زمان مطالعه: 5 دقیقه

ماجرای 2 فداکاری خانواده یاسوجی در 3 سال

خودم سال‌هاست کارت اهدای عضو دارم. پسرعمویم هم وقتی دچار مرگ مغزی شد، اعضای بدنش را اهدا کردیم.
31 شهریور 1401
شناسه : 90496
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/90496
400+
بالا
خودم سال‌هاست کارت اهدای عضو دارم. پسرعمویم هم وقتی دچار مرگ مغزی شد، اعضای بدنش را اهدا کردیم.

 حادثه 24 -  خودم سال‌هاست کارت اهدای عضو دارم. پسرعمویم هم وقتی دچار مرگ مغزی شد، اعضای بدنش را اهدا کردیم. چند روز قبل هم وقتی برادرم بعد از تصادف دچار مرگ مغزی شد تصمیم گرفتیم با اهدای اعضای بدنش به بیماران نیازمند کمک کنیم.» این حرف‌های یکی از اعضای خانواده‌ای است که برای دومین مرتبه یکی از آنها دچار مرگ مغزی و اهدای عضو شده است و می‌گوید اگر باز هم چنین اتفاقی بیفتد برای اهدای عضو آماده هستند.

روز 20شهریورماه امسال بود که سیدفیض‌الله جهانبین، یکی از اعضای خانواده جهانبین هنگام عبور از یکی از روستاهای اطراف یاسوج دچار حادثه شد. او عابر پیاده بود و در یک سانحه رانندگی به‌شدت مصدوم و به بیمارستان منتقل شد. به‌دلیل شدت جراحات وارده هوشیاری‌اش پایین بود و وضعیت وخیمی داشت. به همین دلیل به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شد و کادر پزشکی همه تلاش‌های خود برای نجات او را انجام دادند. در این مدت اعضای خانواده او تنها کارشان دعا کردن برای بازگشتش به زندگی بود. او 8شبانه روز روی تخت بیمارستان تحت درمان بود تا اینکه سرانجام سطح هوشیاری او به قدری پایین آمد که دچار مرگ مغزی شد. در این شرایط بود که مسئولان واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با خانواده بیمار مرگ مغزی وارد مذاکره شدند تا آنها را برای اهدای اعضای بدن او به بیماران نیازمند راضی کنند. مادر، فرزندان و همسر، و خواهران و برادران متوفی باید رضایتنامه را امضا می‌کردند تا مقدمات اهدای عضو انجام می‌شد. آنها اما برخلاف معمول برای این کار آمادگی داشتند. چرا که 3سال قبل یکی دیگر از اعضای این خانواده دچار مرگ مغزی و اعضای بدنش اهدا شده بود. از سوی دیگر برادر بیمار مرگ مغزی در دانشگاه علوم پزشکی کار می‌کرد و بارها شاهد رضایت خانواده‌های زیادی برای اهدای اعضای بدن عزیزان‌شان بود. به همین دلیل اعضای این خانواده بدون هیچ تردیدی رضایتنامه را امضا کردند.

سیدآیت‌الله جهانبین، برادر این بیمار مرگ مغزی در این‌باره  می‌گوید: ‌سال 98بود که پسرعمویم سیدمحمد حسین جهانبین که 57سال داشت دچار سکته مغزی شد و وقتی او را به بیمارستان منتقل کردیم اعلام کردند که دچار مرگ مغزی شده است. از دست دادن او برای ما و خانواده‌اش سخت بود اما چاره‌ای نداشتیم جز اینکه در برابر خواست خداوند تسلیم شویم. از طرفی می‌دانستیم که بیماران نیازمند زیادی در انتظار دریافت اعضای اهدایی قرار دارند و زندگی‌شان به این اعضا بستگی دارد. به همین دلیل خانواده عمویم به جداسازی و اهدای اعضای بدن سیدمحمدحسین رضایت دادند و اعضای بدن او چندین بیمار نیازمند را نجات داد.

او در ادامه می‌گوید: از این گذشته من خودم هم سال‌هاست که در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج کار می‌کنم و بارها شاهد تلاش همکارانم برای جلب رضایت اولیای دم بیماران مرگ مغزی بوده‌ام. خودم هم مدت‌هاست که کارت اهدای عضو دریافت کرده و وصیت کرده‌ام که اگر دچار حادثه‌ای شدم خانواده‌ام اعضای بدنم را اهدا کنند. در این شرایط وقتی برادرم در سانحه رانندگی دچار مرگ مغزی شد تصمیم گرفتیم که برای رضای خدا اعضای بدن او را به بیماران نیازمند اهدا کنیم.

در همین حال دکتر سینا سعیدی، مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در این‌باره می‌گوید:‌ همکارانم در بیمارستان شهید دکتر جلیل یاسوج تلاش زیادی برای نجات جان این بیمار انجام دادند اما او سرانجام دچار مرگ مغزی شد و وقتی ما شرایط را برای اعضای خانواده‌اش توضیح دادیم آنها با اهدای اعضای بدن او موافقت کردند. او ادامه می‌دهد: به‌دلیل اینکه دومین مرتبه بود که در این خانواده یک نفر دچار مرگ مغزی می‌شد اعضای این خانواده با اهدای عضو آشنایی داشتند و بعد از انجام مقدمات قانونی، سه‌شنبه شب عملیات جداسازی اعضا انجام شد.

او درباره اعضای پیوندی می‌گوید: 2کلیه و کبد این بیمار جداسازی شده و برای پیوند به بیماران نیازمند به دانشگاه علوم پزشکی شیراز ارسال شد.

آخرین اخبار «حوادث کهگیلویه و بویراحمد» را در صفحه حوادث کهگیلویه و بویراحمد و حوادث یاسوج حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر