زمان مطالعه: 1 دقیقه

نقش اورژانس پیش بیمارستانی در حوادث و بلایا و فوریتها

در سال 2020، حداقل 389 بلایای طبیعی در پایگاه داده ای ثبت حوادث گزارش شده که منجر به کشته شدن 15080 نفر شد، 98.4 میلیون نفر دیگر را تحت تاثیر قرارداد و نزدیک به 171.3 میلیارد دلار آمریکا خسارت اقتصادی به بار آورد. خسارات و آسیب‌های ناشی از انواع بلایا در کشورهای با درآمد پایین و متوسط همواره بیشتر بوده است. آسیا با رخداد بیش از 40٪ازبلایای طبیعی، پرحادثه ترین قاره بوده و 45٪ازکلمرگ‌ومیرها و 74٪ازمردمتحتتاثیر بلایا را نیز به خود اختصاص داده است.

آرزو دهقانی

دکترای سلامت در بلایا و فوریت ها، مدرس و پژوهشگر

21 دی 1401
شناسه : 93634
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/93634
304+
بالا
در سال 2020، حداقل 389 بلایای طبیعی در پایگاه داده ای ثبت حوادث  گزارش شده که منجر به کشته شدن 15080 نفر شد، 98.4 میلیون نفر دیگر را تحت تاثیر قرارداد و نزدیک به 171.3 میلیارد دلار آمریکا خسارت اقتصادی به بار آورد. خسارات و آسیب‌های ناشی از انواع بلایا در کشورهای با درآمد پایین و متوسط همواره بیشتر بوده است. آسیا با رخداد بیش از 40٪ازبلایای طبیعی، پرحادثه ترین قاره بوده و 45٪ازکلمرگ‌ومیرها و 74٪ازمردمتحتتاثیر بلایا را نیز به خود اختصاص داده است.

حادثه 24 - در سال 2020، حداقل 389 بلایای طبیعی در پایگاه داده ای ثبت حوادث  گزارش شده که منجر به کشته شدن 15080 نفر شد، 98.4 میلیون نفر دیگر را تحت تاثیر قرارداد و نزدیک به 171.3 میلیارد دلار آمریکا خسارت اقتصادی به بار آورد. خسارات و آسیب‌های ناشی از انواع بلایا در کشورهای با درآمد پایین و متوسط همواره بیشتر بوده است. آسیا با رخداد بیش از 40٪ازبلایای طبیعی، پرحادثه ترین قاره بوده و 45٪ازکلمرگ‌ومیرها و 74٪ازمردمتحتتاثیر بلایا را نیز به خود اختصاص داده است.

ایران یکی از کشورهای با درآمد متوسط ازجمله کشورهای با رخداد بالای حوادث و بلایا با مصدومین انبوه در دنیا محسوب می‌شود .بر اساس مطالعات  در بیش از 90 درصد شهرها و مناطق کشور ایران امکان بروز زلزله وجود دارد  و در طی 97 سال اخیر حدود 40 زلزله با بزرگای بیش از 5 ریشتر در کشور ثبت‌شده است .بر اساس اعلام سازمان مدیریت بحران کشور در سال 1398، حدود 5270 حادثه طبیعی در کشور به وقوع پیوسته و همچنین طبق آمار سازمان پزشکی قانونی در سال گذشته، 17183  نفر براثر تصادفات رانندگی جان خود را ازدست‌داده و 367428 نفر نیز مصدوم شده‌اند.

ایران در سال‌های اخیر با حوادث مهمی ازجمله ریزش ساختمان پلاسکو با 16 کشته در سال 1395، برخورد قطار در محور سمنان-دامغاندرسال 1395 با 47 کشتهو 103 مصدوم،ریزش معدن زمستان یورت آزادشهر در اردیبهشت‌ماه 1396 با 43 کشته با میانگین سنی 38 سال، حملات تروریستی به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر در خردادماه 96 با 13شهید و 52 مصدوم؛ سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین در دی‌ماه 98 با  176 نفر کشته و درنهایت اپیدمی ناشی از ویروس کرونا از اسفندماه 98 تاکنون  با 6,129,199 مبتلا و 130,066 فوتی  مواجه شده است.

تاثیرات حوادث و بلایا در بسیارى از مواقع منجر به ایجاد وضعیتهای پیچیده و فاجعه می‌شود، جدا از بزرگا و شدت حوادث، بخشی از تاثیرات آن به دلیل نوع سازمان‌دهی، مدیریت و عملکرد جوامع میباشد.واکنش به بلایا به اشکال مختلفی صورت میگیرد. بعنوان مثال با فناوری فعلی، هواشناسان الگوهای آب و هوایی را که منجر به گردبادها و دیگر طوفان‌های شدید می‌شود، بررسی کرده و هشدارهای لازم را از روزهای قبل اعلام می دارند.اما بلایای دیگر، مانند آنهایی که ساخته دست بشر هستند، به ندرت قابل پیش بینی هستند و می توانند منجر به افزایش قابل توجهمرگ و میر شوند. صرف نظر از موقعیتیا منشأ بلایا، یک گروه واکنش دهنده آماده و فعال می تواند به طور قابل توجهی بر نتیجه هر رویداد و فاجعه تأثیر بگذارد، که یکی از مهمترین این گروه ها کارکنان فوریت های پزشکیدر هر کشوری هستند.

داشتن یک سیستم اورژانس پیش بیمارستانیآماده و آموزش دیده جهت پاسخ به بلایامی تواند عوارض و مرگ و میر مرتبط با این رویدادها را کاهش دهد. از لحظه ای که یک رویداد رخ می دهد، یک تماس اضطراری برقرار می شود پرسنل اورژانس فعال شده و پاسخ می دهند. تکنسین های اورژانس حاضر در صحنه، شدت وحادثه را تعیینکرده و اغلب باید تصمیماتمهمی برای حفظ حیات و زندگیدیگران بگیرند. این در حالیست که به دلیل شدت و وسعت حوادث و بلایا منابع سلامت به سرعت در حال کاهش هستندد.

در اساسنامه اورژانس کشور، اولین شرح وظیفه این سازمان ارایه خدمات اورژانس پیش بیمارستانی، در سوانح عمدی و غیرعمدی، حوادث غیرمترقبه و فوریت های پزشکی و همچنین در هنگام بروز بیماری های نوپدید و جدید و بلایای طبیعی و انسان ساخت به آحاد مردم با هر ملیت و تابعیت است. کارکنان اورژانس پیش بیمارستانیدر یک بحران، ارائه مراقبت های پیش از بیمارستانی مسئولانه به قربانیان ناگوار فاجعه، به حداکثر رساندن مراقبت و ارائه آرامش به بازماندگان، مصدومان و آسیب دیدگان هستند. علاوه بر این، اورژانس پیش بیمارستانیبه ایجاد حس نظم در یک موقعیت بسیار آشفته کمک می کند.

ارزیابی و مدیریت صحنه حادثه، ارائه مراقبت های حیاتی به مصدومان، انتقال بیماران و مجروحان در حداقل زمان ممکن به بیمارستان، آموزش عمومی به افراد جامعه در فاز کاهش خطر و آمادگی چرخه مدیریت بحران از دیگر وظایف اورژانس پیش بیمارستانی است. تمامی این اقدامات به حضور و فعالیت تمام قد تکنسین های اورژانس پیش بیمارستانی آموزش دیده و توانمند نیازمند است.

بر اساس شاخص های اعتباربخشی اورژانس پیش بیمارستانی، در شهرها به ازای هر 50 هزار نفر یک پایگاه با 2 آمبولانس و در جاده ها به ازای هر 40 کیلومتریک پایگاه با یک آمبولانس باید مستقر شود. همچنین باید تعداد نیروی انسانی استاندارد هر پایگاه9.25 نفر باشد که شاخص های اصلی این سیستم حیاتی را به میزان ایده آل خود که رسیدن به محل حادثه در کلانشهرها به کمتر از 10 دقیقه، در شهرهای کمتر از 8 دقیقه و در جاده ها کمتر از 14 دقیقه است، برساند.

تعطیلی پایگاه ها به دلیل کمبود نیروی انسانی، تهدید قابل توجه برای ارائه خدمات پزشکی خواهد بود. علاوه بر افزایش سرعت رسیدن بر صحنه حادثه یا بالین بیمار، کاهش کیفیت خدمات، منجر به افزایش بار کاری برای سایر کارکنان خواهد بود که فرسودگی شغلی و خستگی را در پی خواهد داشت.

 

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

کلمات کلیدی:
ارسال نظر