زمان مطالعه: 10 دقیقه

آخرین خبر از پرونده آزار و اذیت ۱۵ نوجوان در مشهد/ جزییاتی از وضعیت رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی

نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار شد.
11 بهمن 1401
شناسه : 94276
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/94276
381+
بالا
نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار شد.

حادثه 24 -  نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار شد.

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه، امروز (سه‌شنبه، ۱۱ بهمن ماه) در جریان نشست خبری خود، که در مرکز آمار و فن آوری اطلاعات قوه قضاییه در حال برگزاری است، به سؤالات خبرنگاران رسانه‌های مختلف پاسخ داد.

این نشست از طریق تلویزیون اینترنتی سیمای عدالت به آدرس https://www.aparat.com/simayeedalat/live به صورت زنده پخش شد.

سخنگوی قوه قضاییه در ابتدای این نشست با تبریک فرا رسیدن دهه فجر  و پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: ۱۲ تا ۲۲ بهمن هر سال را فصل تعیین کننده حرکت عدالت خواهانه و ظلم ستیزانه ملت ایران می دانیم و می نامیم که پشت سر امام خود برای رفع ظلم و بی عدالتی برخواستند و ۴۴ سال است که براین اراده خود ایستاده اند.

وی افزود: ملت ایران در سال ۵۷ همه یکدست و یکپارچه بودند و امروز نیز هر گونه حرکت تفرقه انگیزانه برخلاف خواست و اراده عمومی باشد را بر نمی تابد.  دشمنان ۴۴ سال است در خواب و خیال خود وعده داده اند تا انقلاب  اسلامی برای پیروزی خود جشن نگیرد و برای این هدف میلیاردها دلار خرج کرده اند ولی ملت ایران با طراحی های دشمن همراهی نکرده است‌ و ملت ایران ۴۴ سال ایستاده است و از جان هزینه داده است.

ستایشی بیان کرد: آزادی خواهی، استقلال طلبی، حرکت همه اجزای حاکمیت بر پایه رای و خواست مردم همچنین تمسک به اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام از جمله ارکان بی‌بدیل انقلاب اسلامی بوده و ملت ایران همچنان به دنبال تحقق آن ها است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: تمامی ملت ایران در انقلاب اسلامی سال ۵۷ یکصدا، یکدست و یکپارچه بودند و امروز نیز هرگونه حرکت تفرقه افکنانه بر خلاف خواست و اراده را برنمی تابد البته ۴۴ سال است که این خواست عمومی ملت ایران در مورد کینه و غضب دشمنان واقع شده، دشمنان ۴۴ سال است که هر ساله در خواب و خیال خود وعده داده تا انقلاب اسلامی سالروز پیروزی خود را جشن نگیرد و برای این هدف ناپاک میلیاردها دلار هزینه کرده و تمرکز خود را بر تحقق این امر قرار داده اما ملت ایران با طراحی های دشمن همراهی نکرده و این رمز موفقیت، بقا و ماندگاری انقلاب اسلامی است.

ستایشی تاکید کرد: قوه قضاییه این اطمینان را می دهد که در دوره تحول اهتمام ویژه ای به خرج دهد تا تحقق عدالت را برای همه پیگیری کند. قوه قضاییه درصدد است با تمام توان و با اقدامات خود کام ملت عزیز و بزرگوار ایران را شاد کند و بیش از پیش موجب افزایش وحدت شود و اعتماد عمومی را فراهم کند.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: اطلاع رسانی را درباره اجرای فرامین مقام معظم رهبری انجام داده ایم، فرمایشاتی که ایشان در دیدار روز ۷ تیر خود با مسئولان قضایی داشتند. این فرامین در قالب راهبردهای ۸ گانه و قرارگاهی در قالب قرارگاه اجرای رهنمودهای رهبری تشکیل شده و جلسات متعددی تحت مدیریت معاون اول قوه قضاییه برگزار شده است.

ستایشی گفت: اولا قوه قضاییه خواسته‌ها و رهنمودهای رهبری از خود را مغتنم‌ دانسته و آن را فرصتی برای ارائه خدمات بهتر‌ به مردم می‌داند و این قرارگاه زمانبندی کوتاهی را برای اجرای عملیاتی شدن در نظر گرفته است و تیرماه سال ۱۴۰۲ را با توجه به همین ظرفیت موجود و نه افزودن ساختارهای جدید و منابع انسانی برای تحقق فرامین مقام معظم رهبری دنبال خواهد کرد.

محدوده مکانی و زمانی دسترسی به خدمات قضایی برداشته شده است

سخنگوی قوه قضاییه در ابتدای نشست خبری خود با خبرنگاران درباره چرایی برگزاری این نشست در مرکز آمار و اطلاعات قوه قضاییه گفت: شان برگزاری نشست امروز با خبرنگاران در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه به این دلیل است که در حضور خبرنگاران با ارائه گزارشات و تبیین اقدامات صورت گرفته اعلام کنیم که در مقطع فعلی قوه قضاییه به جایی رسیده که با بهره گیری از فناوری‌های نوین، محدوده مکانی و زمانی دسترسی به خدمات قضایی برداشته شده است.

در کل گستره جغرافیایی کره زمین و تمامی ۲۴ ساعت شبانه روز امکان بهره گیری از خدمات الکترونیک قضایی از طریق پنجره واحد قوه قضاییه فراهم شده است. اگر در گذشته دسترسی به قوه قضاییه تنها با مراجعه حضوری صورت می‌گرفت اما امروز این دسترسی‌ها در لحظه و به صورت ۲۴ ساعته و بدون وقفه و تعطیلی صورت می‌گیرد.

زمان برگزاری اختتامیه اولین دوره جشنواره نقد برتر قوه قضاییه

ستایشی گفت: اختتامیه اولین دوره جشنواره نقد برتر قوه قضاییه در ۱۹ بهمن ماه امسال برگزار خواهد شد. برگزاری جشنواره نقد برتر یکی از وعده‌های قوه قضاییه در اجرای ماموریت‌های احصا شده و جزء راهکارهای مندرج در سند تحول قضایی است که با تکیه بر نظرسنجی مستقیم از صاحبنظران، فعالان اجتماعی و رسانه‌ای مراکز علمی و نهادهای مردمی انجام شده است. از برگزیدگان این جشنواره که آثار در نقد عملکرد قوه قضاییه به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده بودند تقدیر به عمل خواهد آمد. این جشنواره بر این است که با صدای بلند اعلام کند که قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی نقد خود را مانعی برای پیشرفت و یا برای ضعف تلقی نمی‌کند.

۵۰ درصد سند تحول جهت اجرا نیازمند فناوری اطلاعات است

ستایشی با بیان اینکه اقدامات فناورانه در قالب سند تحول قوه قضاییه صورت می پذیرد، ادامه داد: ۵۰ درصد سند تحول جهت اجرا نیازمند فناوری اطلاعات است. مرکز آمار و فناوری اطلاعات با جدیت در پی اجرای سند تحول قضایی است.

وی ادامه داد: در سند تحول قضایی فناوری اطلاعات به عنوان پیشران دیده شده است که به عدالت و رضایتمندی آحاد جامعه برسیم. راهکارهای کوتاه مدت مرکز به طور کامل اجرا شده است،راهکارهای بلند مدت و میان مدت زمانبندی شده است. تا هفته قوه قضاییه سال آتی اقدامات تحولی این مرکز در حوزه هوشمند سازی را ان شالله می بینیم. انجام ابلاغ الکترونیکی،دستیار هوشمند قاضی، انتشار آرای قضایی، پنجره واحد قضایی، بانک مجرمان متواری، خدمات جهادی و…. توسط مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه انجام شده است.

تاکنون وزیری از دولت روحانی در پرونده «اکبری» بازداشت نشده است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه برخی نمایندگان می گویند یکی از وزرای دولت روحانی که با علیرضا اکبری (جاسوس انگیس) مرتبط بوده بازداشت شده است، گفت: تا این لحظه وزیری که در پرونده مورد بحث ارتباط داشته باشد نداریم؛ هیچ پرونده ای در این زمینه تشکیل نشده است.

پرونده آزار و اذیت ۱۵ نوجوان در مشهد در مرحله تحقیقات است

ستایشی در پاسخ به این سوال که با توجه به انتشار اخباری درباره آزار و اذیت ۱۵ نوجوان در یک باشگاه فوتبال در مشهد، آیا شکایتی در این باره از سوی خانواده‌ها ثبت شده؟ پاسخ داد: شکایتی صورت گرفته و پرونده در مرحله تحقیقات است. موضوعات مطرح شده از قبیل گلایه والدین مبنی بر تغییر رفتار فرزندانشان بوده و گفته‌اند فرزندشان به درس تمایل ندارد، در این نکات والدین، مدعی تجاوز به فرزندانشان نشدند. مربی این تیم هم شکایت خصوصی مبنی بر نشر اکاذیب و افترا علیه دو تن از خبرنگاران مطرح کرده است.

آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی

ستایشی گفت: تاکنون تعقیب و محاکمه بیش از ۳۰۰ نفر را داشتیم. رسیدگی به پرونده‌های فرارهای مالیاتی در مجتمع رسیدگی به مفاسد اقتصادی انجام شده است. به بیش از ۳۶ هزار و ۵۰۰ فقره پرونده جرایم اقتصادی از زمان تشکیل این مجتمع رسیدگی شده است. ۱۰۰ فقره پرونده مهم مطرح اقتصادی با ارزش مالی بالا در مرحله تحقیقات است. ۲۱ پرونده کلان و مهم در مرحله اجرای احکام با رد مال حدود ۱۸۳ هزار میلیارد تومان تشکیل شده است. به ۳۶ فقره پرونده کثیر الشاکی با ۶۸ هزار و چهارصد و ۵۰ مالباخته رسیدگی شده است. حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان از مطالبات بانکی در سنوات ۱۴۰۰ و سال ۱۴۰۱ عمدتا در مرحله تحقیقات وصول شده است.

آخرین اخبار «حقوقی و قضایی» را در صفحه حقوقی و قضایی حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر