زمان مطالعه: 5 دقیقه

بیست و ششمین سالگرد یادواره قربانیان حوادث ترافیکی

به یاد آورید، حمایت و اقدام کنید

فدراسیون قربانیان حوادث ترافیکی از سال 1995، هر ساله 21 نوامبر را به یاد میلیون ها قربانی حوادث رانندگی گرامی می‌دارد. در ۲۶ اکتبر سال ۲۰۰۵ سازمان ملل متحد سومین یکشنبه نوامبر هر سال را به عنوان روز جهانییادبود قربانیان حوادث ترافیکی تصویب و نامگذاریشد. برگزاری مراسم این روز علاوه بر ادای وظیفه ای انسانی و اخلاقی در قبال گروهیآسیب دیده از جامعه است، هشداری پیشگیرانه به همه کسانی که به نوعی در جاده ها تردد می کنند، محسوب می­شود.

آرزو دهقانی

دکترای سلامت در بلایا و فوریت ها، مدرس و پژوهشگر

22 مهر 1401
شناسه : 90904
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/90904
398+
بالا
فدراسیون قربانیان حوادث ترافیکی از سال 1995، هر ساله 21 نوامبر را به یاد میلیون ها قربانی حوادث رانندگی گرامی می‌دارد. در ۲۶ اکتبر سال ۲۰۰۵ سازمان ملل متحد سومین یکشنبه نوامبر هر سال را به عنوان روز جهانییادبود قربانیان حوادث ترافیکی تصویب و نامگذاریشد. برگزاری مراسم این روز علاوه بر ادای وظیفه ای انسانی و اخلاقی در قبال گروهیآسیب دیده از جامعه است، هشداری پیشگیرانه به همه کسانی که به نوعی در جاده ها تردد می کنند، محسوب می­شود.

 حادثه 24 - فدراسیون قربانیان حوادث ترافیکی از سال 1995، هر ساله 21 نوامبر را به یاد میلیون ها قربانی حوادث رانندگی گرامی می‌دارد. در ۲۶ اکتبر سال ۲۰۰۵ سازمان ملل متحد سومین یکشنبه نوامبر هر سال را به عنوان روز جهانییادبود قربانیان حوادث ترافیکی تصویب و نامگذاریشد. برگزاری مراسم این روز علاوه بر ادای وظیفه ای انسانی و اخلاقی در قبال گروهیآسیب دیده از جامعه است، هشداری پیشگیرانه به همه کسانی که به نوعی در جاده ها تردد می کنند، محسوب می­شود. این مناسبت به همه انسانها یاد آور میکند که حوادث رانندگی چه هزینه های مادی و معنوی سنگینی را به جامعه تحمیل می کند و می توان با صرف هزینه های اندک از وقوع حوادث ناگوار پیشگیری کرد.

امسال دهه جدید این یادواره ( 2030- 2021) با تاکید بر اقدام بر ایمنی جاده ها آغاز شد. اهداف امسال، یاد کردن تمام افرادیست که در جاده ها کشته و یا زخمی شده اند، قدردانی از اقدامات حیاتی خدمات اورژانس، بهبود قوانین و حقوق و حمایت از قربانیان حوادث ترافیکی و خانواده های آنها، اقدامات مبتنی بر شواهد برای جلوگیری، کاهش و در نهایت توقف مرگ و میر و مصدومیت بیشتر در حوادث ترافیکی است. در یادواره قربانیان حوادث ترافیکی امسال، کاهش سرعت رانندگی مورد توجه است زیراسرعت‌های پایین، منجر به جلوگیری از بسیاری از مرگ‌ها و صدمات جدی، به ویژهدر عابران پیاده و سایرگروه های آسیب پذیر (کودکان، سالمندان و معلولان) خواهد شد.

حوادث ترافیکی هشتمین علت مرگ‌ومیر در دنیاست و سالانه 1.3 میلیون نفر به دنبال حوادث ترافیکی فوت می‌کنند. اولین علت مرگ‌ومیر در افراد 5 تا 29 سال نیز حوادث ترافیکی است. الگوی حوادث ترافیکی و اثرات آن به لحاظ مرگ و میر، مصدومیت و آسیب های افتصادی درکشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بسیار متفاوت است، که ناشی از سیاست¬ها، وضعیت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و صنایع خودرو سازی و مهندسی راه هاست . میزان مرگ‌ومیر ناشی از حوادث ترافیکی در کشورهای با درآمد متوسط و پایین 3 برابر سایر کشورهاست و نیمی از کشته‌شدگان حوادث ترافیکی ، عابرین پیاده، دوچرخه‌سواران و موتورسواران هستند. مطالعات بسیاری به بررسی عوامل موثر بر حوادث ترافیکی پرداخته اند، عواملی همچون خواب آلودگی در حین رانندگی، جنسیت، استفاده نکردن از کمربند ایمنی، روز هفته، زمان سفر، جهت حرکت، سن و سرعت هنگام رانندگی از علل اصلی شناخته شده اند.

در ایران نیز مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی بیشترین میزان مرگ نسبت به سایر حوادث را به خود اختصاص داده و دومین علت مرگ در همه گروه‌های سنی و اولین علت مرگ در گروه سنی جوان جامعه است. طبق گزارش سازمان پزشکی قانونی در سال 1399، 15396 نفر به دلیل حوادث ترافیکی کشته و 276771بزیر نفر مصدوم شدند. همچنین حوادث ترافیکی اولین علت مصدومیت و اولین علت سالهای ازدست‌رفته به علت مرکز زودرس محسوب می شوند و به طور متوسط سالانه 430هزار نفر تحت درمان قرار گرفته  و 454 نفر دچار معلولیت جسمی شده اند.

اما پشت این آمارها عوامل و پیامدهای بسیاری نهفته است. پیامدهای ناشی از حوادث ترافیکی در ایران، به عنوان یک مشکل سلامت همگانی آشکار گردیده که روز به روز بر شدت و دامنه آن نیز افزوده می شود.فقدان دیدگاه سیستمیک به مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در کنار عجله و سرعت زیاد، بی‌توجهی به مقررات، استفاده از تلفن همراه و خستگی و خواب‌آلودگی از دلایل عمده بروز حوادث ترافیکی در ایران است.

تصادفات قابل پیش بینی و پیشگیری هستند . بسیاری از کشورها با اعمال اقدامات مؤثر به کاهش شدید تعداد تصادفات و تلفات دست یافته اند. استفاده از درس آموخته های کشورهای موفق در این زمینه و اقداماتی همچون بهبود صنعت خودروسازی، شهر و جاده سازی، فرهنگ سازی و آموزش عمومیمی تواند کمک کننده باشد.

درست مانند هر بیماری دیگری، پیشگیری نمی تواند تنها نقطه تمرکز در کشورها باشد. اقدامات کاهش دهنده حوادث ترافیکی باید در تمامی استراتژی های اجتماعی، اقتصادی و سلامتی گنجانده شود. خدمات برای قربانیان حوادث ترافیکی، مانند دسترسی به اطلاعات مربوطه، کمک به مسائل حقوقی، فیزیوتراپی، مشاوره، تهیه ویلچریا سایر وسایل توانبخشی و کمک های مراقبتی باید توسط دولت، سازمان های غیردولتییا بخش خصوصی برنامه ریزی و ارائه شود.

بهبود ایمنی جاده ها  یکباره اتفاق نمی افتد. این امر مستلزم تعهدات در قالب قوانین، استراتژی ها، سیاست ها و برنامه های موثر و بودجه کافی برای اجرای آنها است. دولت ها موظفند به این موضوع مهم بهداشت عمومی و توسعه ای به صورت فوری رسیدگی کنند.

همواره تعداد حوادث ترافیکی و فوتی ها و مصدومین شمارش می شوند و آمار آنها ارائه می گردد، این در حالیست که همواره حداقل یک خانواده برای همیشه داغدار می ماند. داغدیدگان شمارش نشده و در داده های آسیب های ترافیکی جاده ای لحاظ نمی شوند. آسیب های اقتصادی، اجتماعی و روانی به بازماندگان حوادث ترافیکی و معلولان بسیار زیاد و قابل تامل است که باید توسط دولت ها و بیمه ها حمایت های لازم صورت گیرد.

هزینه ای که حوادث ترافیکی برای کشورهای سراسر جهان به همراه دارد سالانه حدود 518 میلیارد دلار است. در کشورهای کم درآمد و متوسط، هزینه سالانه حدود 65 میلیارد دلار آمریکا است که از کل کمک های توسعه ای دریافتی این کشورها بیشتر است. در ایران نیز حوادث ترافیکی حدود ۵ تا ۶ درصد هزینه های ناشی از بیماری ها را شامل می شود.تأثیر بر ارائه دهندگان خدمات اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی، که مواجهه روزانه با مصدومان حوادث ترافبکی دارند نیز عمیق است.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

کلمات کلیدی:
ارسال نظر