زمان مطالعه: 11 دقیقه

ربودن پسر 21 ساله اوتیسمی در جنوب تهران / فرزاد برهنه و با آثار ضرب و شتم پیدا شد

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران با ابراز نگرانی از آنچه که «ربودن یک فرد بزرگسال دارای اوتیسم در روزهای اخیر» خواند، ابراز امیدواری کرد که نیروی انتظامی و دستگاه قضایی سریع‌تر به موضوع ورود کنند و فرد خاطی قبل از متواری شدن شناسایی شده و به جزای عمل خود برسد.
20 شهریور 1401
شناسه : 90175
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/90175
635+
بالا
مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران با ابراز نگرانی از آنچه که «ربودن یک فرد بزرگسال دارای اوتیسم در روزهای اخیر» خواند، ابراز امیدواری کرد که نیروی انتظامی و دستگاه قضایی سریع‌تر به موضوع ورود کنند و فرد خاطی قبل از متواری شدن شناسایی شده و به جزای عمل خود برسد.

حادثه 24 -  مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران با ابراز نگرانی از آنچه که «ربودن یک فرد بزرگسال دارای اوتیسم در روزهای اخیر» خواند، ابراز امیدواری کرد که نیروی انتظامی و دستگاه قضایی سریع‌تر به موضوع ورود کنند و فرد خاطی قبل از متواری شدن شناسایی شده و به جزای عمل خود برسد.

سعیده صالح‌ غفاری با اشاره به ربایش یک فرد مبتلا به اوتیسم ۲۱ ساله در روز شنبه ۱۲ شهریور ماه، گفت: این معضل اولین و آخرین باری نیست که رخ می‌دهد و باید برای یکبار به صورت جدی این پرونده توسط مراجع قضایی پیگیری شود. این فرد ۲۱ ساله با نام «فرزاد» روز ۱۲ شهریور به همراه پدر خود از منزل خارج می‌شوند و عصر همان روز که قصد بازگشت به منزل خود در قلعه حسن‌خان را می‌کنند،‌ یک موتوری جلوی آنها توقف می‌کند و می‌گوید رایگان آنها را به پایانه اتوبوس‌رانی محله آذری می‌رساند. پس از رسیدن به پایانه، فرد موتوری از پدر می‌خواهد از موتور پیاده شده و بررسی کند که آیا می‌خواهند همین اتوبوس را سوار شوند یا خیر و در همین فاصله کوتاه اقدام به ربودن این بیمار اتیسمی می‌کند.

وی افزود: تا روز یکشنبه ۱۳ شهریور اصلا مشخص نیست که این فرد چه بلایی سرش آمده است؛ تنها به نقل قول اورژانس و بیمارستانی که او را به آنجا انتقال داده‌اند، مشخص است که افراد محلی فرزاد را به شکل برهنه و با آثار ضرب و شتم پیدا کرده‌اند و در تماس با اورژانس ۱۱۵ به بیمارستانی در جنوب تهران منتقل می‌شود. متاسفانه علی‌رغم آموزش‌هایی که درباره افراد طیف اوتیسم به نیروها داده شده است اما باز هم می‌بینیم که خلاء اطلاع‌رسانی درباره فرزاد در تمام لایه‌ها وجود دارد.

او ادامه داد: متاسفانه تمام مدتی که فرزاد در این بیمارستان بستری بوده است، نقص پرونده دارد. از روز یکشنبه ۱۳ شهریور تا چهارشنبه ۱۶ شهریور فرزاد در بیمارستان می‌ماند و در تمام این مدت در پرونده او ارجاع به پزشکی قانونی و ارجاع به نیروی انتظامی وجود ندارد. درعین حال آزمایش خون کاملی از فرزاد گرفته نشده و حتی روانپزشک هم او را ویزیت نکرده است. تنها در روز آخر بستری بودن یعنی چهارشنبه مددکاری بیمارستان به سازمان بهزیستی نامه می‌زنند که چنین فرد مجهول‌الهویه‌ای در بیمارستان حضور دارد.

صالح‌غفاری بیان کرد: اگر بیمارستان به پزشکی قانونی، نیروی انتظامی یا بهزیستی اطلاع داده بود قاعدتا پدر و مادر در مراجعه اولیه خود به پلیس آگاهی تهران (واقع در خیابان وحدت اسلامی) و هنگام تشکیل پرونده مفقودی متوجه می‌شدند که فرزندشان کجا است، اما این اتفاق هم نمی‌افتد. با اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته توسط انجمن اوتیسم و خود پدر و مادر، بالاخره یک فردی اعلام می‌کند که فرزاد را در بیمارستان مذکور دیده است.

وی افزود: سرانجام خانواده فرزاد روز چهارشنبه ۱۶ شهریور فرزند خود را پیدا می‌کنند و باز هم بدون اینکه ویزیت کاملی از این فرد صورت گیرد، ترخیص صورت می‌گیرید، اما مجددا روز پنجشنبه ۱۷ شهریور به علت تب بالا به بیمارستان مراجعه می‌کند که بیمارستان از پذیرش او خودداری می‌کند تا اینکه روز گذشته (شنبه ۱۹ شهریور) با ورود انجمن اوتیسم به این موضوع به سختی توانستیم با تشخیص بیماری «فلبیت حاد ریوی» در فرزاد او را در بیمارستان بستری کنیم. روز گذشته بعد از یک هفته، پزشکی قانونی برای بررسی بیشتر آمده است و این درحالی است که پس از این مدت معلوم نیست هنوز آثار کافی برای تشخیص آسیب وارده به او وجود داشته باشد. جالب است که بیمارستان با وجود آثار ضرب و شتم در پرونده فرزاد تشخیص بستری را ضعف و بی‌حالی قید کرده است، درحالی که شواهد آدم‌ربایی و آزار و جراحات مشخص است.

صالح غفاری ادامه داد: با این حال روز گذشته در مراجعه به بیمارستان به من اجازه صحبت با رئیس بیمارستان را ندادند و تنها مرا به رئیس اورژانس ارجاع دادند که او هم اطلاعاتی نداشت و گفت زمان ورود فرزاد به اورژانس، شیفت نبوده است. سپس با مددکاری بیمارستان تماس گرفتند و حتی مددکار هم حاضر نشد برای اطلاعات بیشتر با ما صحبت کند. تنها یک فرم مددکاری و یک عکس ناواضح و سیاه و سفید از فرزاد در پرونده وجود دارد.

او تاکید کرد: اولین خواسته ما و خانواده پیدا شدن موتورسواری است که اقدام به ربودن فرزاد کرده است. خواهش می‌کنیم نیروی انتظامی تمام تلاش خود را بکند که به واسطه عکس و فیلمی که از پایانه مسافربری آذری گرفته شده و به پلیس آگاهی تهران تحویل داده شده است، بتوانند این فرد که بزرگترین جرم یعنی دزدیدن یک انسان را در کنار هتک حرمت و تعرض انجام داده است را پیدا کنند. به نظر ما این فرد قطعا مجرم شناخته شده‌ای است و بار اولی نبوده است که توانسته به این شکل اقدام به ربودن یک انسان بزرگسال کند.

وی درخصوص روند پیگیری قضایی پرونده، تصریح کرد: تشکیل پرونده برای مفقود شدن فرزاد از روز یکشنبه ۱۳ شهریور در پلیس آگاهی تهران صورت گرفته است و پس از آن ما هم برای به سرانجام رساندن پرونده وکیل گرفته‌ایم و روز گذشته با مراجعه به ستاد حقوق بشر یک پرونده قضایی تشکیل داده‌ایم. در خود قوه قضائیه هم دو شکایت دیگر از طرف خانواده فرزاد و انجمن اوتیسم در حال تنظیم است.

لزوم راه‌اندازی سامانه گم‌شدگان افراد طیف اوتیسم

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران با تاکید بر لزوم راه‌اندازی سامانه گم شدن افراد طیف اوتیسم است، اظهار کرد: در پرونده پیش رو و در تمام لایه‌های اتفاقاتی که برای یک بزرگسال طیف اوتیسم رخ می‌دهد، متاسفانه نقص قوانین و نبود آیین‌نامه‌های مشخص، عدم آگاهی کافی جامعه نسبت به این اختلال و نبود آموزش درست و به اندازه حتی برای خود خانواده فرد اوتیسم را شاهد هستیم. در افراد دارای اوتیسم متاسفانه به دلیل نداشتن درکی از خطر و خانواده، گم شدن یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که خانواده‌ها در طول دوران نگهداری فرزندان خود با آن مواجه هستند.

او ادامه داد: از ابتدایی که فرد بزرگسال از منزل خارج می‌شود،‌ تا زمانی‌ که توسط جامعه شناسایی و پیدا شود و به نیروی انتظامی تحویل داده شود و تا وقتی که فرد به مراکز ذی‌صلاح ارجاع داده شود، نیازمند شکل‌گیری آگاهی کامل نسبت به شرایط یک فرد دارای اوتیسم هستیم و مشخصا در این راستا سامانه گم شدن افراد طیف اوتیسم را از سال ۱۳۹۵ توسط فراجا و با دستور مستقیم سردار اشتری رقم زدیم. این سامانه حاوی اطلاعات اولیه یک فرد مبتلا به اوتیسم شامل نام،‌ نام خانوادگی، کد ملی،‌ داروهایی که مصرف می‌کند و شماره تماس‌های ضروری است. شناسایی فرد اوتیسم در محل کلانتری هم دیگر موضوعی بود که طی سه سال گذشته در جلساتی که با نیروی انتظامی تهران بزرگ داشتیم از اسکن قرنیه تا اثر انگشت درباره آن صحبت کرده‌ایم.

۳ درخواست اصلی انجمن اوتیسم ایران

وی در ادامه اظهار کرد: انجمن اوتیسم ایران در خصوص پرونده فرزاد سه درخواست واضح دارد؛ اول راه‌اندازی هرچه سریع‌تر سامانه گم شدن افراد اوتیسم است که توسط فاوا چند سالی است که سیستماتیک راه اندازی شده است اما استفاده از آن هنوز به درستی برای پرسنل صورت نگرفته است. درخواست دوم ورود قوه قضاییه در مواردی است که شاهد جرم یا نقص قوانین حقوق بشری هستیم؛ که در پرونده پیش رو هم فرد اوتیسم دیگر گم نشده است بلکه ربوده شده است و این جرمی است که قابل بخشش نیست و جامعه اوتیسم ایران را به شدت جریحه دار کرده و حس امنیت را از خانواده‌ها سلب کرده است. درخواست سوم ما نیز لزوم بازآموزی و آموزش دقیق پرسنل لایه اورژانس، بهزیستی و وزارت بهداشت است تا به هر شکلی اگر فرد مجهول‌الهویه‌ای به آنها ارجاع داده شد بدانند که مشخصات اولیه یک فرد مبتلا به اوتیسم چیست. نداشتن کلام‌، داشتن کلیشه‌های رفتاری و نداشتن تعامل اجتماعی از مهم‌ترین اخصه‌هایی است که شک برانگیز است که فرد دارای اوتیسم است و باید به مراکز مرتبط از جمله انجمن اوتیسم ایران به شماره تلفن ۰۲۱۴۸۰۸۵۰۰۰ اطلاع رسانی شود.

صالح غفاری در خاتمه تصریح کرد: امیدواریم درخصوص پرونده فرزاد شاهد ورود درست و با سرعت قوه قضاییه و دادستان کل کشور باشیم تا فرد خاطی هرچه سریع‌تر و قبل از متواری شدن شناخته شده و به اشد مجازات محکوم شود و نیروی انتظامی کمک کند تا هرچه سریع‌تر این فرد توسط فیلم و عکس موجود شناسایی شود. در مورد بیمارستانی که فرزاد در آنجا بستری شده است نیز ورود معاونت درمان وزارت بهداشت را خواستار هستیم که اگر تعللی از سوی بیمارستان درخصوص او صورت گرفته است، بررسی و فرایند داخل بیمارستانی اصلاح شود.

 آخرین اخبار «حوادث تهران» را در صفحه حوادث تهران حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر