زمان مطالعه: 5 دقیقه

قتل مرد بی گناه به دست همسایه مست / مجازات قتل در حالت مستی چیست؟

پسر جوانی که 7 سال قبل در حالت مستی ناخواسته مرتکب قتل یکی از دوستان صمیمی اش شده بود با اعلام گذشت اولیای دم از قصاص نجات یافت.
18 مهر 1401
شناسه : 90796
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/90796
476+
بالا
پسر جوانی که 7 سال قبل در حالت مستی ناخواسته مرتکب قتل یکی از دوستان صمیمی اش شده بود با اعلام گذشت اولیای دم از قصاص نجات یافت.

حادثه 24 -  پسر جوانی که 7 سال قبل در حالت مستی ناخواسته مرتکب قتل یکی از دوستان صمیمی اش شده بود با اعلام گذشت اولیای دم از قصاص نجات یافت.

این حادثه اواسط سال94 در یکی از محله های بندرعباس اتفاق افتاد. عصر آن روز پسری 24ساله با تعدادی از دوستانش مشروبات الکلی مصرف کرده و از حالت طبیعی خارج بود. آنها سر و صدای زیادی راه انداخته بودند و آرامش از همسایه‌ها سلب شده بود. در این شرایط بود که پسر جوان چاقویی به دست گرفته و با دوستانش درگیر شد. هرچه می‌گذشت سر و صدای جوان مست بیشتر می‌شد و در این وضعیت بود که یکی از همسایه‌ها که اتفاقا رابطه دوستانه و خوبی با پسر جوان داشت برای آرام کردن او سراغش رفت. پسر جوان مدام داد و فریاد می کرد و با چاقویی که در دست گرفته بود به درختی ضربه می‌زد. هیچ کس جرات نمی کرد جلو برود تا اینکه مرد همسایه جلو رفت اما درست در همان لحظه چاقو ناخواسته با او برخورد کرد. هرچند این ضربه باعث جراحت و خونریزی شد اما مرد همسایه در همان حالت خودش را به خانه رساند و در آغوش برادرش جانش را از دست داد.

جوان شرور که از مرگ مرد همسایه اطلاع نداشت آن شب را در خانه یکی از دوستانش گذراند اما روز بعد وقتی فهمید ضربه چاقویی که او به مرد همسایه زده موجب مرگش شده نزد ماموران پلیس رفت و خودش را تسلیم کرد. او که از این حادثه شوکه شده بود به قتل اعتراف کرد اما مدعی شد ناخواسته دست به این کار زده و هیچ خصومتی با مقتول نداشته که بخواهد دست به چنین کاری بزند. با این وجود پرونده اتهامی او با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان هرمزگان فرستاده شد.

در جلسه محاکمه اولیای دم که شامل فرزندان، همسر، مادر و برادر مقتول بودند خواستار قصاص قاتل شدند و گفتند او باید مجازات شود. در ادامه متهم به دفاع از خودش پرداخت و درباره روز حادثه گفت: آن روز با دوستانم مشروبات الکلی مصرف کرده بودیم و من حالت عادی نداشتم. نمی‌دانستم چه کار می کنم و چاقویی در دست داشتم و آن طور که بقیه می‌گویند فریاد می‌کشیدم. من قصدی برای درگیری و آسیب رساندن به کسی نداشتم. وقتی هم که مرد همسایه جلو آمد هدفم ضربه زدن به او نبود. من چاقو را در دست گرفته بودم و در هوا تکان می دادم و نمی خواستم که به کسی بزنم.

متهم در ادامه گفت: ‌من و مقتول دوستان صمیمی بودیم و هیچ اختلاف و مشکلی با یکدیگر نداشتیم. حتی روز پیش از این حادثه با هم ناهار خوردیم و حالا خودم هم از اتفاقی که افتاده شوکه شده ام و امیدوارم اولیای دم از حق شان بگذرند و من را ببخشند.

با وجود دفاعیات متهم، از آنجا که همه شواهد و مدارک علیه او بود، قضات دادگاه پس از شور او را گناهکار تشخیص داده و به قصاص محکوم کردند. این رای چندی بعد در دیوا ن عالی کشور نیز مهر تایید خورد و آماده اجرا شد. در تمام این مدت اولیای دم برای اجرای حکم قصاص اصرار داشتند اما از سوی دیگر مسئولان زندان بندرعباس و شورای حل اختلاف که متوجه تغییر رفتار جوان محکوم به قصاص شده بودند تلاش کردند تا با جلب رضایت اولیای دم او را نجات دهند.

در همین روزها بود که پویشی تحت عنوان «به عشق حسین می‌بخشم» برای بخشش زندانیان به راه افتاد و تلاش‌های گسترده‌ای برای بخشش زندانیان غیرعمد و افرادی که در زندان تغییر کرده و اصلاح شده بودند به راه افتاد. در این بین مسعود عسگری، رئیس زندان بندرعباس تلاش های زیادی انجام داد؛ تا اینکه سرانجام اولیای دم این پرونده پس از 7سال برای رضای خدا قاتل را بخشیدند.

کاظم شاهرخ‌نیا، یکی از اعضای شورای حل اختلاف زندان بندرعباس در این باره به حادثه 24 گفت: خانواده مقتول از همان روز نخست برای مجازات قاتل اصرار داشتند و می‌گفتند تحت هیچ شرایطی حاضر به بخشش نیستند. با این وجود وقتی رایزنی ها با آنها ادامه پیدا کرد بعد از گذشت 7سال در تصمیمی بزرگ و برای رضای خدا از حق شرعی و قانونی خود برای قصاص قاتل گذشتند و حاضر به بخشش شدند. او ادامه داد: با توجه به اعلام رضایت اولیای دم و با احتساب سال‌هایی که محکوم در زندان گذرانده است قرار است او به زودی از زندان آزاد شود.

آخرین اخبار «حوادث هرمزگان» را در صفحه حوادث هرمزگان و حوادث بندرعباس حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر