زمان مطالعه: 3 دقیقه

جزئیات نجات ۴ محکوم به قصاص در تهران

در راستای ترویج فرهنگ صلح و سازش به همت دادسرای جنایی تهران ۴ محکوم به قصاص امروز چهارشنبه ۲۴ اسفند ماه به زندگی بازگشتند.
24 اسفند 1401
شناسه : 95307
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/95307
243+
بالا
در راستای ترویج فرهنگ صلح و سازش به همت دادسرای جنایی تهران ۴ محکوم به قصاص امروز چهارشنبه ۲۴ اسفند ماه به زندگی بازگشتند.

حادثه 24 -  در راستای ترویج فرهنگ صلح و سازش به همت دادسرای جنایی تهران ۴ محکوم به قصاص امروز چهارشنبه ۲۴ اسفند ماه به زندگی بازگشتند.

قرآن کریم قصاص را از احکام مهم اجتماعی اسلام و مایه حیات جامعه می‌نامد، اما عفو را برتر از آن دانسته است.

در راستای ترویج فرهنگ صلح و سازش به همت دادسرای جنایی تهران ۴ محکوم به قصاص امروز چهارشنبه ۲۴ اسفند ماه به زندگی بازگشتند.

 با تلاش شبانه روزی و همت رئیس، قضات، کارکنان و فعالیت شورای حل اختلاف ویژه سازش در این مجموعه قضایی در سالجاری با جلب رضایت از خانواده‌های اولیای دم، موجبات رهایی ۵۰ محکوم به قصاص از ابتدای سال فراهم شده است.

محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی استان تهران در این مراسم با تقدیر از کسانی که زمینه آزادسازی زندانیان را فراهم کردند، اظهار کرد: در دادسرای جنایی گروه صلح و سازش با کار طاقت فرسا و در جهت نزدیک کردن قلوب تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: نفس گذشت جای تقدیر دارد چرا که این خانواده‌ها با فقدان عزیز خود آسیب فراوانی دیده‌اند که قابل جبران نیست. و با گذشت، آثار و برکات زیادی نصیب اولیای دم خواهد شد.

شهریاری گفت: در راستای ترویج فرهنگ صلح و سازش به همت دادسرای جنایی تهران ۴محکوم به قصاص امروز به زندگی بازگشتند هر کدام از این محکومین پس از ۶، ۷، ۱۰ و ۲۲ سال حبس با تلاش شبانه روزی و همت شورای حل اختلاف ویژه سازش از قصاص رهایی یافتند.

وی با بیان اینکه در نهایت اولیای دم هستند که تصمیم نهایی را می‌گیرند، گفت: با تلاش دادسرای جنایی در شهر تهران در ۷ ماه اخیر یک حکم قصاص هم اجرا نشده و همه موارد منجر به گذشت شده است.

وی افزود: فرایند صلح و سازش از زمان وقوع قتل تا هنگام اجرای حکم وجود دارد، ولی ما تا آخرین لحظه برای اخذ رضایت تلاش می‌کنیم.

وی با بیان این که به گفته متهمان این افراد در یک لحظه دچار تصمیم اشتباه شده‌اند، گفت: با بررسی آمار قتل مشخص شده است که ۸۰ درصد قتل‌ها هیجانی است و تنها ۲۰ درصد از قتل‌ها با تصمیم قبلی بوده است.

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران گفت: در ماهی که گذشت ۱۳ نفر از زندانیان با کمک خیرین آزاد شدند و در این راه رسانه‌ها بازوان ما در ترویج روحیه صلح و سازش و توسعه کمک‌های مردمی بوده اند.

یکی از متهمین حاضر در این مراسم که پس از ۶ سال حبس با تلاش دادسرای جنایی و صلحیاران توانست از اولیای دم رضایت بگیرد گفت: در هنگام وقوع جرم اعتیاد داشتم و آن روز نیز بسیار عصبی بودم گاهی فکر میکنم که کاش من جای مقتول بودم و اینهمه سختی نمی‌کشیدم.

وی ادامه داد: بسیار سخت توانستم رضایت بگیرم و از خدواند می‌خواهم که به خیرینی که کمک کردند تا بتوانم امسال را در کنار خانواده ام باشد خیر دهد.

ریحانه فرزند یکی از مقتولین در ادامه در مورد انگیزه از گذشت از قصاص گفت: خیلی به گذشت فکر کردیم و در نهایت تصمیم گرفتیم رضایت دهیم چرا که فکر کردیم با قصاص متهم پدرم زنده نخواهد شد و اینگونه خانواده‌ای دیگر را عزادار نکنیم.

آخرین اخبار «حقوقی و قضایی» را در صفحه حقوقی و قضایی حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر