زمان مطالعه: 4 دقیقه

حمله شغال، باعث مرگ مرد میانسال بابلی شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل از مرگ مرد میانسال در این شهرستان به دلیل ویروس هاری ناشی از حمله شغال خبر داد و گفت: فرد متوفی برای دریافت واکسن هاری به مرکز بهداشت بابل مراجعه نکرد.
21 خرداد 1402
شناسه : 97088
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/97088
246+
بالا
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل از مرگ مرد میانسال در این شهرستان به دلیل ویروس هاری ناشی از حمله شغال خبر داد و گفت: فرد متوفی برای دریافت واکسن هاری به مرکز بهداشت بابل مراجعه نکرد.

حادثه 24 -  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل از مرگ مرد میانسال در این شهرستان به دلیل ویروس هاری ناشی از حمله شغال خبر داد و گفت: فرد متوفی برای دریافت واکسن هاری به مرکز بهداشت بابل مراجعه نکرد.

 به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل حسین جلاهی در این خصوص اظهار کرد: زنده‌یاد محمدحسن اسلام‌پور کریمی ۳۷ ساله که چند ماه قبل بر اثر حمله شغال در روستای کریم‌کلا بخش لاله‌آباد بابل مجروح شده بود، برای دریافت واکسن هاری به مرکز بهداشت بابل مراجعه نکرده بود.

وی افزود: بعد از دو ماه با علایم تب، اسپاسم گردن، ترس از آب و ترس از نور که از علایم بالینی بیماری هاری است به اورژانس بیمارستان آیت اله روحانی مراجعه که اقدامات اولیه برای وی انجام شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل یادآور شد: ارسال نمونه مرحوم اسلام پور به مرکز رفرنس هاری انیستیتوپاستور ایران، هاری ایشان را تائید کرد.

جلاهی ادامه داد: در سال گذشته سه هزار و ۳۵ مورد حیوان گزیدگی در شهرستان بابل گزارش شد که  دو هزار و۳۲۴ مورد فقط گزش سگ و ۴۴۷ مورد گربه گزیدگی بوده است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون نیز ۵۶۵ مورد گزش توسط حیوانات در شهرستان بابل رخ داد که ۴۷۳ مورد آن گزش با سگ و ۴۰ مورد گربه گزیدگی بوده است .

وی با هشدار این نکته که آمار وحشتناک سگ گزیدگی در بابل بسیار افزایش یافته، گفت: در سال های قبل تعداد گزش حیواناتی مانند سگ در این شهرستان نهایتا ۲۵۰ مورد در سال بود، که در حال حاضر به بیش از سه هزار مورد سگ گزیدگی در سال رسیده است.

جلاهی با اشاره به اینکه ضرورت دارد مسئولینی همچون شهردار و دیگر ارگانهای مرتبط، در این مورد پیگیری لازم را داشته باشند، ادامه داد: واکسن هاری و تزریق ایمنوگلوبولین برای هر نفر حدود ۱۴ میلیون تومان هزینه دارد، لذا در سال گذشته بیش از  ۴۲ میلیارد تومان برای گزش حیوانات در این شهرستان هزینه شده است.

وی افزود: علاوه بر سگ و گربه تمامی پستانداران خونگرم مانند اسب، گاو، گوسفند، خرگوش، خوکچه و خفاش با گزش، چنگ زدن با ناخن، بزاق دهان و لیسیدن ویروس هاری را انتقال می‌دهند.

این مسئول اظهار کرد: اولین قدم پس از گزش یا هر گونه خراش با چنگ ناخن حیوانات، شست و شوی محل گزش با آب و صابون به مدت ۲۰ دقیقه است و سپس مراجعه فوری به مرکز بهداشت شهرستان بابل، لذا به دلیل اهمیت موضوع در شهرستان بابل دو مرکز درمان هاری یکی در میدان باغ فردوس روبروی بنیاد شهید و دیگری در روستای فیروزجاه به علت صعب العبوری منطقه و فاصله زیاد از شهر بابل فعال است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل خاطرنشان کرد: به علت بی هوازی بودن ویروس هاری محل گزش تا حد امکان نباید بخیه شود و یا حتی پانسمان محکم، مگر اینکه محل جراحت وسیع و عمیق و یا محل گزش دارای خونریزی زیاد باشد که در این صورت بخیه شل و با فاصله انجام شود.

جلاهی با ذکر این نکته که هاری درمان ندارد ولی واکسن هاری می‌تواند باعث پیشگیری از ابتلا به این بیماری مهلک شود گفت: همشهریان و مهمانان می‌توانند در صورت گزش و یا هر گونه خراش با چنگ ناخن حیوانات، جهت تزریق واکسن به صورت شبانه‌روزی به مرکز بهداشت بابل واقع در میدان باغ فردوس مقابل بنیاد شهید شهرستان مراجعه کنند.

آخرین اخبار «حوادث مازندران» را در صفحه حوادث مازندران و حوادث ساری حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر