زمان مطالعه: 4 دقیقه

تتلو از ساخت موزیک برای انرژی هسته ای تا بغ بغو در فضای مجازی / بیوگرافی امیرحسین مقصودلو

امیر حسین مقصودلو با نام حرفه‌ای امیر تتلو خواننده و ترانه سرا متولد 1366 در تهران است؛ او پس از دستگیری در ترکیه و انتقال به ایران به عناوین مختلف متهم شد؛ سرنوشت او چه می شود؟ آیا اعدام در انتظار اوست یا بخشیده می شود؟
29 دی 1402
شناسه : 97313
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/97313
1958+
بالا
امیر حسین مقصودلو با نام حرفه‌ای امیر تتلو خواننده و ترانه سرا متولد 1366 در تهران است؛ او پس از دستگیری در ترکیه و انتقال به ایران به عناوین مختلف متهم شد؛ سرنوشت او چه می شود؟ آیا اعدام در انتظار اوست یا بخشیده می شود؟

 حادثه 24 -  

نام: امیر حسین مقصودلو

نام هنری: امیر تتلو

تاریخ تولد: 30 شهریور 1366

محل تولد: مجیدیه تهران

اصالت: آذری

معروف ترین آلبوم ها: زیر همکف، تتلیتی، امیر، شماره 6، شماره 7، سایه، جهنم، برزخ، ، بهشت، شیطان، فرشته، یین یانگ

آثار پرحاشیه: «منم یکی از اون یازده تام»- «انرژی هسته‌ای»

تتلو اهل کجاست؟

امیر حسین مقصولو با نام هنری تتلو در یک خانواده 5 نفره در مجیدیه تهران متولد شده و به خاطر شغل پدرش مدتی در رشت زندگی می کرد. گفته می شود او اصالتا آذری است.  او دو خواهر بزرگتر از خود نیز دارد. خواننده ای که با عناوینی از اتهامات دستگیر شده، خود را به سیاست و سیاستمداران نزدیک کرده و در مقطعی هوای فوتبالیست شدن به سرش زده بود و قصد داشت جای علی کریمی را بگیرد.

 

آغاز کار هنری

تتلو کار هنری خود را در سال 1382 آغاز کرد، او ابتدا آثارش را در وبلاگی که با همکاری دوستش ایجاد کرده بود، منتشر می کرد. اولین آلبوم خود را در سال 1390 با نام زیر همکف منتشر کرد که حاوی 9 ترانه بود.

تتلیتی و تتلیتی ها

امیر حسین مقصودلو دو سال بعد یعنی در سال 92 آلبوم تتلیتی را ارائه کرد که حاوی 15 ترانه بود. هواداران این خواننده پرحاشیه با عنوان تتلیتی شناخته می شوند. بیشتر هواداران او نوجوانان دهه 80 هستند.

ماجرای خوانندگی تتلو روی عرشه یک ناو نظامی

تتلو در سال 94 و در حین مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 ترانه «انرژی هسته ای» را  بر عرشه یک ناو جنگی جماران خواند. این ترانه به عنوان پیام ارتش ایران به توافق هسته ای قلمداد شد و در زمان انتشار رتبه نخست جست وجوی گوگل را در ایران به خود اختصاص داد. بعدها امیر سرتیپ سیاری فرمانده وقت نیروی دریایی در این باره گفت «ما او را نمی شناختیم، گفتند یک اکیپی آمده است یک سرودی بسازد و خواننده ای هم دارند و سیستم های فرهنگی ما هم هماهنگ کردند و رفتند انجام دادند.»

حسین نوش آبادی سخنگوی وقت وزارت ارشاد هم در آن زمان گفت که وزارت ارشاد از این موضوع بی اطلاع بوده چرا که تتلو کلا مجوز فعالیت ندارد.

 

ماجرای بغ بغو هواداران تتلو

بعد از انتشار ترانه انرژی هسته ای، انتقاداتی از تتلو مطرح شد، امیرحسین مقصودلو در همان زمان در شبکه اینستاگرام از هوادارانش (تتلیتی ها) خواست که در پاسخ به انتقادات «بغ بغو»! کنند. در صفحه ایسنتاگرام تتلو که در آن زمان بیش از 2 میلیون فالوئر داشت بسیاری از هوادارانش بغ بغو کردند (در بخش کامنت بغ بغو نوشتند)

ماجرای ملاقات با ابراهیم رئیسی در فرودگاه

تتلو اگرچه با انتشار قطعه انرژی هسته ای، خود را در زمره خوانندگان سیاسی معرفی کرده بود اما با قبول کردن دیدارش با ابراهیم رئیسی در فرودگاه مهرآباد، وارد کارزارهای انتخاباتی سال 1396 هم شد. در آن زمان ابراهیم رئیسی با حسن روحانی رئیس جمهور وقت رقابت می کرد و سایت های اصولگرا تصاویر و فیلم این دیدار را منتشر کردند. بعدها ابراهیم رئیسی درباره این دیدار گفته بود: «یشان را در نمازخانه فرودگاه، درست در زمانی که برای رسیدن به پرواز عجله هم داشتم به من معرفی کردند و اگرچه با سابقه او آشنایی نداشتم، اما گفتند به‌رغم سابقه‌اش، اخیرا اشعار و ترانه‌های اثرگذاری درمورد شهدا، حجاب، مدافعان حرم و. . . خوانده است و همان‌جا خیلی صادقانه باب صحبت کوتاهی درباره سوابق منفی گذشته‌ و اینکه از آن رویگردان بوده، باز کرد. با اینکه بعد از نماز با عجله به‌سمت پرواز باید می‌رفتم، اما نشستم و ۳ تا ۴ دقیقه او را به‌خاطر ترانه‌ای که برای امام رضا(ع) خوانده بود، تحسین و تشویق کردم و رفتم.»

تتلو هم درباره این دیدار و اینکه آن شب چه کسی به دنبال تو آمد که برویم آقای رئیسی را ببینیم؟ گفت: از خود ستاد آقای رئیسی. آقای رئیسی داشت قضاوت می‌شد، صرفا به خاطر جناحی که ایستاده بود. من تنهایی را احساس کردم.  
 
او می‌گوید: من به دنبال این بودم که ببینم کدام کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به اعتقادات من نزدیک تر است، بعد دیدم که آقای رئیسی به اعتقادات من نزدیک است و چقدر هم تنهاست.

ماجرای عکس گرفتن با ضرغامی و رسایی

تتلو همچنین در جشن سالگرد راه اندازی فارس پلاس (از زیرمجموعه های خبرگزاری فارس) شرکت کرد، مراسمی که با حضور برخی مسئولان و شخصیت های فرهنگی وابسته به جریان اصولگرایی و روحانیونی حمیدرسایی و مجتبی ذالنوری برگزار شد. عزت الله ضرغامی رئیس اسبق سازمان صدا و سیما و بعدها وزیر میراث فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم حضور داشت.

 

وقتی تتلو می خواست جای علی کریمی را بگیرد

تتلو ترانه ای هم به نام «منم یکی از اون یازده تام» را در حمایت از تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2014 منتشر کرد. او پس از این ترانه مدعی شد که از دنیای موسیقی خداحافظی می کند و می خواهد فوتبالیست شود. او اعلام کرد که می خواهد جای علی کریمی را در این تیم بگیرد. مهرماه سال 1393 به تمرین تیم پرسپولیس رفت اما چند روز بعد روزنامه گل نوشت که تتلو از تمرین پرسپولیس اخراج شده است. تتلو هم در روزهای بعد اعلام کرد به دلیل حواشی دو تیم استقلال و پرسپولیس به این دو تیم نمی‌رود و برای همین به تیم راه آهن می‌رود که عابدزاده اسطوره دوران کودکی‌اش در انجا حضور دارد. تتلو همچنین در ادامه نوشته بود که «فقط دعا کنید اینهمه زحمت دارم میکشم قبولم کنن و منشور و پنشورى نشم باز». باشگاه راه آهن هم در بیانیه اعلام کرد: ضمن ادای احترام به اظهارنظرهای مختلف ، با عرض عذرخواهی، از حضور افراد متفرقه در جریان تمرینات تیم راه‌آهن، ممانعت خواهد شد.

نخستین بازداشت تتلو  کی بود؟

امیر حسین مقصودلو نخست بار در سال 92 بازداشت شد. در آن زمان مسعود زاهدیان رئیس پلیس امنیت اخلاقی درباره اتهامات تتلو و خواننده های زیرزمینی که آثار آن ها از شبکه های خارجی بازپخش می شود گفته بود: اجازه نخواهیم داد در فضای قانونی کشور اتفاقای بیفتد. افرادی که به شکل زیر زمینی قصد فعالیت دارند باید دست از این کار خود بردارند. تتلو پس از آزادی ندامت نامه ای منتشر و از تلاش هایش برای کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.

دومین بازداشت تتلو در ایران

شهریور 95 بار دیگر امیر حسین تتلو بازداشت شد. خبرگزاری ها در آن زمان نوشتند که او که به دادسرا احضار شده بود به دلیل توهین به بازپرس پرونده که بیژن قاسم زاده بود بازداشت شده است. او در یک کلیپ صوتی توهین هایی را به بازپرس خود وارد کرده بود. نکته جالب اینکه بیژن قاسم زاده در سال 99 در ارتباط با پرونده اکبر طبری دادگاهی و متهم شد که عضوی از شبکه ارتشا پرونده اکبر طبری است. او در این پرونده به انفصال از خدمت و حبس محکوم شد. تتلو در آن زمان با انتشار عکسی در صفحه اینستااگرامش خبر داد که پس از 62 روز بازداشت به قید وثیقه آزاد شده است. عباس جعفری دولت آبادی دادستان وقت در آبان ماه همان سال گفت که به موجب حکم صادره از محاکم تهران، این خواننده زیرزمینی به ده سال حبس و 74 ضربه شاق محکوم شده است اما با توجه به اعلام گذشت یکی از شکات، یک دوم مجازات حبس تعلیق شده است. دولت آبادی در عین حال گفته بود تتلو در دادگاه عذرخواهی کرده است.

ماجرای بازداشت در ترکیه در سال 98

در بهمن سال 98 سخنگوی نیروی انتظامی از بازداشت تتلو در ترکیه خبر داد. برخی خبرگزاری ها درباره دلیل این بازداشت اعلام کردند که او در زمان اقامت خود در ترکیه به جرم اشاعه فساد و تحریک به مصرف روان گردان توسط پلیس ترکیه و به درخواست مقامات قضایی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده است. در آن زمان هوادران تتلو با هشتگ «تتلو را آزاد کنید» خواستار آزادی او شدند. پلیس ترکیه اعلام کرد که وی در رابطه با مسائل مواد مخدر اخطار قرمز گرفته است اما تصمیمی برای تحویل دادن او به ایران ندارد. سرانجام تتلو پس از یک هفته بازداشت در 14 بهمن 1398 آزاد شد و از پلیس ترکیه که او را به پلیس ایران تحویل نداده است تشکر کرد.

با این حال تتلو پس از حاشیه های فراوان در ترکیه، کنسرت های عجیب و غریب، اتهامات متعددی مثل دایر کردن  قمارخانه، سایت شرط‌بندی، ترغیب، تطمیع یا تهدید افراد جهت دستیابی به محتویات مستهجن، توزیع آثار مستهجن توسط پلیس ترکیه بازداشت و از مرز بازرگان تحویل ایران شد.

او البته چند روز قبل از بازداشت در ترکیه ادعا کرده بود که زندگی در ترکیه سخت است و تصاویری از حضور خودش در فرودگاه ترکیه برای بازگشت به ایران را منتشر کرده بود. با این حال به دلیل مشکلاتی که در پاسپورتش وجود داشت اجازه خروج از ترکیه به او داده نشد و تتلو را از فرودگاه بیرون کردند. او 15 آذرماه 1402 در مرز بازرگان به ایران تحویل داده شد.

ماجرای تتلو و سحر قریشی

ماجرای ازدواج سحر قریشی و امیر تتلو یکی از بمب های خبری بود که این زوج هنری ترکاندند. تتلو اعلام کرد که تصمیم دارد با حضور تمام طرفدارانش مراسم ازدواجش با سحر قریشی را برگزار کند،  و در همین رابطه اعلام شد در روز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ و همزمان با کنسرت تتلو، مراسم ازدواج آن‌ها نیز با حضور شرکت کنندگان در کنسرت برگزار شود. این تبلیغ گول زننده ای بود برای فروش بلیط های کنسرت چرا که این ازدواج نه تنها به سرانجام نرسید و هر دو طرف بعد از مدتی دست به افشاگری علیه هم زدند و نوشتند که جدا شده اند و از این رابطه پیشیمان هستند

در همان زمان یک تهییه کننده بنام سینما نوشت که ازدواج سحر قریشی و امیر تتلو، یک معامله دو ساله و چندصد میلیاردی با اسپانسری یک رمز ارز و بازدید یوتیوب است.

سحر قریشی جزو اولین کسانی بود که دست به افشاگری علیه تتلو و اتفاقاتی که در خانه او در ترکیه می افتاد زد. او با ادعای آزار دختران در ترکیه گفته است با تشریح پرونده‌ای که برای امیر تتلو در ترکیه تشکیل داده بود، گفت که وکلا گفته بودند، بابت هر یک از این دخترها حداقل چهار سال زندان می‌رفت و اگر در ترکیه می‌ماند، اتفاق بدتری برای او می‌افتاد. او از دختران قربانی تتلو خواست تا اطلاعات‌شان را برای پیگیری قضایی کیس‌شان با او در میان بگذارد. 

در همان ایام کنسرت تتلو در ترکیه لغو شد و هزاران نفری  که برای این کنسرت بلیط خریداری کرده بودند بلاتلکیف ماندند. تتلو هم اعلام کرد پول کسی را برنمی گرداند. او بعدها اعلام کرد که قصد دارد در آلمان کنسرتش را برگزار کند اما به خاطر اظهاراتش علیه زنان ایران در جریان اعتراض های سال 1401 گروهی از فعالان ایرانی ساکن اروپا کارزاری برای لغو این کنسرت راه انداختند و این کنسرت هم در آلمان لغو شد. 6 هزار و پانصاد بلیط برای این کنسرت فروخته شده بود که قرار شد بهای آن به خریداران مسترد شود.

تتلو به چه اتهاماتی در زندان است؟

چرا کار تتلو به اینجا کشید؟ سوالی است که خیلی از جامعه شناسان مطرح می کنند. شکات خصوصی این خواننده غیرمجاز شکایت‌های متعددی در دستگاه قضایی علیه وی ثبت کرده اند، مهم‌ترین شکات این فرد نوجوانان زیر ۱۸ سال و خانواده‌هایشان هستند. یکی از مهم‌ترین اقدامات تتلو در گسترش فساد و فحشا فراخوان برای حضور نوجوانان زیر ۱۸ سال در محل زندگی‌اش در استانبول بوده است. تتلو به همین علت در حال حاضر شکات زیادی در داخل ایران دارد که شکایت علیه وی ثبت کرده‌اند.

از تتلو چه خبر؟ سهراب پاکزاد رضایت داد

سرنوشت تتلو در ایران چه می شود؟ آیا بخشیده می شود؟ آیا به اعدام محکوم می شود؟ اخیرا اعلام شد او در پرونده ای به 3 سال حبس محکوم شده بود با اعلام رضایت شاکی بخشیده شد و به زندان نخواهد رفت. این پرونده مربوط به شکایت سهراب پاکزاد از امیر تتلو بود. سهراب پاکزاد 5 سال قبل، پس از استفاده بدون اجازه تتلو از ملودی قطعه «این چه حسیه» در یکی از آثارش، با شکایت رسمی از این خواننده، پیگیر احقاق حق خود در دادگاه رسانه شد و دادگاه نهایتا حکم به ۳ سال حبس تتلو داد.

وکیل سهراب پاکزاد اعلام کرد:  نیت ما از طرح شکایت، دفاع از حق سهراب پاکزاد و جلوگیری از تکرار این دست موارد در موسیقی کشور بود. امروز که حقانیت سهراب پاکزاد به اثبات رسیده و اینکه او راضی به اجرای مجازات تتلو نیست، لذا گذشت خود را در پرونده حاضر اعلام داشت و رسما آن را در اختیار مقام قضایی قرار داده است.

ارسال نظر