زمان مطالعه: 10 دقیقه

تیراندازی پلیس در مشهد برای دستگیری اعضای باند سرقت مسلحانه  سیاه

کارآگاهان پلیس آگاهی خراسان رضوی در حالی باند سرقت مسلحانه معروف به «سیاه» را با تیراندازی در مشهد متلاشی کردند که سرکرده باند قصد داشت خود را به سلاح های جنگی درون مزدای تک کابین برساند.
01 اسفند 1401
شناسه : 94715
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/94715
612+
بالا
کارآگاهان پلیس آگاهی خراسان رضوی در حالی باند سرقت مسلحانه معروف به «سیاه» را با تیراندازی در مشهد متلاشی کردند که سرکرده باند قصد داشت خود را به سلاح های جنگی درون مزدای تک کابین برساند.

حادثه 24 -  کارآگاهان پلیس آگاهی خراسان رضوی در حالی باند سرقت مسلحانه معروف به «سیاه» را با تیراندازی در مشهد متلاشی کردند که سرکرده باند قصد داشت خود را به سلاح های جنگی درون مزدای تک کابین برساند.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی روز گذشته به تشریح ماجرای سرقت های باند «سیاه» پرداخت و گفت: شانزدهم دی گذشته 3 جوان نقابدار که سلاح وینچستر داشتند حدود ساعت 22 شب وارد ساختمانی در حال احداث واقع در حوزه استحفاظی کلانتری الهیه مشهد شدند و 3 مرد جوان (نگهبان – پیمانکار و یکی از دوستان آن ها) را با تهدید سلاح غافلگیر کردند. 3 سارق نقابدار درون اتاقک نگهبانی دست و پاهای افراد مذکور را با بند کفش و پلاستیک و طناب بستند و گوشی تلفن آن ها را به همراه یک دستگاه خودروی پژو 206 سفید رنگ سرقت کردند.

سردار سرتیپ محمد کاظم تقوی افزود: در پی گزارش ماجرای سرقت مسلحانه به پلیس 110 و با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع، این پرونده به پلیس آگاهی خراسان رضوی ارسال شد تا به صورت ویژه و تخصصی پیگیری شود.

بنابراین با نظارت و راهنمایی های مستقیم سرهنگ کارآگاه جواد شفیع زاده (رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی) گروه ورزیده ای از کارآگاهان دایره مبارزه با سرقت های مسلحانه وارد عمل شدند و به تحقیق در این باره پرداختند.

وی تصریح کرد: تجزیه و تحلیل های کارشناسی و محیط جغرافیایی وقوع جرم بیانگر آن بود که دزدان مسلح در منطقه غرب و در محدوده بزرگراه آسیایی مشهد- چناران تردد دارند به همین دلیل منطقه مذکور زیر چتر اطلاعاتی قرار گرفت تا این که بعد از حدود یک هفته رصدهای پلیسی، سرنخ هایی از تردد پژو 206 سرقتی در منطقه کمربند سبز به دست آمد و مورد واکاوی های اطلاعاتی قرار گرفت.

سرتیپ تقوی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بررسی سرقت های اطراف بزرگراه آسیایی نشان داد که در بیشتر سرقت های باغ ویلاها در روستای کاهو، پیچ ساغروان، گلمکان و... آثاری از یک دستگاه خودروی پژو 206 وجود دارد. این فرضیه مهم به تشکیل جلسه ای تخصصی انجامید و گروهی از کارآگاهان با هدایت سرهنگ  مهدی سلطانیان (رئیس اداره جنایی آگاهی) به کنکاش در سرقت های باغ ویلا پرداختند.

سکاندار امنیت سرزمین خورشید ادامه داد: این بررسی ها مشخص کرد که دزدان مسلح از خودروی پژو برای دستبرد به باغ ویلاهای اطراف مشهد و چناران استفاده می کنند. این گونه بود که بازبینی دوربین های ترافیکی نیز در زیر مجموعه فعالیت های پلیسی قرار گرفت و خودروی پژو در نزدیکی پیچ ساغروان در حالی شناسایی شد که چرخ جلوی آن درون چاله ای پر از آب افتاده بود و راننده پژوی سرقتی با استفاده از یک میله آهنی بزرگ تلاش می کرد تا چرخ را از درون چاله بیرون بیاورد.

رئیس پلیس خراسان رضوی با اشاره به چهره زنی متهم از طریق دوربین های مدار بسته در حالی که نقاب به چهره نداشت، خاطرنشان کرد: بدین ترتیب تصویر یکی از دزدان مسلح در اختیار نیروهای عملیاتی قرار گرفت و آن ها شبانه با حضور در اطراف بزرگراه آسیایی و انجام یک سری تحقیقات گسترده موفق شدند راننده 36 ساله را که «مصطفی- ب» نام دارد و معروف به «سیاه» است ، شناسایی کنند.

سردار محمد کاظم تقوی همچنین به تشکیل گروه عملیاتی دیگری به سرپرستی سرهنگ وحید حمیدفر (رئیس دایره مبارزه با سرقت های مسلحانه) اشاره کرد و گفت: این گروه عملیاتی نامحسوس در پوشش های مختلف اطلاعاتی وارد عمل شدند و با انجام تحقیقات میدانی دریافتند که سارق معروف به «سیاه» همسر صیغه ای 42 ساله ای دارد که شب هنگام سوار بر خودرو در روستاهای اطراف بزرگراه آسیایی تردد می کنند و پس از شناسایی باغ ویلاها، روز بعد به همراه دیگر اعضای باند به باغ های شهروندان دستبرد می زنند.

وی افزود: با جمع بندی این اطلاعات مشخص شد که «سیاه» (سرکرده باند) در محدوده پیچ ساغروان سکونت دارد ،به همین دلیل بلافاصله با هماهنگی های قضایی ، گروه عملیاتی کارآگاهان در حالی شبانه عازم پیچ ساغروان شدند که در مسیر بزرگراه ناگهان با خودروی پژو 206 سرقتی روبه رو شدند و بی درنگ فرمان «ایست» دادند، اما راننده 36 ساله که متوجه حضور پلیس شده بود، پدال گاز را فشرد و فرار کرد. کارآگاهان با شلیک چند تیر هوایی به وی اخطار دادند،ولی او در تاریکی شب فقط بر سرعت خودرو می افزود.

مقام ارشد انتظامی استان خراسان رضوی با تاکید بر این که کارآگاهان برای حفظ جان رانندگان عبوری مجبور بودند در تیراندازی ها دقت کافی را داشته باشند، تصریح کرد: هر زمان که عملیات تعقیب به نقطه ای خلوت می رسید کارآگاهان لاستیک های خودرو را هدف می گرفتند تا این که 3 لاستیک پژو 206 بر اثر اصابت گلوله از رینگ خارج و خودرو پس از برخورد با حفاظ های فلزی حاشیه جاده متوقف شد، اما سرکرده باند با استفاده از تاریکی شب و آشنایی با کوچه باغ های اطراف از چنگ کارآگاهان گریخت و گروه عملیاتی در حالی خودروی پژو را به مقر انتظامی انتقال دادند که در بازرسی از داخل آن یک قبضه سلاح وینچستر به همراه مقادیری مهمات نیز کشف و ضبط شد.

فرمانده با تجربه انتظامی خراسان رضوی در ادامه این ماجرا گفت: بعد از آن که مخفیگاه سارق مسلح معروف به «سیاه» لو رفت، عملیات پلیسی نیز با راهنمایی های سرهنگ شفیع زاده تغییر کرد و کارآگاهان به ردزنی های نامحسوس روی آوردند چرا که او دیگر به محل سکونت یا مخفیگاه خود در پیچ ساغروان نمی رفت.

وی افزود: ادامه بررسی های اطلاعاتی نشان داد که متهم فراری یک قبضه سلاح وینچستر دیگر تهیه کرده است و به  منزل جوان 24 ساله ای در یکی از روستاهای اطراف چناران تردد می کند. تحقیقات نامحسوس بیانگر آن بود که این جوان 24 ساله «میلاد» نام دارد و پسر همسر صیغه ای سرکرده باند است. با جمع بندی این اطلاعات، گروه دیگری از کارآگاهان وارد عملیات شدند و با کسب دستورهای ویژه ای از سوی قاضی محمد حسین درودی (دادستان مرکز خراسان رضوی) به طرف روستای مذکور حرکت کردند.

سردار سرتیپ محمد کاظم تقوی تصریح کرد: کارآگاهان که احتمال درگیری مسلحانه را می دادند، اقدامات ایمنی و امنیتی را در دستور کار قرار دادند و سپس در 4 گروه هماهنگ منزل روستایی «میلاد» را در حالی به محاصره درآوردند که برخی از اعضای باند به همراه سرکرده خود مشغول خوشگذرانی و به سیخ کشیدن جگر گوسفند روی شعله های آتش بودند. این موضوع فرصت مناسبی برای غافلگیری اعضای باند سرقت مسلحانه بود به همین دلیل یکی از گروه های عملیاتی با گشودن در حیاط و دیگر گروه ها از دیوارهای پشت منزل وارد مخفیگاه دزدان شدند، اما سرکرده باند وقتی متوجه حضور پلیس شد سراسیمه تلاش کرد تا خود را به خودروی مزدا تک کابین برساند که درون حیاط بزرگ منزل پارک بود ولی کارآگاهان با شلیک های هوایی و زمینی او را قبل از رسیدن به خودرو دستگیر کردند و گروه های عملیاتی دیگر نیز به طور ضربتی وارد عمل شدند و دستبندهای قانون را بر دستان دو عضو دیگر باند حلقه زدند.

رئیس پلیس خراسان رضوی با تاکید بر این که درون خودروی مزدا تک کابین 2 قبضه سلاح کلت جنگی و وینچستر وجود دارد، اضافه کرد: در صورتی که سرکرده باند خود را به خودرو می رساند به یقین درگیری مسلحانه ای رخ می داد که با هوشیاری کارآگاهان اقدام وی نافرجام ماند.

سرتیپ تقوی همچنین به کشف تعداد زیادی از لوازم سرقتی باغ ویلاها در مخفیگاه اعضای این باند اشاره کرد و گفت: با انتقال اموال مسروقه به پلیس آگاهی مشخص شد که اعضای این باند قبلا یک دستگاه پژو پارس را نیز ربوده اند و بعد از آن که پژو 206 در عملیات تعقیب و گریز به پلیس آگاهی انتقال یافت آن ها خودروی مزدا تک کابین را از بولوار فرهنگ مشهد سرقت کرده بودند که با آن به دستبردهای خود ادامه دهند.

مقام ارشد انتظامی خراسان رضوی با اشاره به تلاش کارآگاهان برای دستگیری اعضای فراری این باند سرقت مسلحانه ،خاطرنشان کرد: در راستای تدابیر فرمانده کل انتظامی کشور، عملیات تعقیب و دستگیری سارقان با قدرت در استان خراسان رضوی آغاز شده است و این عملیات ها همچنان ادامه خواهد داشت .

شایان ذکر است: بازجویی از اعضای باند «سیاه» توسط سرگرد پهلوان (افسر پرونده) در حالی وارد مرحله جدیدی شده است که بررسی های پلیس نشان می دهد اعضای این باند در سرقت های مسلحانه بسیاری از باغ ویلاهای اطراف مشهد نقش دارند.

آخرین اخبار «حوادث خراسان رضوی» را در صفحه حوادث خراسان رضوی و حوادث مشهد حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر