زمان مطالعه: 10 دقیقه

ناپدید شدن 40 مینی بوس و خاور در مشهد/ وزغ مشهدی چه کسی است ؟

سارق سابقه دار معروف به «وزغ» که از مدت ها قبل با تشکیل یک باند سرقت به خودروهای سنگین مانند مینی بوس و خاور دستبرد می زد، در حالی با تلاش کارآگاهان پلیس آگاهی مشهد به همراه دیگر اعضای باند به دام افتاد که سرقت 40 دستگاه مینی بوس و خاور در پرونده وی خودنمایی می کند.
17 آبان 1401
شناسه : 91644
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/91644
517+
بالا
سارق سابقه دار معروف به «وزغ» که از مدت ها قبل با تشکیل یک باند سرقت به خودروهای سنگین مانند مینی بوس و خاور دستبرد می زد، در حالی با تلاش کارآگاهان پلیس آگاهی مشهد به همراه دیگر اعضای باند به دام افتاد که سرقت 40 دستگاه مینی بوس و خاور در پرونده وی خودنمایی می کند.

حادثه 24 -  سارق سابقه دار معروف به «وزغ» که از مدت ها قبل با تشکیل یک باند سرقت به خودروهای سنگین مانند مینی بوس و خاور دستبرد می زد، در حالی با تلاش کارآگاهان پلیس آگاهی مشهد به همراه دیگر اعضای باند به دام افتاد که سرقت 40 دستگاه مینی بوس و خاور در پرونده وی خودنمایی می کند.

فرمانده انتظامی مشهد روز گذشته در تشریح پرونده باند معروف به «وزغ» گفت: به دنبال افزایش دستبرد به خودروهای سنگین که پرونده های زیادی در کلانتری های غرب مشهد تشکیل شده بود، گروه ورزیده ای از کارآگاهان پلیس آگاهی مشهد ماموریت یافتند تا به واکاوی و ریشه یابی سرقت های مذکور بپردازند. سرهنگ احمد نگهبان افزود: به همین منظور سرهنگ مصطفی صادقی (رئیس پلیس آگاهی مشهد)  هدایت مستقیم عملیات را به عهده گرفت و بدین ترتیب کارآگاهان بازدیدهای میدانی از محیط جغرافیایی جرم را در حالی آغاز کردند که تحلیل محتوایی پرونده های سرقت نیز نشان می داد سارقان کاملا به بخش های فنی خودروهای سنگین آگاه هستند و احتمالا پلیس با یک باند حرفه ای و سابقه دار روبه رو شده است اما از آن جایی که خودروهای سرقتی در فاصله کمتر از 12 ساعت در مناطق حاشیه ای غرب مشهد در حالی رها می شدند که به لوازم و قطعات قابل فروش آن ها دستبرد زده شده بود، فرضیه های متفاوتی در این باره مطرح شد.

«کلیددار امنیت مشهد» تصریح کرد: تحلیل های اطلاعاتی بیانگر آن بود که دزدان از معتادان به مواد مخدر صنعتی هستند که در غرب مشهد تردد می کنند بنابراین کارآگاهان به چند گروه در شاخه های مختلف اطلاعاتی و عملیاتی تقسیم شدند و تحقیقات گسترده ای را با به کارگیری منابع و مخبران محلی در جاده قدیم توس، (محل تردد بیشتر مینی بوس ها در غرب مشهد) آغاز کردند.

وی با اشاره به این که پاتوق های استعمال مواد مخدر و تعدادی از ضایعات فروشی ها زیر چتر اطلاعاتی پلیس قرار گرفت، خاطرنشان کرد: عملیات های شبانه روزی کارآگاهان ادامه داشت تا این که حدود یک ماه قبل، تماس یکی از مخبران محلی با پلیس 110، بی درنگ گروه عملیاتی کارآگاهان را به اطراف کال زرکش در بولوار توس کشاند.

خبرشهروند از آن حکایت داشت که جوانی را در زیر یک دستگاه مینی بوس مشاهده کرده است که در حال باز کردن قطعات آن بود اما چند ساعت بعد همان مینی بوس در فاصله ای دورتر از همان محل رها شده است .سرهنگ نگهبان در ادامه این ماجرا اضافه کرد: با مشخصاتی که مخبر مذکور در اختیار کارآگاهان گذاشت، بلافاصله ردزنی ها با چهره نگاری و سپس شناسایی هویت سارق ادامه یافت و در بررسی بانک اطلاعاتی مجرمان مشخص شد که او (محمدرضا – ص) نام دارد و از سارقان سابقه دار است اما وقتی محل سکونت این سارق به محاصره پلیس درآمد، پدر وی اظهار کرد که از حدود 2 سال قبل محمدرضا را از خانه طرد کرده است و دیگر اطلاعی از وی ندارد چرا که او به خاطر اعتیاد شدید به مواد مخدر صنعتی آبرویی برای خانواده باقی نگذاشته بود. مقام ارشد انتظامی مشهد به تلاش گسترده کارآگاهان برای یافتن این معتاد سرگردان در حاشیه شهر اشاره کرد و گفت: پس از چند روز ردیابی های اطلاعاتی و تمرکز نیروهای انتظامی بر پاتوق های حاشیه شهر، بالاخره این جوان 30 ساله هنگام تهیه مواد مخدر در یکی از مخفیگاه های بولوار توس شناسایی و در یک عملیات هماهنگ با دستورات ویژه قاضی جواد آسیان یزد (قاضی شعبه 216 دادسرای عمومی و انقلاب مشهد) دستگیر و به مقر انتظامی منتقل شد.

رئیس پلیس مشهد ادامه داد: بازجویی های تخصصی از این متهم، به افشای راز باند «وزغ» انجامید چرا که او در اعترافات خود از مرد 40 ساله ای سخن گفت که از دزدان سابقه دار است و سرکردگی باند را به عهده دارد. این متهم همچنین مدعی شد سرکرده باند، در میان دوستان و همدستانش به «وزغ» معروف شده است.این مقام انتظامی با اشاره به دستگیری متهم 40 ساله معتاد در یکی از پاتوق های دیگر غرب مشهد افزود: گروه عملیاتی کارآگاهان ساعتی بعد «مجید- ر» را نیز در مخفیگاهش به دام انداختند و این گونه ماجرای «باند وزغ» لو رفت.

سرهنگ احمد نگهبان گفت: متهمان که در برابر بازجویی های فنی چاره ای جز بیان حقیقت نداشتند به سرقت های مینی بوس در بولوار آزادی، توس، شاهنامه و ... اعتراف و اظهار کردند به دلیل این که شاگرد مینی بوس بوده اند و نزدیکان آن ها نیز با مینی بوس مسافرکشی می کنند  یا در زمینه سرویس های کارخانجات و ادارات فعالیت دارند به امور فنی و چگونگی بازکردن درِ خودروهای سنگین، آشنایی کامل داشتند و سپس از سرقت قطعات قابل فروش مانند رادیاتور، باتری، داشبورد، ضبط و پخش و ...، مینی بوس ها را در همان منطقه رها می کردند به گونه ای که برای مردم قابل مشاهده باشد و مال باختگان سریع تر خودرو را پیدا کنند که از پیگیری پرونده منصرف شوند.

فرمانده انتظامی مشهد همچنین در تشریح ادامه این عملیات برای دستگیری مالخران اضافه کرد: با اعترافات سرکرده و عضو دیگر این باند، پلیس به سرنخ هایی رسید که نشان می داد آن ها اموال سرقتی را به دو مالخر حرفه ای در مشهد می فروشند به همین دلیل، عملیات دستگیری مالخران با راهنمایی های قاضی پرونده در دستور کار قرار گرفت و گروهی از کارآگاهان به سرپرستی سروان توانا (افسر پرونده) و در یک قرار صوری برای فروش لوازم سرقتی، مالخر 26 ساله ای را به دام انداختند که انبار ضایعاتی داشت و همه این عملیات به طور مخفیانه مستندسازی شد و او به ناچار خرید قطعات و لوازم سرقتی خودروها را پذیرفت اما در اثنای تحقیقات، سرنخ هایی از یک خریدار ضایعاتی دیگر به دست آمد که احتمال می رفت سارقان مینی بوس ها، بیشتر لوازم را به وی فروخته باشند.

فرمانده با تجربه مشهد تصریح کرد: همزمان با دستگیری این مالخر 25 ساله، مرکز خرید ضایعات وی نیز بازرسی شد اما هیچ گونه لوازم مشکوک به سرقت کشف نشد و این موضوع برای کارآگاهان کارآزموده باورکردنی نبود به این دلیل آن ها به طور نامحسوس ودر پوشش های مبدل در اطراف ضایعات فروشی در منطقه طرحچی مشهد به کمین نشستند تا این که یکی از کارگران در حالی که دو کیسه محتوی لوازم را در دست داشت وارد مکان مخروبه ای در همان نزدیکی شد و 4 قفل کتابی ورودی آن را گشود. در این هنگام کارآگاهان وارد عمل شدند و با بازرسی محل دریافتند که این مکان، انبار مخفی جوان 25 ساله ضایعات فروش  است. در بازرسی از این مکان تعداد زیادی باتری، رادیاتور، قطعات و بدنه موتورسیکلت، ابزار، زاپاس خودروها و ... کشف شد که بررسی های مقدماتی نشان می دهد اموال کشف شده حداقل مربوط به 300 دستگاه وسیله نقلیه سبک و سنگین است.

سرهنگ نگهبان خاطرنشان کرد: تاکنون 30 نفر از مال باختگان مینی بوس شناسایی شده اند و سرنخ هایی از سرقت موتورسیکلت وخودروهای دیگر نیز به دست آمده است که تحقیقات با دستورات ویژه قاضی آسیان یزد برای کشف سرقت های احتمالی دیگر ادامه دارد.

آخرین اخبار «حوادث خراسان رضوی» را در صفحه حوادث خراسان رضوی و حوادث مشهد حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر