زمان مطالعه: 5 دقیقه

بارانگی باعث ریزش سقف بخشی از بازار تاریخی دردشت شد

شب گذشته در پی بارندگی بی‌سابقه در شهر اصفهان که تا این لحظه بیش از ۲۴ ساعت است بدون وقفه در حال بارش است، سقف بخشی از بازار تاریخی دردشت فرو ریخت و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان می‌گوید: نگران ۲۴ ساعت آینده هستم!
26 بهمن 1401
شناسه : 94598
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/94598
156+
بالا
شب گذشته در پی بارندگی بی‌سابقه در شهر اصفهان که تا این لحظه بیش از ۲۴ ساعت است بدون وقفه در حال بارش است، سقف بخشی از بازار تاریخی دردشت فرو ریخت و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان می‌گوید: نگران ۲۴ ساعت آینده هستم!

حادثه 24 -  شب گذشته در پی بارندگی بی‌سابقه در شهر اصفهان که تا این لحظه بیش از ۲۴ ساعت است بدون وقفه در حال بارش است، سقف بخشی از بازار تاریخی دردشت فرو ریخت و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان می‌گوید: نگران ۲۴ ساعت آینده هستم!

 هنوز یک ماه از ریزش بخشی از ورودی سقف سرای چیت‌سازها در بازار قیصریه اصفهان در پی بارش برف نمی‌گذرد که شامگاه گذشته و به دلیل بارش شدید باران، بخشی از سقف بازار تاریخی دردشت نیز فرو ریخت.

محله تاریخی دردشت به‌عنوان یکی از محورهای گردشگری شهر اصفهان شناخته می‌شود؛ محوری تاریخی گردشگری که از مَدرس ابن‌سینا شروع می‌شود و با عبور از بازار دردشت به‌عنوان ستون اصلی این محله به دو منار دردشت و مقبره سلطان بخت آغا می‌رسد و حمام شیخ بهایی و بازار بزرگ اصفهان دربر گرفته و نهایتاً به میدان عتیق ختم می‌شود.

بیش از ۲۴ ساعت است که بارش شدید باران بدون وقفه در شهر اصفهان ادامه دارد، موضوعی که اگرچه بعد از سال‌ها خشک‌سالی در این شهر، خوشایند است، اما از سویی دیگر بناهای تاریخی اصفهان را با خطر جدی ریزش و اثرات نامطلوب رطوبت بر سازه آن‌ها مواجه ساخته است.

شامگاه گذشته به دلیل بارندگی مداومی که از صبح روز ۲۵ بهمن در اصفهان آغاز شده و همچنان ادامه دارد، بخشی از سقف بازار تاریخی دردشت فرو ریخت. این ریزش درست در میانه این بازار تاریخی و اندکی مانده به یک دوراهی اتفاق افتاد که از یک‌سو به بازارچه تاریخی حاج محمدجعفر و از سوی دیگر به مسجد صفوی آقانور منتهی می‌شود.

اگرچه این ریزش با آسیب جدی همراه نبود، اما این‌ همه ماجرا نیست؛ چراکه در جای‌جای این بازار ترک‌های عمیقی وجود دارد که باران از لابه‌لای آن به دورن بازار سرازیر شده است؛ ضمن اینکه حجره‌های متعددی در این بازار به حال خود رهاشده و بعضاً متروکه‌شده‌اند که از حوادث ناگوار این آینده خبر می‌دهند. یکی از آن‌ها حجره‌ای است که سقف آن دو سال قبل به‌طور کامل فروریخت و تا این لحظه حتی خشت و کاه‌گلِ سقف ریخته شده نیز جمع‌آوری نشده است، به‌طوری‌که حجم گسترده این ریزش موجب کج شدن دیوار کناری آن شده است! این حجره پیش از انقلاب به‌عنوان بانک مورداستفاده بود و بعدازآن متروکه شد و با ریزش کامل سقف آن، ترک‌های عمیقی قابل‌مشاهده و تأییدی است بر حجم گسترده این حادثه و خطرات جدی  و البته قابل پیش‌بینی که این بازار تاریخی دردشت را تهدید می‌کند. هرچندکه این حجره نیز تنها یک نمونه از وضعیت نابسامان سازه این بازار تاریخی است.

به‌هرحال با ریزش بخشی از سقف بازار تاریخی دردشت، صبح امروز نیروهای سازمان آتش‌نشانی در محل حادثه حضور یافتند و با جمع‌آوری نخاله‌های ریخته شده از سقف، اعلان هشداری در دو سوی این محل از ابتدای کوچه بازار دردشت تا محل این ریزش نصب‌شده است. اقدامی که با توجه به حوادث گذشته همچون ریزش سقف بازار قیصریه، گمان نمی‌رود به پایش سقف این بازار و مرمت و بازسازی نقاط حادثه‌خیز آن منتهی شود.

علیرضا ایزدی و با بیان اطلاع از موضوع ریزش بخشی از سقف بازار دردشت، در خصوص ضرورت اقدامات جدیِ پیشگیرانه برای عدم تکرار چنین حوادثی در بازار دردشت، اظهار کرد: پیش‌ازاین جلساتی تشکیل و بناشده که شورای بازار دردشت ایجاد شود تا در مواردی این‌چنین کمک‌کننده باشد، اما در مورد بارندگی ازیک‌طرف خدا را شکر می‌کنیم و ازیک‌طرف نیز این بارندگی قابل پیش‌بینی بود ولی ما واقعاً در دو سه‌نقطه مشکل‌داریم و الآن هم همکاران مستقر هستند. در مورد بخش دچار ریزش در بازار دردشت نیز فعلاً تصمیم گرفته شد تا آنجا ببندیم و بعدازاینکه آب‌وهوا به ما اجاره داد بتوانیم آن را سروسامان دهیم. اما متأسفانه ریزش باران و نم و رطوبت در چند نقطه از بناها وجود دارد که فعلاً درگیر آن‌ها هستیم تا ببینیم خدا چه می‌خواهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان بدون اشاره به نقاط درگیر به دلیل بارندگی، تصریح کرد: در خصوص سقف بازار تاریخی دردشت، برخی نقاط بازسازی‌شده و سقف برخی حجره‌ها بدون تغییر باقی‌مانده و از خشت و کاه‌گل است، ضمن اینکه بار سنگین روی آن می‌آید و به بقیه هم ضربه می‌زند، اما من انشاالله خودم هم به آن سمت می‌روم و بازدیدی خواهم داشت.

ایزدی افزود: قطعاً بازار دردشت باید هیئت‌امنایی داشته باشند و مالکین هم به‌عنوان بهره‌برداران همراهی کنند؛ البته در این یک سال شهرداری نیز انصافاً خیلی کمک و ساماندهی کرده و سازمان عمران شهرداری پای‌کار بوده، اما با توجه به اینکه بناهای ما خشت و آجری هستند کنترل کامل رفتارشان در مواقعی مانند ۲۴ ساعتِ گذشته به دلیل بارش باران یک مقدار برای ما مشکل است.

او با تکرار اینکه کنترل رفتار بناهای خشت و آجری در بخشی از آن‌ها اما نه به‌طورکامل وجود دارد و با ابراز امیدواری از اینکه هرچه زودتر به سامان برسد، تأکید کرد: فعلاً نگران ۲۴ ساعت آینده هستم.

آخرین اخبار «حوادث اصفهان» را در صفحه حوادث اصفهان حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر