزای امام حسین(ع)، خانواده مقتول به عشق امام حسین علیه السلام بخشیدند.

وی در خصوص این پرونده  افزود: قتلی رخ داد و خانواده مقتول با وجود آنچه در مناطق عشایری و عشیره‌نشین وقتی قتلی رخ می‌دهد دیگر طایفه قاتل در امان نیستند اما خانواده مقتول با توجه به اینکه در منطقه دارای اقارب و فامیل‌های بسیاری بودند از هرگونه بی‌احترامی نسبت به خانواده قاتل خودداری کردند که از اولیای دم تشکر می‌نمایم.

ساجدی اظهارکرد: خانواده مقتول به قانون سپرده شدند و برای قانون احترام قائلند و قانون هم حق آنها را ثابت کرد.

معاون قضایی و توسعه حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: پس از آن که علماء و ریش سفیدان و بزرگان محلی تلاش کردند، خانواده مقتول امروز رضایت خود را در اجرای احکام اعلام کردند.

همچنین سید علی ملک حسینی، دادستان عمومی و انقلاب یاسوج، مرکز استان نیز گفت: حادثه قتلی در ۱۱ سال پیش در شهرستان چرام اتفاق افتاد و فرد مورد محاکمه قرار گرفت و حکم قطعی برای قصاص نفس صادر شد.

وی افزود: با زحماتی که سفیران صلح، مصلحین، روحانیون و متنفذین در طی این سال‌ها انجام دادند الحمدالله در این ماه عزیز ماه محرم ایام حزن و اندوه آل الله که یکی از اوصاف امام حسین علیه السلام رحمت الله للواسعه هست، خانواده محترم مقتول در پویش به عشق امام حسین می‌بخشم شرکت کردند و به احترام اباعبدالله علیه السلام که در روز عاشورا هم برای دشمنانش طلب مغفرت می‌کرد این خانواده به امامشان اقتدا کردند و در جلسه امروز اعلام با اعلام گذشت و قصاص منتفی شد.

ملک حسینی اظهارکرد: در سال گذشته ۷ مورد قتل در سطح استان با پادرمیانی بزرگان به صلح و سازش مختومه شد و در سال جاری درصدد هستیم در مواردی که امکان داشته باشد با ریش سفیدی و سنت حسنه‌ای که در استان یک سنت خدایی هست، پرونده‌های بیشتری را ختم به خیر نماییم.

«سید جواد هاشمی مهر»، معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز از خانواده مقتول تشکر کرد و گفت: این خانواده با بزرگی و بزرگ منشی خودشان و با وجود آنکه مشکلاتی برای زندگی و آرامش و آسایش شان فراهم آمده بود، اما پا بر نفسانیات خودشان گذاشتند و به سیره و سنت اسلام و بزرگان دین عمل کردند و از موضوع قصاص گذشت کردند.

 وی افزود: یکی از اتفاقات نادر این بود که این خانواده‌ها در کنار همدیگر زندگی می‌کردند و جای تشکر از خانواده مقتول را دارد.

 معاون سیاسی استانداری از مصلحین و بزرگانی که در این رابطه گام برداشتند و با توجه به ساختار قومی ، قبیله ای و عشیره ای و نقش بزرگان که یک نقش پررنگ و اثرگذار بوده است نقش بی‌بدیل را بزرگان می‌توانند در این کارهای فرهنگی داشته باشند.

 وی در پایان ضمن تشکر از تلاش های ارزنده دستگاه قضایی استان تصریح کرد: دستگاه قضایی استان تلاش می‌نماید در پرونده‌های قصاص، با پا درمیانی بزرگان و ریش سفیدان و متنفذین و روحانیون آنها را با صلح سازش مختومه نماید، شایسته تقدیر و تشکر است.

حجت الاسلام سید نوراله افشار، امام جمعه چرام در ادامه نیز گفت: برخی خانواده‌های مقتول با خدا معامله کرده و گذشت و صلح و صفا و عفو و بخشش را سیره ی خودشان می کنند.

وی افزود: با توجه به عشایری بودن منطقه، صلح و سازش در پرونده های قتل، صلح و سازش را به ارمغان می آورد و خانواده ی محترم مقتول که در این پویش شرکت کردند، شایسته ی بهترین تقدیر و تشکر هستند.

یکی از بزرگان و ریش سفیدان و متنفذین در استان کهکیلویه و بویراحمد، «امیرحسین خوبانی» یک سفیر صلح و سازش هستند که سابقه درخشانی در ایجاد صلح و سازش دارد، این مرد خستگی ناپذیر که در استان های بسیاری از کشور در سازش پرونده های قصاص نقش داشته در استان هایی مثل مازندران، فارس، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد، نقش فعالی داشته است، گفت: از خانواده مقتول تشکر می‌نمایم که هر وقت به منزل آنها مراجعه می‌نماییم محبت کردند و لطف همکاری نمودند و زمینه را برای صلح و سازش فراهم ساختند.

وی درپایان اظهار کرد: تاکنون هیچ کار اقتصادی انجام نداده ام اما لطف خداوند شامل حالم شده و موفق شده ام خون هایی را در استان هایی که نام بردم اصلاح نمایم.

«محمد رحیم دهراب پور»، یک سفیر صلح و سازش نیز که او دستی بر آتش دارد و در پرونده‌های صلح سازش و خصوصاً قتل نقش ویژه‌ای را در استان ایفا می‌نماید، گفت: مزه این زحمت ها را چشیده‌ایم و به ذکر خاطره ای از یکی از پرونده های قتل پرداخت که در آن به خاطر تایید امضای چک خانواده ی قاتل، منزل مسکونی اش را به مزایده گذاشتند و سپس همان خانه را از خانواده ی مقتول خرید، اما از کردار خود خوشحال بود.

به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان کهگیلویه و بویراحمد، وی بیان کرد:  وقتی در استان قتلی رخ می‌دهد، آنچه که ما را نگران می‌کند فتنه‌های پس از قتل است، اما خانواده‌های قاتل و مقتول در این پرونده در حالی که همسایه بودند، همدیگر را تحمل کردند.

آخرین اخبار «حوادث کهگیلویه و بویراحمد» را در صفحه حوادث کهگیلویه و بویراحمد و حوادث یاسوج حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر