زمان مطالعه: 7 دقیقه

خبر مهم درباره رتبه بندی و پرداخت معوقات معلمان

معلمان در جامعه ایران نقش مهمی را برعهده دارند. آموزش نسل آینده از رسالت های کاری معلمان است.
09 تیر 1402
شناسه : 97683
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/97683
680+
بالا
معلمان در جامعه ایران نقش مهمی را برعهده دارند. آموزش نسل آینده از رسالت های کاری معلمان است.

حادثه 24 - معلمان در جامعه ایران نقش مهمی را برعهده دارند. آموزش نسل آینده از رسالت های کاری معلمان است. معلمان با وجود مأموریت مهم شان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند. معلمان حقوقی دارند که آن را از دولت مطالبه می کنند. معلمان را هم اکنون باید دریافت و به مسائلشان رسیدگی کرد؛  پیگیر مباحث معوقات فرهنگیان و واریز فوق العاده معلمان محترم شده است و در این گزارش به شرح مختصری از آن پرداخته ایم.

رتبه بندی معلمان دغدغه‌ای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.

طرح رتبه‌ بندی معلمان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.

طرح رتبه بندی معلمان یکی از طرح های پر سرو صدای این روزها در مجلس است . زیرا با انجام طرح رتبه بندی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت.

رضا مرادصحرایی گفت: کنکور ۱۴۰۲ از موضوعات فوری نظام و تعلیم و تربیت است، زیرا اهمیت کنکور به جهت نقشی که در ارتقای تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش دارد کمتر از رتبه بندی نیست.

اما موضوعی که حائز اهمیت است و نیاز به رسیدگی دارد این است که زیر ساخت آزمون‌های نهایی آن طور که انتظار می‌رود فراهم شود.

وی گفت: در برنامه هفتم برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا ۵۰ درصد دانش آموزان به سمت رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای سوق یابند. بدون حضور معلم نمی‌توان تحول ایجاد کرد، لذا باید ارتباط بین دستگاه آموزش و پرورش و معلمان را قوی‌تر کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با مروری بر برخی اهدافی که در برنامه‌ هفتم پیگیری می‌شود، پر کردن خلاء ادراکی، عاطفی و شناختی بین معلمان و متعلمان، ضرورت سوق دادن۵۰ درصد دانش آموزان متوسطه به سمت رشته‌های فنی وحرفه‌ای، ضرورت تغییر برنامه درسی و کاهش حجم دروس، جذب کمک خانواده‌ها در امر تعلیم و تربیت، مرتبط کردن مدرسه، مسجد و منزل به هم و تدریس با استفاده از روش‌های ترکیبی و جذب ۱۱ هزار مربی پرورشی را از جمله اهداف عنوان کرد.

رتبه بندی به عنوان یکی از مهمترین طرح‌های آموزش و پرورش، این روزها با حرف و حدیث‌های فراوانی روبرو است.

از یک سو نمایندگان مجلس اعلام می‌کنند که بهترین طرح را مصوب کرده و در آن همه جوانب را دیده اند اما از سوی دیگر شاهد هستیم که در بدنه وزارت آموزش و پرورش مشکلات همچنان پا برجا است.

از سوی دیگر معلمان مطالبات صنفی دیگری نیز دارند که باید به آنها رسیدگی شود تا شاهد تکرار واقعه تلخ عدم واریزی معلمان در شب عید را شاهد نباشیم.

رتبه بندی همچنین هم سان سازی برای معلمان و بازنشستگان آموزش و پرورش یک اصل مهم محسوب می شود چرا که می تواند دریافتی و حقوق و مزایا آنها را در این اوضاع بد اقتصادی، بهبود ببخشد و به لحاظ معیشتی کمک بسیار خوبی به خانواده فرهنگیان باشد.

از یک سو مجلسی ها بر حمایت از معلمان اصرار دارند از سوی دیگر اما شاهد هستیم که دولت به لحاظ تامین منابع پرداختی به معلمان هم دچار مشکل است.

برخی نمایندگان مجلس اما اعتقاد دارند که دولت باید به درستی مصوبه یکسان سازی و همچنین رتبه بندی معلمان را اجرایی کند.

درخواست پرداخت معوقات توسط معلمان

ریاست محترم جمهوری

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه

وزیر محترم آموزش و پرورش

سلام

با توجه به اتفاقات رخ داده در ابتدای فروردین ۱۴۰۲ که منجر به استعفای آقای دکتر نوری از وزرات آموزش و پرورش شد، قرار بر آن بود که مطالبات ۱۴۰۰ رتبه بندی در اسرع وقت پرداخت شود و مسئولان در این مورد وعده‌هایی دادند. از طرفی، عدم پرداخت معوقات رتبه بندی و در نتیجه عدم کسر کسورات مربوط به بازنشستگی از آن، موجب ایجاد مشکلاتی برای اعمال رتبه بندی در حقوق بازنشستگی بازنشستگان سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ گردیده است.

جامعه فرهنگیان انتظار دارد در اسرع وقت مطالبات مربوطه پرداخت شده و در زمینه رسیدگی به اعتراضات رتبه بندی و پرداخت معوقات آن مطابق رتبه‌ی استحقاقی جدید نیز اقدام عاجل صورت گیرد.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، راز و جرگلان در مجلس تصریح کرد: یکی از نکاتی که در اجرای این قانون مغفول مانده این است که در تبصره ۲ ماده ۶ این قانون به صراحت عنوان شده که رتبه بندی جدای از کلیه پرداختی حقوق و مزایا به کارکنان دولت است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین مطالبه فرهنگیان بر اساس همین بند قانونی، پرداخت فوق العاده ویژه به معلمان مانند سایر کارکنان دولت است که انتظار می‌‎رود این موضوع نیز در شورای حقوق و دستمزد مورد توجه قرار گیرد.

واریز فوق العاده ویژه به حساب فرهنگیان

وحیدی یادآور شد: در این راستا نگاه به نیرو‌های خدماتی و نیرو‌های اداری که مشمول رتبه بندی معلمان نشدند، باید در اولویت پرداخت قرار گیرند.رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس تأکید کرد: این پرداختی‌ها در کنار جذب ۲۵ هزار نیروی خدماتی و سرایدار کمک شایانی به آموزش و پرورش برای بهبود شرایط آموزش و پرورش خواهد کرد.

آخرین اخبار اجتماعی را در صفحه اخبار اجتماعی حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

دیدگاه ها
  • دیناری
    10 تیر 1402
    باسلام.. کدوم آدم نفهم الکی معلمان رو سر کار می گذارد از کی تا الان شما گفتید معوقات معلمان تا آخر هفته پرداخت میی شور ؟ کدوم هفته رو گفتید خبر ۵ سال پیش رو می نویسبد هر که از راه رسیده با پارتین و سفارش این و اون رفته در بدنه وزارت آموزش و پرورش می اد حرفی می زنه کسی توان کاری رو نداره خفه بشه بهتره .تا کی سرکاری معلمان ؟ تا کی دروغ گفتن با معلمان ؟ تا کی ستاری فر معلمان را ب تمسخر بگیرد!؟؟ تا کی بگویید معوقات تا آخر هفته ؟ دلیل این همه تا کی دوماه دیگه براتون ثابت میشه..ما زغال می فروشیم خرج بچه هایمان را می دهیم ولی روسیاهی و شرمندگی و بلف زدن و حرف مفت زدن می مونه برای شما .

    پاسخ

  • بی نام
    10 تیر 1402
    میگم اگه رتبه بندی خوبه چرا برای مشاغل دیگه اجرا نمیشه چرا برای کارمندان بانک ها اجرا نمیشه چرا فقط معلمان باید تاب بخورن جلوی کافینت ها تا بارگذاری مدارک انجام بدهند عجب

    پاسخ

پاسخ به :
= 5-4
ارسال نظر