زمان مطالعه: 10 دقیقه

پنج‌قلوهای لارستانی چشم انتظار کمک افراد خیر

بانوی اهل جنوب فارس که شهریورماه سال ۱۴۰۰ پنج فرزند خود را در شیراز به دنیا آورد پس از گذشت یک سال و سه ماه از تولد فرزندانش،از شیرینی‌ و تلخی تجربه مادری‌اش سخن گفت.
29 آبان 1401
شناسه : 91969
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/91969
229+
بالا
بانوی اهل جنوب فارس که شهریورماه سال ۱۴۰۰ پنج فرزند خود را در شیراز به دنیا آورد پس از گذشت یک سال و سه ماه از تولد فرزندانش،از شیرینی‌ و تلخی تجربه مادری‌اش سخن گفت.

حادثه 24 -  بانوی اهل جنوب فارس که شهریورماه سال ۱۴۰۰ پنج فرزند خود را در شیراز به دنیا آورد پس از گذشت یک سال و سه ماه از تولد فرزندانش،از شیرینی‌ و تلخی تجربه مادری‌اش سخن گفت.

شهریور ماه ۱۴۰۰ بود که رئیس بیمارستان حضرت زینب(س) شیراز اعلام کرد که بانویی اهل جنوب فارس، پنج فرزند خود را در زایمانی زودرس در این بیمارستان به دنیا آورده است.بانویی که پیش از متولد شدن این پنج‌قلو یک فرزند پسر داشت و از پنج فرزند جدیدش نیز چهار نوزاد پسر و یکی از آنها،‌ دختر بود.

محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین پنج‌قلوهای این خانواده هستند که با نام پنج تن آل عبا نامگذاری شده‌اند. حالا پس از گذشت یک سال و سه ماه، این بانوی ۳۰ ساله که اهل جویم لارستان است همچنان پای مشکلات و دشواری‌های بزرگ کردن پنج‌قلوها ایستاده و سرشار از مادرانه‌های تلخ و شیرینی است که این روزها در کنار فرزندانش تجربه می‌کند.

منیژه عرب فیروزی یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: زندگی آنها با به دنیا آمدن بچه‌ها خیلی متفاوت شده‌ و سر و صدا و مشغولی‌های بچه‌ها شور و شوق و عشق به زندگی را چند برابر کرده است.

شیطنت‌های فاطمه، آرام بودن حسین، زود به راه افتادن محمد، هوش سرشار علی و ادا کردن زودهنگام کلمات توسط حسن از ویژگی‌های هریک از پنج‌قلوها است که به زندگی آنها معنا و رنگ و بوی دیگری بخشیده است. هرچند شیرین‌کاری‌های بچه‌ها، خستگی ‌نگهداری آنها را از بین می‌برد اما بزرگ کردن پنج بچه آن هم در شرایط کنونی از لحاظ مالی به شدت مادر و پدر را با مشکل مواجه کرده است.

شناسنامه ندارند

عرب‌فیروزی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: به خاطر داشتن فرزندانم خدا را شاکر هستم اما نگهداری از آنها بسیار دشوار است و هزینه‌های زیادی را به ما تحمیل می‌کند؛ هزینه‌هایی که با بزرگتر شدن پنج‌قلوها روز به روز افزایش می‌یابد و زندگی را برای ما دشوارتر می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما پرداخت نشدن یارانه به پنج‌قلوها به دلیل نداشتن شناسنامه است؛ من ایرانی هستم اما همسرم افغان است؛ متاسفانه همسرم نتوانسته کارت اقامت خود را بگیرد و به همین دلیل نتوانستیم برای بچه‌ها شناسنامه تهیه کنیم و آنها از پرداخت یارانه محروم شده‌اند.

مادر پنج‌قلوها اضافه کرد: در حال حاضر بهزیستی تنها شیرخشک و پوشک بچه‌ها را تامین می‌کند و ۴۲۰ هزار تومان هم از طرف بهزیستی به من پرداخت می‌شود؛ این در حالیست که هزینه‌های نگهداری پنج‌قلوها بسیار بالاست و یک شربت تقویتی کمتر از ۱۰۰ هزار تومان نیست.

وی بیان کرد: ما به عنوان نگهبان و سرایدار در یکی از باغ‌های شیراز زندگی می‌کردیم اما مدتی است که ما را از آن باغ بیرون کردند و مجبور شده‌ایم به منزل مادرم در لار برویم. البته در تلاش هستم که باغ دیگری در شیراز را برای سکونت پیدا کنم.

عمل جراحی بر روی چشمان حسن

عرب فیروزی بیان کرد: یکی از قل‌ها که نامش حسن است چشمانش مشکل داشت و باید تحت عمل جراحی لیزر چشم قرار می‌گرفت. در واقع فرزندم دچار مشکل انسداد شبکیه شد و مجبور شدیم حدود هفت میلیون تومان برای هزینه عمل و بستری او در بیمارستان پرداخت کنیم.

وی عنوان کرد: پس از آن هم به دلیل کم خونی و عفونت خونی چندین بار او را بستری کردند وحدود چهار میلیون تومان دیگر هم صرف هزینه بیمارستان او شد.

او افزود: پنج‌قلوها در هنگام تولد نارس بودند لذا باید به صورت مستمر زیر نظر چشم پزشکی قرار بگیرند؛ بایستی آنها را برای معاینه به چشم پزشکی ببرم اما پرداخت هزینه برایمان واقعا مشکل است؛ در حال حاضر ویزیت پزشک حدود ۱۰۰ هزار تومان است؛ هر بار باید حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان هزینه چشم‌پزشکی و حدود ۲۰۰ هزار تومان هم هزینه رفت و آمد پرداخت کنیم.

مشکل تنفسی محمد

عرب فیروزی ادامه داد: یکی از قل‌ها که نامش محمد است نیز با مشکل تنفسی رو به رو است؛ محمد ناگهان نفسش قطع و صورتش کبود می‌شود و نیاز مبرمی به مراقبت و نگهداری دارد.

وی اضافه کرد: با وجود این مشکلات ضروری است که بهزیستی پزشکی را به ما معرفی کند تا بتوانیم‌ با هزینه بهزیستی از خدمات درمانی برای پنج‌قلوها استفاده کنیم.

او افزود: من و همسرم به تنهایی باید پنج‌قلوها را بزرگ کنیم؛ نگهداری از بچه‌ها باعث شده که خودم هم نتوانم در جایی مشغول به کار شوم و هزینه آنها را تأمین کنم. ای کاش می‌شد پرستاری در اختیارمان قرار بدهند تا روزی سه یا چهار ساعت به من کمک کند.

وی بیان داشت: گاهی می‌شود که یکدفعه همه بچه‌ها با هم شروع به گریه کردن می‌کنند، با هم گرسنه می‌شوند یا با هم خوابشان می‌آید؛ گاهی هم دو نفر را می‌خوابانم اما بقیه بیدار می‌مانند و باید پا به پای آنها بیدار باشم. کمتر مواقعی پیش می‌آید که همه آنها با هم بخوابند تا من هم بتوانم استراحت کنم.

خدا را برای داشتن فرزندانم شکر می‌کنم

مادر پنج قلوها گفت: تهیه لباس برایم دشوار است و هنوز نتوانسته‌ام لباس زمستانه برای آنها تهیه کنم. قبلا یک نفر برای نگهداری بچه‌ها حدود ۵۰ میلیون تومان به حساب ما واریز کرد و شیرخشک و پوشک بچه‌ها هم توسط بهزیستی تهیه می‌شود اما بچه‌ها هر چه بزرگتر می‌شوند هزینه‌هایشان نیز افزایش می‌یابد.

خدا را برای داشتن فرزندانم شکر می‌کنم و برای آنها آرزوی سلامتی، تندرستی، عاقبت بخیری و آینده‌ای خوب دارم.وی یادآور شد: من یک پسر دیگر هم دارم که متولد ۱۳۸۸ است و به دلیل وضعیت مالی و تمدید نشدن کارت اقامت پدرش نتوانست به مدرسه برود.

عرب فیروزی گفت: سلامتی و بهداشت بچه‌ها برای من اهمیت بسیاری دارد؛ اما متاسفانه برای تامین نیازهای اولیه و ضروری آنها هم با چالش‌های فراوانی مواجه هستیم. با این حال خدا را برای داشتن فرزندانم شکر می‌کنم و برای آنها آرزوی سلامتی، تندرستی، عاقبت بخیری و آینده‌ای خوب دارم.

پیگیری‌های مسئولان بهزیستی

یکی از دغدغه‌های این بانوی لارستانی محروم شدن فرزندانش از برخی امکانات بهریستی است که حمیدرضا محمودیان، معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان فارس در این باره گفت: پدر این پنج قلو افغان است و هنوز نتوانسته برای فرزندانش شناسنامه بگیرد؛ لذا ما تنها مادر را تحت پوشش قرار داده‌ایم و از آنجا که بچه‌ها شناسنامه و شماره ملی ندارند، تاکنون پرداخت یارانه به آنها صورت نگرفته است.

معاون اجتماعی بهزیستی استان فارس به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: این خانواده در باغی در شیراز ساکن بودند و به دلیل اینکه نمی‌توانستند آدرس محل سکونت خود را در اختیار ما قرار بدهند هنوز ودیعه مسکن در اختیار آنها قرار گرفته نشده است اما کمک‌های دیگری مانند تأمین شیرخشک و پوشک به صورت ماهیانه و از طریق خیرین به این خانواده صورت می‌گیرد. همچنین کمک‌های مالی به آنها می‌شود و تاکنون چندین بار مبالغ ۱۰میلیون تومانی به آنها پرداخت شده است.

معاون اداره‌کل بهزیستی استان فارس: تا آنجا که برای بهزیستی مقدور است امکاناتی در اختیار این خانواده قرار می‌گیرد.وی اضافه کرد: به مادر بچه‌ها ۴۵۰هزار تومان یارانه تعلق گرفته و برای هر بچه هم بایستی حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ تومان یارانه پرداخت شود که تعلل پدر این خانواده برای گرفتن شناسنامه بچه‌ها باعث شده که ما نتوانیم یارانه بچه‌ها را به آنها پرداخت کنیم.

ارائه خدمات مالی نیازمند کدملی و شماره هویتی

او با بیان اینکه ارائه خدمات مالی نیاز به کد ملی افراد و شماره هویتی آنها دارد، گفت: با این حال از طرف بهزیستی دائما به این خانواده سر می‌زنند و تا آنجا که برای بهزیستی مقدور است امکاناتی در اختیار این خانواده قرار می‌گیرد.

محمودیان در رابطه با نیاز این خانواده‌ها به وجود یک پرستار برای نگهداری از چندقلوها گفت: قانونی که بهزیستی را ملزم کند تا پرستاری در اختیار مادر چندقلوها قرار دهد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه چندقلوها تا ۶ سالگی مورد حمایت بهزیستی قرار می‌گیرند، گفت: خانواده‌های دارای فرزند ۲ قلو با مراجعه به سازمان بهزیستی می‌توانند پس از اخذ آزمون وسع از سامانه سازمان، در صورت قرارگرفتن در دهک درآمدی یک تا هفت از مستمری سازمان برخوردار می‌شوند.

تلاش برای کمک به آموزش چندقلوها

محمودیان اضافه کرد: در مورد خانواده‌های دارای فرزند سه قلو به بالا هم بدون در نظر گرفتن دهک درآمدی (بر اساس آخرین بخشنامه) می توانند از خدمات سازمان تا پایان ۶ سالگی بهره مند شوند.

وی عنوان کرد: بدون شک هر چه این بچه‌ها بزرگتر شوند هزینه‌های آنها نیز افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال هزینه آموزشی آنها بسیار بالا است و یکی از دغدغه‌های ما هم فراهم کردن شرایطی برای حل این مشکل است.

این مقام مسئول افزود: در سفر اخیری که به تهران داشتم این پیشنهاد را در سازمان بهزیستی کشور مطرح کردم. امیدواریم با پیگیری‌هایی که انجام می‌شود این امر محقق شود.

آخرین اخبار «حوادث فارس» را در صفحه حوادث فارس و حوادث شیراز حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر