زمان مطالعه: 5 دقیقه

نقشه سرقت از مخزن اشیاء تاریخی همدان ناکام ماند

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان تکمیل موزه منطقه‌ای غرب کشور را نیاز اصلی میراث فرهنگی استان دانست و از سرقت ناکام یک شی در مخزن اشیای تاریخی همدان خبر داد.
10 اردیبهشت 1401
شناسه : 86176
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/86176
288+
بالا
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان تکمیل موزه منطقه‌ای غرب کشور را نیاز اصلی میراث فرهنگی استان دانست و از سرقت ناکام یک شی در مخزن اشیای تاریخی همدان خبر داد.

حادثه 24 -  مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان تکمیل موزه منطقه‌ای غرب کشور را نیاز اصلی میراث فرهنگی استان دانست و از سرقت ناکام یک شی در مخزن اشیای تاریخی همدان خبر داد.

علی مالمیر ادامه داد: یکی از پروژه‌هایی که از اواسط دهه ۸۰ شروع شده و از مهمترین پروژه‌های فرهنگی کشور محسوب می‌شود  مخزن امن و موزه منطقه‌ای غرب کشور است که در دل هگمتانه جانمایی شده بود.

وی اضافه کرد: کار اجرایی از اواسط دهه ۸۰ شروع شد اما به دلایل اختلاف نظرهایی که وجود داشت سال‌ها بلاتکلیف رها شده بود و کار از پیشرفت قابل توجهی برخوردار نبود. با توجه به اینکه استان همدان نیاز به مخزن امن و استانداردی برای نگهداری اشیا دارد و این مساله بسیار ضروری بود، تصمیم به ساخت این موزه و مخزن گرفته شد. اما پروژه تا چهار سال پیش مسکوت مانده بود.

مالمیر افزود: در چهار سال گذشته پروژه با پیگیری‌هایی که از دفتر امور موزه‌ها داشتیم این پروژه تعیین تکلیف شد و با سفر مدیرکل وقت موزه ها به استان و تغییر در طرح و تعدیل ارتفاع موزه بار دیگر با تزریق اعتبارات  ساخت مخزن و موزه منطقه ای غرب کشور آغاز شد و در طول چهار سال گذشته با پیشرفت های خوبی همراه بوده است.

وی درباره روند ساخت این مخزن و موزه اظهار کرد: با تزریق مناسب اعتبارات در سال های گذشته این پروژه از پروژه های پیشتاز کشور محسوب می‌شود و خوشبختانه ساختمان مخزن تکمیل شده و ساختمان کامل است و موزه نیز ۶۰ درصد رشد و پیشرفت فیزیکی دارد و تا دو سال آینده تکمیل خواهد شد.

مالمیر تصریح کرد: همدان گنجینه بزرگی دارد و به لحاظ کشف اشیا تاریخی بسیار خبرهای خوبی می‌شنویم به طور مثال اوایل دهه ۹٠ حدود هشت هزار شی تاریخی توسط نهادهای امنیتی از قاچاقچیان اشیاء تاریخی کشف و ضبط شده و در اختیار اداره کل میراث فرهنگی استان قرار می‌گیرد امروز نیاز به بهره برداری از مخزن امن بیش از گذشته احساس می‌شود.

وی درباره زمان انتقال اشیا به مخزن مطرح کرد: ورودی مخزن بخشی از پروژه موزه منطقه‌ای است و باید مسیر دسترسی مخزن، همزمان با ساخت موزه آماده شود و خوشبختانه این مسیر در حال آماده سازی است و تا دو ماه آینده امکان رفت و آمد و انتقال اشیا به مخزن امن که با استانداردهای بین‌المللی هم همخوان است، فراهم خواهد شد.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی استان همدان پاییز سال گذشته غفلتی از سوی همکاران در حین پلمب اتفاق افتاده بود که متاسفانه یکی از کارکنان اداره اشیا بدلی را جابجا کرده بود که از حفاری‌های غیر مجاز به دست آمده بود. خوشبختانه با هوشیاری یگان حفاظت و همکاران حراست این فرد خاطی دستگیر و به مقامات قضایی تحویل داده شد و اشیاء خوشبختانه خارج نشده بود.

وی خاطر نشان کرد: اما با این حال بدون اغماض این پرونده در حال پیگیری است و با همکاری مقامات قضایی و امنیتی مدیریت شده است. اما برخورداری از موزه منطقه‌ای و مخزن آن از این حوادث جلوگیری خواهد کرد.

مالمیر در مورد علت تاخیر انتشار خبر دستگیری فرد خاطی و سارق نیز گفت: چنین پرونده‌هایی از حساسیت‌هایی برخوردار است و بدون نظر نهادهای امنیتی و قضایی و پلیسی نمی‌توان چنین خبری را منتشر کرد. به دلیل اینکه این احتمال وجود دارد که فرد خاطی همدست یا همدستانی داشته باشد یا اینکه برای سرقت برنامه یا طراحی خاصی انجام داده باشد.

وی در ادامه عنوان کرد: برای اطمینان از چنین مباحثی تا پیگیری دقیق و تکمیل شدن پرونده انتشار آن درست نبود. بررسی چنین پرونده‌ای با حساسیت و دقت نظر خاصی باید انجام می‌پذیرفت و خوشبختانه متوجه شدیم که هیچ شی تاریخی خارج نشده و اشیا بدلی جابه جاشده نیز به محل اصلی خود بازگشته است به همین دلیل این روزها خبر را اعلام کردیم اما همچنان این پرونده در حال پیگرد و پیگیری است و فرد خاطی در اختیار مقامات قضایی است.

آخرین اخبار «حوادث همدان» را در صفحه حوادث همدان حادثه 24 بخوانید.

ارسال نظر