زمان مطالعه: 5 دقیقه

شرایط خرید ربع سکه از بورس کالا چیست؟ سکه بورسی بخریم یا نه؟

بانک مرکزی تعداد 500 هزار قطعه ربع سکه را از امروز شنبه 24 دی 1401 در بورس کالا عرضه می‌کند. اما جزئیات این طرح چیست و خرید ربع سکه چه مزایا و معایبی دارد؟
24 دی 1401
شناسه : 93700
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/93700
300+
بالا
بانک مرکزی تعداد 500 هزار قطعه ربع سکه را از امروز شنبه 24 دی 1401 در بورس کالا عرضه می‌کند. اما جزئیات این طرح چیست و خرید ربع سکه چه مزایا و معایبی دارد؟

حادثه 24 -  بانک مرکزی تعداد 500 هزار قطعه ربع سکه را از امروز شنبه 24 دی 1401 در بورس کالا عرضه می‌کند. اما جزئیات این طرح چیست و خرید ربع سکه چه مزایا و معایبی دارد؟

بانک مرکزی اعلام کرده است از شنبه مورخ 24 دی‌ماه به مدت سه روز تعداد ۵۰۰ هزار قطعه سکه طلای ربع سکه بهار آزادی را از طریق بورس کالای ایران عرضه می‌کند. این نهاد قصد دارد در فرصت‌های بعدی سکه‌های طلای تمام و نیم سکه را برای فروش در بورس کالا قرار دهد.

چه کسانی می توانند ربع سکه بخرند؟

بر اساس این اطلاعیه، تمامی اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال و دارای کد ملی می‌توانند حداقل یک قطعه و حداکثر پنج قطعه ربع سکه خریداری کنند، همچنین تمامی متقاضیان خرید ربع سکه در مکانیزم حراج ناپیوسته شرکت کرده و قیمت سکه عرضه شده بر این اساس تعیین می‌شود.

چند تن طلا عرضه می‌شود؟

طبق تحقیقات تجارت‌نیوز وزن هر قطعه ربع سکه 2/033 گرم محاسبه می‌شود، بنابراین با در نظر گرفتن این مساله که 500 هزار عدد از این سکه قرار است در بورس عرضه شود می‌توان نتیحه گرفت حدود یک تن طلا برای این عرضه مصرف خواهد شد. اما به طور کلی  خرید ربع سکه از بورس چقدر می‌تواند سودآور باشد؟

سکه بورسی بخریم یا نه؟

برای این موضوع باید دو مساله را مورد بررسی قرار داد؛ نخست اینکه به طور کلی خرید ربع سکه سال 86 توصیه نمی‌شود چون حباب زیادی دارد.

در حال حاضر قیمت ربع سکه هشت میلیون و 250 هزار تومان است و سه میلیون 603 هزار تومان حباب دارد، معادل حدود 50 درصد.

همچنین تا این لحظه مشخص نیست ربع سکه در بورس در چه قیمتی به فروش خواهد رسید و آیا بانک مرکزی در کشف نرخ دخالت می‌کند یا نه.

موضوع دیگری که در مورد خرید سکه در بورس مطرح است، دامنه نوسان محدود و دو درصدی در بورس است. بنابراین قیمت ربع سکه در هر روز نمی‌تواند بیش از دو درصد افزایش یا کاهش داشته باشد.

در مواقعی که تقاضا برای خرید سکه صعودی و نوسان افزایشی قیمت‌ها بالا باشد سکه بورسی از بازار عقب می‌ماند و خریداران سود کمتری را نسبت به متقاضیان عادی به دست می‌آورند.

همچنین با توجه به اینکه ربع سکه حبابی‌ترین نوع سکه محسوب می‌شود باید دید دولت این عرضه را با هدف کاهش حباب و تعادل عرضه انجام می‌دهد و یا هدف دیگری را دنبال می‌کند؟

کدام نوع سکه را بخریم؟

در نهایت نیز باید در نظر گرفت نیم‌ سکه و سکه تمام حباب‌های کمتری نسبت به ربع سکه دارند. به همین دلیل به متقاضیانی که نقدینگی لازم برای خرید سکه نیم یا تمام دارند توصیه می‌شود منتظر عرضه بعدی باشند و این نوع سکه‌ها را به جای ربع سکه خریداری کنند.

قیمت سکه، ساعت معامله و شرایط خرید برای هر متقاضی چگونه است؟

بر این اساس همه اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال دارای کد ملی مجاز به انجام معاملات بوده و متقاضیان خریدربع سکه باید توجه داشته باشند که نماد مذکور دارای معاملات ثانویه نیست.

دوره پیش‌گشایش از ساعت ۹ شروع شده و ساعت ۱۳ خاتمه می‌یابد و راس ساعت ۱۳ حراج تک قیمتی برگزار می‌شود. دامنه قیمت سفارشات و قیمت سفارش عرضه توسط بانک مرکزی تعیین خواهد شد. این روند از شنبه ۲۴ دی تا دوشنبه ۲۶ دی ماه ادامه دارد. هر متقاضی نیز میتواند حداقل یک و حداکثر پنج ربع سکه خریداری کند.

سکه چه زمانی به خریدار تحویل داده می‌شود؟

تحویل ربع سکه به مشتری از سوی خزانه، حداقل پنج روز کاری پس از معامله امکانپذیر است و زودتر از مهلت تعیین شده امکان تحویل ربع سکه به دارنده گواهی سپرده کالایی وجود ندارد. البته امکان نگهداری کالا در خزانه تا تاریخ ۲۰ اسفند ۱۴۰۳ وجود دارد. هزینه انبارداری، مبلغ ۱۰۰۰ ریال روزانه به ازای هر قطعه سکه طلای ربع بهار آزادی است. این هزینه بر عهده خریدار خواهد بود که در هنگام تحویل کالا از خزانه باید با انباردار تسویه شود. علاوه بر آن، مالیات بر ارزش افزوده نیز به میزان یک درصد هزینه انبارداری محاسبه و به انباردار پرداخت میشود.

شرایط تحویل سکه چیست؟

جهت تحویل گرفتن ربع سکه از خزانه، لازم است مالک یا نماینده قانونی وی، از یکم بهمن ماه سال جاری و پس ازهماهنگی با خزانه و دریافت نوبت دریافت کالا، در زمان نوبت مشخص شده، همراه با مدارک احراز هویت به محلی که هنگام اخذ نوبت توسط بانک اعلام خواهد شد، مراجعه کند. ربع سکه‌های تحویل داده شده به مشتریان بدون وکیوم است.

پس از تحویل گرفتن ربع سکه از خزانه، اعتراضی در خصوص کمیت و کیفیت کالای تحویل شده، قابل پذیرش نخواهد بود؛ از این رو، مالک میتواند در زمان تحویل، ربع سکه را رویت کرده و در صورت مغایرت با مشخصات کیفی اعلامی، از تحویل آن امتناع و ظرف دو روز مراتب را جهت رسیدگی، به صورت کتبی از طریق کارگزار مربوطه به بورس اعلام کند.

آخرین اخبار اقتصادی را در صفحه اخبار اقتصادی حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر