زمان مطالعه: 5 دقیقه

رونمایی از جدیدترین شیوه کلاهبرداری در فضای مجازی

من جنیفر هستم، یک کلاهبردار

«سلام من جنیفر هستم ،خوشحال از آشنایی باشما.» دریافت این پیام از یک خارجی درفضای مجازی شاید برای بعضی ها جذاب به نظر برسد اما ماجرایی که پشت این پیام نهفته است تا حالا افراد زیادی را به دردسرهای هولناک انداخته است.

جعفر پاکزاد

روزنامه نگار

19 تیر 1402
شناسه : 97944
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/97944
295+
بالا
«سلام من جنیفر هستم ،خوشحال از آشنایی باشما.» دریافت این پیام از یک خارجی درفضای مجازی شاید برای بعضی ها جذاب به نظر برسد اما ماجرایی که پشت این پیام نهفته است تا حالا افراد زیادی را به دردسرهای هولناک انداخته است.

 

«سلام من جنیفر هستم ،خوشحال از آشنایی باشما.» دریافت این پیام از یک خارجی درفضای مجازی شاید برای بعضی ها جذاب به نظر برسد اما ماجرایی که پشت این پیام نهفته است تا حالا افراد زیادی را به دردسرهای هولناک انداخته است.

به گزارش خبرنگار حادثه 24 ماجرای شاهزاده نیجریه را به خاطر دارید؟ دختر جوانی که خود را شاهزاده می خواند و در فضای مجازی مثل فیس بوک یا از طریق ایمیل برای طعمه هایش پیام دوستی ارسال می کرد. او مدعی بود پول زیادی به ارث برده اما به دلیل اینکه در کشورش نمی تواند از آن استفاده کند، باید آن را به کشور دیگری انتقال دهد. بعد از طعمه اش می خواست  مبلغی را به عنوان مالیات به حسابی خاص واریز کند تا همه این پول به حساب او در ایران واریز شود و پس از آن این مبلغ هنگفت را با هم سهیم شوند.

شاید الان فکر کنید این داستان آنقدر احمقانه و نخ نما است هیچ کس در دام این کلاهبرداری نمی افتد اما درواقعیت افراد زیادی با همین روش دارو ندارشان را از دست دادند.

شاید ماجرای کلاهبرداری های مثل شاهزاده نیجریه ای کم تر شده باشد و هشدارهای پلیس هم از وقوع این نوع کلاهبرداری ها کاسته، اما جماعت کلاهبردار و تبهکار که از پا نمی نشینند و با پیشرفت تکنولوژی خود را به روز می کنند. در ادامه گزارش قصد داریم به جدیدترین نوع کلاهبرداری که این روزها در اینستاگرام شاهد آن هستیم بپردازیم. ماجرایی که ارسال کننده آن مدعی است شخصی آمریکایی است و فقط قصد دارد با شما یک رابطه دوستانه برقرار کند اما در حقیقت همان شاهزاده نیجریه ای که قصد دارد جیب تان را خالی کند.

دریافت یک پیام دوستانه

ماجرا به همین چند روز پیش باز می گردد، یک پیام در دایرکت اینستاگرام توجهم را جلب کرد. پیامی که به زبان انگلیسی بود و احوالاتم را پرسیده بود . بدون شک در نگاه اول برای من هم ماجرا جذاب به نظر رسید که یک خارجی پیام داده.

صاحب صفحه ای که به من پیام داده بود خود را جنیفر معرفی کرد. عکس پروفایل صفحه هم ، عکس خانمی سن و سال دار بود. بدون اینکه از او سوالی بپرسم شروع کرد به معرفی خودش.« من جنیفر هستم ، 50 ساله ، اهل آمریکا، جدا شده ام و الان هم مشغول کار حسابداری هستم.»

کنجکاوی ام بیشتر از قبل شد و به پیام دادن ادامه دادم. حالا نوبت به جنیفر بود که شروع به پرسیدن سوال کند، شاید اولین سوالی که  از من پرسید این بود :«متاهل هستی یا مجرد؟»باشنیدن این سوال با خودم گفتم جنیفر می خواهد از من بیشتر بداند و شاید نقشه های خوبی برایم کشیده است.

عمر دوستی من با جنیفر حالا به نیم ساعت رسیده است، حالا وقت آن است که رفاقتش را به من ثابت کند، به همین خاطر از او خواستم تا شماره تلفنش را در اختیارم بگذارد. اما هیچ پاسخی دریافت نکردم. یعنی جنیفر پیام را ندیده بود؟

هنوز دوست نداشتم اطمینانم را به جنیفر از دست بدهم، بالاخره داشتن یک دوست خارجی آن هم آمریکایی موقعیتی است که به هر کسی رو نمیکند. به همین خاطر  از طریق اینستاگرام با او تماس تصویری گرفتم. اما جنیفر پاسخم را نداد. باز هم ناامید نشدم و با خودم گفتم حتما کار دارد. لااقل منتظر بودم که جنیفر بگوید، اینجا فاصله زمانی داریم و دیر وقت است و نمی توانم جواب بدهم.

عدم پاسخ جنیفر کاخ آروزهایم را خراب کرد ، انگار دوستی که درآمریکا پیدا کرده بودم تو زرد ازآب درآمده بود. با این حال یک بار دیگر شانسم را امتحان کردم و این بار تماس صوتی گرفتم. این بار هم جنیفر جواب نداد اما چند دقیقه بعد پیامی از او دریافت کردم . جنیفر نوشته بود:» عزیزم، متاسفانه موبایلم خراب شده و فقط می توانم پیام بدهم.»

از خواندن پیام جنیفر ناراحت شدم و تصمیم گرفتم به او کمک کنم. البته که اصلا به این موضوع فکر هم نکردم چه طور نمی تواند تماس تصویری و یا صوتی بگیرد اما برایم عکس ارسال کرده بود. به هرحال از این موضوع که بگذریم ، به جنیفر دوست آمریکایی ام گفتم چه طور می توانم به تو کمک کنم، او که انگار منتظر شنیدن این جمله بود گفت :«کاش می توانستی کمکم کنی تا یک گوشی تلفن همراه جدید خریداری کنم.»

این هم شاید شانس من بود که حتی دوست آمریکایی من هم بی پول باشد و برای کمک به او باید تومان را به دلار تبدیل و برایش ارسال کنم. درست برعکس آدم های دیگر که دوستانشان برایشان دلار ارسال می کنند و آنها هم به ریال تبدیل کرده و نوش جان می کنند!

خب من آدمی هستم که در رفاقت کم نمی گذارم ، به همین خاطر تصمیم گرفتم همان 500 هزار تومانی که در حسابم داشتم را برایش ارسال کنم. وقتی به او گفتم قصد دارم کمک کنم و مبلغی را به عنوان کمک خرید گوشی به او بدهم خیلی خوشحال شد. به همین خاطر بلافاصله شماره حساب خارجی خود را برایم ارسال کرد و گفت از طریق یک صرافی می توانم پول را به دستش برسانم .

اما متاسفانه خوشحالی من و دوست عزیزم جنیفر زیاد دوام نداشت. آن هم به این خاطر که وقتی از او خواستم شماره حساب داخل ایران بدهد و من امکان واریز پول به حساب خارجی را ندارم او دیگر پاسخم را نداد و فکر کنم بلاکم کرد.

من یک خبرنگار هستم و از همان پیام ابتدایی متوجه ماجرای کلاهبرداری جنیفر شدم، اما برای تهیه یک گزارش توصیفی احتیاج به اطلاعات داشتم و به همین خاطر با خانم جنیفر ارتباطم را حفظ کردم تا ببینم این ماجرا تا کجا ادامه پیدا می کند اما سوال اینجاست  چندنفر تا حالاقربانی کلاهبردارهایی اینچنینی شده اند.

 

ارسال نظر