زمان مطالعه: 5 دقیقه

معافیت کفالت به کدام دسته از مشمولان داده می‌شود؟

برخی از مشمولان واجدالشرایط با استفاده از بند مصوب قانون سربازی می‌توانند از معافیت کفالت بهره مند شوند و کارت پایان خدمت خود را بدون انجام خدمت مقدس سربازی، از سازمان وظیفه عمومی فراجا، دریافت کنند.
27 آذر 1401
شناسه : 92946
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/92946
242+
بالا
برخی از مشمولان واجدالشرایط با استفاده از بند مصوب قانون سربازی می‌توانند از معافیت کفالت بهره مند شوند و کارت پایان خدمت خود را بدون انجام خدمت مقدس سربازی، از سازمان وظیفه عمومی فراجا، دریافت کنند.

حادثه 24 -  برخی از مشمولان واجدالشرایط با استفاده از بند مصوب قانون سربازی می‌توانند از معافیت کفالت بهره مند شوند و کارت پایان خدمت خود را بدون انجام خدمت مقدس سربازی، از سازمان وظیفه عمومی فراجا، دریافت کنند.

خدمت سربازی امری مقدس است که جوانان باید دیر یا زود این تکلیف که بر اساس قانون بر دوش آن‌‎ها گذاشته شده است را انجام و این دوره را به اتمام برساند.

برخی از افراد این اقدام را بدون هیج مشکلی به موقع انجام داده و برخی نیز به دلایل مختلفی از انجام این تکلیف عقب مانده و یا قادر به انجام آن نیستند. از این رو در قانون خدمت مقدس سربازی مصوباتی برای معافیت مقطعی و یا دائم مشمولان عنوان شده تا مشمولانی که دارای شرایط خاص هستند از این مصوبات قانونی استفاده کنند.

یکی از معافیت‌ها برای مشمولان وظیفه عمومی، اخذ معافیت کفالت است؛ هر فرد ذکور ایرانی از اول ماهی که به سن ۱۸ سالگی تمام می‌رسد، در صورتیکه واجد شرایط معافیت کفالت باشد، می‌تواند برای معافیت اقدام کند.

در این گزارش به تشریح نحوه دریافت معافیت کفالت برای مشمولان خواهیم پرداخت.

شرایط کلی بهره مندی از معافیت کفالت

در هنگام طرح پرونده در هیئت رسیدگی، مشمول باید به سن ۱۸ سال تمام برسد.

مشمول باید فاقد غیبت باشد.

مشمول باید دارای شاریط ذکر شده در ماده ۴۴ خدمت وظیفه عمومی باشد.

معافیت‌های کفالت ماده ۴۴ قانون اصلاحی

معافیت تنها پسر مراقب و سرپرست پدر (پدر با کهولت سن بالا ۷۵ سال یا بیمار و نیازمند مراقبت).

معافیت تنها پسر مراقب و نگهدارنده مادر فاقد شوهر.

معافیت تنها برادر تنی سرپرست خواهر (فاقد پدر، همسر و فرزند ذکور غیرمحجور).

معافیت تنها برادر سرپرست برادر کبیر نیازمند مراقبت (فاقد پدر، همسر و فرزند ذکور غیرمحجور فاقد شغل).

معافیت تنها سرپرست برادر کمتر از ۱۸ سال تمام (برادر صغیر و فاقد پدر).

معافیت تنها نوه ذکور مراقب یا نگهدارنده جد فاقد فرزند یا جده فاقد شوهر و فرزند.

معافیت مشمولی که شوهرش فوت شده و از وی دارای فرزند صغیر است (مادامی که ازدواج نکرده باشد و یا همسری دارد که بعد از ازدواج معلول شده و نیازمند مراقب باشد).

تمدید اعزام به خدمت یکی از برادران تا پایان خدمت برادر دیگری که در حال خدمت است.

معافیت یکی از فرزندان یا برادران سربازی که در حین خدمت سربازی فوت کند.

فرآیند درخواست معافیت کفالت

درابتدا مشمول با مراجعه به دفاتر پلیس ۱۰+ و یا با ورود به سایت سازمان وظیفه عمومی فراجا، و انتخاب درگاه خدمات الکترونیکی، شناسه دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی را دریافت می‌‎کند. در ادامه مشمول به همراه کلیه مدارک عمومی و اختصاصی مندرج در دفترچه خدمت وظیفه عمومی، به استثناء برگ استعلام از ثبت احوال به دفاتر ۱۰+ برای اقدام جهت ثبت درخواست معافیت کفالت، مراجعه می‌‌کند.

در این مرحله متقاضیان معافیت کفالت نیازی به تکمیل برگ‎های معاینه اولیه و واکسیناسیون ندارند.

در ادامه؛ از اداره ثبت احوال برای پدر و مادر مشمول و سایر مکفولان به صورت متمرکز توسط وظیفه عمومی استعلامات لازم اخذ می‌‍شود؛ لذا در ادامه فرآیند دریافت کفالت در صورتیکه مشمول واجد شرایط معافیت باشد، بررسی نهایی پرونده در وظیفه عمومی با ارسال پیامک به مشمول از وی برای حضور در هیئت رسیدگی بدوی، دعوت می‌شود که با حضور در این هیئت رسیدگی کننده، رای نهای صادر خواهد شد.

 در صورتی که پرونده نیاز به طرح در شورای پزشکی داشته باشد، قبل از برگزاری جلسه هیئت بدوی، باید پرونده در شورای پزشکی مطرح شود. همچنین در صورتی که شخص معاف دائم شناخته شود از کارت معافیت برخودار شده و در صورتی که سرباز شناخته شود، برگ آماده به خدمت برای وی صادر و یا در صورت داشتن معافیت تحصیلی، می‌تواند به تحصیل خود ادامه دهد.

آخرین اخبار اجتماعی را در صفحه اخبار اجتماعی حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

کلمات کلیدی:
ارسال نظر