زمان مطالعه: 10 دقیقه

10 حادثه تلخ و شیرین سال 1401

سال 1401در حالی رو به پایان است که اتفاقات زیادی که در این سال رقم خورد شاید تا سال‌ها از حافظه تاریخی مردم پاک نشود. اتفاقات تلخ و شیرینی که گاهی دل میلیون‌ها ایرانی را آزرد و گاهی لبخند را مهمان صورتشان کرد. در این گزارش به مرور مهم‌ترین و جنجالی‌ترین حوادث امسال پرداخته‌ایم.
28 اسفند 1401
شناسه : 95355
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/95355
431+
بالا
سال 1401در حالی رو به پایان است که اتفاقات زیادی که در این سال رقم خورد شاید تا سال‌ها از حافظه تاریخی مردم پاک نشود. اتفاقات تلخ و شیرینی که گاهی دل میلیون‌ها ایرانی را آزرد و گاهی لبخند را مهمان صورتشان کرد. در این گزارش به مرور مهم‌ترین و جنجالی‌ترین حوادث امسال پرداخته‌ایم.

حادثه 24 -  سال 1401در حالی رو به پایان است که اتفاقات زیادی که در این سال رقم خورد شاید تا سال‌ها از حافظه تاریخی مردم پاک نشود. اتفاقات تلخ و شیرینی که گاهی دل میلیون‌ها ایرانی را آزرد و گاهی لبخند را مهمان صورتشان کرد. در این گزارش به مرور مهم‌ترین و جنجالی‌ترین حوادث امسال پرداخته‌ایم.

متروپل، ساختمان مرگ

شاید کمتر کسی باشد که از ماجرای فرو ریختن ساختمان متروپل آبادان بی‌خبر باشد. ساختمانی که قرار بود نمادی از زیبایی این شهر باشد اما دوم‌خرداد 1401حادثه‌ای را رقم زد که حالا تنها یادآور مرگ و درد است. در جریان فروریختن ناگهانی ساختمان متروپل 43نفر جانشان را از دست دادند تا این حادثه به مرگبارترین رویداد سال تبدیل شود؛ علاوه بر مرگ 43نفر، ‌38نفر نیز زخمی شدند. به‌دنبال این حادثه افرادی که از متهمان حادثه بودند دستگیر شدند و این در حالی بود که مالک ساختمان نیز زیر آوار متروپل جان باخته بود. حواشی این حادثه تمامی نداشت، چرا که شهریور‌ماه سال‌جاری متروپل برای دومین بار فروریخت و بخش دیگری از این سازه تخریب شد و یک نفر دیگر نیز جانش را از دست داد. همچنین 2ماه بعد از این حادثه مرگبار، به مجیدعبدالباقی برادر مالک متروپل سوءقصد شد و وی به‌دلیل شدت جراحات جانش را از دست داد. پرونده متروپل یکی از پرونده‌هایی است که سال‌ها از خاطر مردم مخصوصا مردم آبادان پاک نخواهد شد.

دستبرد به صندوق امانات بانک

یکی از جنجالی‌ترین حوادثی که امسال در پایتخت رقم خورد، دستبرد به صندوق امانات بانکی شعبه دانشگاه تهران بود. این حادثه 13خرداد امسال رخ داد و سارقان در تعطیلات خرداد توانستند وارد بانک ملی شوند و 168صندوق را خالی کنند و میلیاردها تومان طلا، ارز و سکه سرقت کنند. اگرچه دزدان تصور می‌کردند خیلی حرفه‌ای عمل کرده‌اند اما مأموران موفق شدند خیلی زود متهمان را شناسایی و در تهران و چند شهرستان دستگیر کنند. 3عضو اصلی این گروه به ترکیه فرار کرده بودند که اقدامات قانونی برای بازگرداندن متهمان به کشور انجام شد و آنها دی‌ماه امسال تحویل پلیس ایران شدند.

فاجعه روی ریل قطار مشهد- یزد

یکی دیگر از مهم‌ترین رویدادهای سال، برخورد قطار مسافربری مشهد-یزد با یک دستگاه بیل مکانیکی بود که در پی آن 21نفر جانشان را از دست دادند. سانحه قطار مشهد به یزد صبح روز ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ در نزدیکی ایستگاه مزینو در ۵۰کیلومتری طبس رخ داد. علت این حادثه مرگبار برخورد قطار با بیل مکانیکی بود. این قطار ۳۴۸مسافر داشت که متأسفانه 21نفر از آنها جان باختند و ۸۶نفر مصدوم شدند.

قتل 10نفر در رفسنجان

یکی از مهم‌ترین و مرگبارترین حوادث مربوط به جنایت هولناکی بود که مرد افغانستانی در رفسنجان رقم زد. این مرد خشمگین 15مرداد 1401با حمله به همشهریانش و چند ایرانی آنها را هدف ضربات چاقو قرار داد. در بررسی‌ها معلوم شد که مرد جنایتکار به اتهام قتل در افغانستان زندانی بوده که پس از ورود طالبان توانسته بود از زندان فرار کند. وی سپس به‌صورت غیرقانونی وارد ایران شد و در جریان درگیری و اختلافاتی که با چند نفر از همشهریانش داشت در اقدامی هولناک جان 10نفر(6افغان و 4ایرانی) را گرفت. او قصد خروج از ایران را داشت اما قبل از فرار دستگیر شد که پرونده وی در حال رسیدگی است.

سیل

در سال 1401بارها شاهد جاری شدن سیل در نقاط مختلف کشور بودیم که این حوادث جان تعدادی از هموطنانمان را گرفت. مهم‌ترین آن جاری شدن سیل در امامزاده داوود و شهرستان فیروزکوه بود. سیل امامزاده داوود تهران بامداد ششم مرداد امسال بر اثر بارش شدید و ناگهانی باران در دره امامزاده داوود تهران رخ داد که باعث جاری شدن سیل و حجم زیادی آب و گل و لای شد. این سیلاب با امامزاده داوود برخورد کرد و به مرگ 22نفر منجر شد. در شهرستان فیروزکوه هم جاری شدن سیل تلفات زیادی در پی داشت و باعث جان باختن 15نفر در شهرستان فیروزکوه، یک نفر دماوند و 4نفر پردیس شد.

معجزه نجات 14نفر با دستان خالی

هرساله نام افرادی به‌عنوان قهرمان سال ثبت می‌شود، ‌افرادی که جانشان را کف دستشان می‌گیرند و به نجات افراد دیگر می‌روند. مانند 3مأمور پلیسی که مرداد‌ماه امسال با دستان خالی و به خطر انداختن جانشان برای نجات 14نفر دست به‌کار شدند و دل به سیلاب زدند. این حادثه در شهرستان انار واقع در استان کرمان رخ داد. زمانی که سدی شکست و سیل هولناکی به سمت باغ‌های پسته جاری شد و باغداران و مسافران برای نجات جانشان به پشت بام اتاقکی خشتی پناه بردند اما حجم آب و شدت بارندگی هر لحظه بیشتر می‌شد. در این شرایط  3مامور پلیس درحالی‌که آب از کمرشان گذشته بود دل به سیلاب زدند و در شرایطی سخت موفق شدند 14نفر را از خطر مرگ نجات دهند. اگر آن شب فداکاری 3مأمور پلیس نبود، همه افراد گرفتار در سیل جانشان را از دست داده بودند.

آتش سوزی در زندان اوین

یکی دیگر از حوادث جنجالی پایتخت، وقوع آتش‌سوزی در زندان اوین بود. این حادثه بیست و سوم مهرماه امسال در بند سرقت اتفاق افتاد و جنجال‌آفرین شد. در ادامه بررسی‌ها معلوم شد که چند نفر از زندانیان با یکدیگر درگیر شده‌اند و این درگیری آنقدر گسترده بود که به وقوع آتش‌سوزی منجر شده است. آتش در کارگاه خیاطی زندانیان شروع شد و در پی آن 8نفر جانشان را از دست دادند و 57نفر مجروح شدند.

شهادت 2 جوان بسیجی

یکی از مهم‌ترین حوادثی که در سال 1401رخ داد ناآرامی‌های ماه‌های اخیر در کشور بود که با فراخوان رسانه‌های معاند درجوزدگی برخی از جوانان‌گاهی اوقات با اغتشاش همراه شد و درجریان همین اغتشاشات بود که چند نفر از بسیجیان به شهادت رسیدند. ازجمله آنها شهید آرمان علی وردی طلبه 21ساله بود که در ماموریت‌های بسیج برای مقابله با ناآرامی‌ها و اغتشاشات حضور داشت.وی روز چهارم آبان از سوی چند جوان در شهرک اکباتان مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت و با ضربات متعدد چاقو زخمی شد که پس از انتقال به بیمارستان در روز ششم آبان‌ماه به شهادت رسید.  شهید دیگر، سیدروح‌الله عجمیان عضو فعال نیروهای بسیج در حوزه ۴۱۷ شهدای کمالشهر کرج بود که روز دوازدهم آبان 1401 شهید شد. متهمان این پرونده‌ها دستگیر شدند و پرونده آنها در محاکم قضایی در حال رسیدگی است.

حمله خونین به سفارت آذربایجان

دیگر حادثه مهم و جنجالی پایتخت، حمله مرد مسلح به سفارت جمهوری آذربایجان در خیابان پاسداران تهران بود. این رویداد جنجالی هفتم بهمن‌ماه سال 1401رقم خورد. آن روز مرد کشاورزی به همراه 2 فرزندش از ارومیه راهی تهران شد و با اسلحه کلاشنیکف به سفارت آذربایجان در تهران حمله کرد. او اقدام به تیراندازی کرده و ماشین دیپلمات را نیز به آتش کشید. در این حادثه رئیس حراست سفارت آذربایجان به قتل رسید و 2 نفر از کارکنان دیگر سفارت زخمی شدند. مهاجم سفارت پس از دستگیری ادعای عجیبی مطرح کرد و مدعی شد که تصور می‌کرده همسرش در سفارت پنهان شده است. همسر وی اصالتا باکویی بود که به‌دلیل اختلافاتی که با مرد مهاجم داشت نزد خانواده‌اش در باکو رفته بود. پزشکی قانونی در معاینات اولیه مهاجم مسلح عنوان کرد که وی از بیماری روانی رنج می‌برد و دچار اختلالات روحی و روانی است و باید تحت درمان قرار بگیرد.

سقوط مرگبار بالگرد وزیر ورزش

حمید سجادی وزیر ورزش در سال 1401دو مرتبه خبرساز شد. نخستین بار اردیبهشت سال‌جاری بود که در مراسم تشییع نادر طالب‌زاده مستندساز، مجری تلویزیونی و تهیه کننده، مقابل سازمان صداوسیما هدف سرقت قرار گرفت و سارقی موبایل وی را سرقت کرد که خیلی زود دستگیر شد. حادثه دیگر که به وزیر ورزش مربوط می‌شد چهارم اسفند امسال رخ داد. سجادی برای افتتاح چندین پروژه ورزشی به استان کرمان سفر کرده بود و بالگردی که وی در آن حضور داشت در مجموعه ورزشی شهرستان بافت سقوط کرد و  وزیر ورزش و چند نفر از همراهان وی مصدوم شدند و مشاور وزیر نیز جانش را از دست داد.

آخرین اخبار مثبت و رویدادهای شیرین را در صفحه حادثه پلاس حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر