زمان مطالعه: 5 دقیقه

ملاک های مهم در رتبه بندی معلمان چیست؟

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: طبق قانون اگر معلمی دو بار تنزل رتبه پیدا کرد باید از حوزه آموزشی به حوزه اداری برود.
23 فروردین 1401
شناسه : 85728
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/85728
1254+
بالا
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: طبق قانون اگر معلمی دو بار تنزل رتبه پیدا کرد باید از حوزه آموزشی به حوزه اداری برود.

حادثه 24 -  معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: طبق قانون اگر معلمی دو بار تنزل رتبه پیدا کرد باید از حوزه آموزشی به حوزه اداری برود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در مصاحبه با صداوسیما درباره شاخص‌های رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: ارزشیابی عملکرد سالانه در سه سال منتهی به سال ۱۴۰۰ را در آیین‌نامه رتبه‌بندی لحاظ خواهیم کرد.

وی افزود: دوره‌های ضمن خدمت، مدرک تحصیلی، سنوات تجربی، انطباق رشته تحصیلی و رشته تدریس، سامانه نظام پیشنهادات یا مدیریت دانش، تدریس در کارگاه تخصصی یا دوره‌های ضمن خدمت، عضویت در کارگروه‌ها، پژوهش‌های معلمان، تهیه نرم‌افزار آموزشی و تربیتی در راستای تسهیل آموزش، تولید محتوا، همکاری و مشارکت موثر در فرایند نظارت و داوری، کسب مقام در جشنواره‌ها، مسابقات و بزرگداشت مقام معلم، تقدیرنامه‌ها، نیروهای دارای ساعت موظف بیش از ۲۴ ساعت، مربی، مراقب و سرپرست نیروهای فرهنگی و ورزشی جزو شاخص‌های رتبه‌بندی معلمان است.

احمدی لاشکی درباره اینکه آیا دانش‌آموزان و خانواده‌ها قرار است در رتبه‌بندی به معلمان امتیاز دهند، گفت: این موضوع در مرحله نخست مطرح نیست و در مراحل بعد که برای ۵ سال آینده وجود دارد این موضوع مدنظر است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: باید به معلم فرصت دهیم و اگر یک‌باره بگوییم نظرات دانش‌آموزان و خانواده‌ها لحاظ خواهد شد شاید شرایط آماده نبود اما در مرحله دوم افراد ۵ سال فرصت دارند تا بر اساس شاخص‌های مشخص شده توسط قانونگذار حرکت کنند بنابراین در آینده این موضوع را لحاظ می‌کنیم.

احمدی لاشکی افزود: برای اعمال نظرات دانش‌آموزان در رتبه‌بندی معلمان براساس ظرفیت دانش آموز برنامه‌ریزی خواهیم کرد چرا که دانش آموز ابتدایی، متوسطه اول و دوم ظرفیت‌های متفاوتی دارند و ممکن است از دانش آموز ابتدایی بیش از دو سوال پرسیده نشود آن هم نه از تمام دانش آموزان، در دوره دوم ابتدایی تعداد سوالات ممکن است بیشتر شود و در دوره متوسطه اول و دوم نیز اینگونه خواهد بود البته موضوع به گونه‌ای سنجش خواهد شد تا آسیبی که تصور می‌شود برای معلمان وجود داشته باشد، لحاظ شود و نگران این موضوع نباشند.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما در آیین نامه رتبه‌بندی معلمان یک مجموعه هزار امتیازی برای استقرار است که مدرک تحصیلی و سابقه کار نیز لحاظ خواهد شد، برای سنوات تجربی حداکثر ۷۵ امتیاز لحاظ شده است و افراد باید کار معلمی کرده و در آموزش و پرورش حضور داشته باشند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: برای مدرک تحصیلی دکترا ۵۰ امتیاز، کارشناسی ارشد ۴۰ امتیاز، کارشناسی ۳۰ امتیاز، فوق دیپلم ۲۰ امتیاز و دیپلم ۱۰ امتیاز لحاظ شده است.

وی تصریح کرد: قانونگذار به ما اجازه داده بین رتبه‌ها ۵ سال توقف باشد اما بعضی موارد را استثنا کرده به عنوان مثال فردی که در دوره ابتدایی تدریس می‌کند یا افرادی که در مدارس استثنایی و مناطق محروم و مرزی مشغول به کار هستند، این افراد می‌توانند به ازای هر سال خدمت سه ماه زودتر ارتقا یابند و شاید ارتقای آنها به رتبه بعدی نیازمند ۴ سال توقف باشد.

احمدی لاشکی همچنین گفت: افرادی که تحت عنوان معلم جذب شده‌اند و هم‌اکنون در ادارات کار می‌کنند، مشمول رتبه‌بندی می‌شوند اما افرادی که از همان ابتدا به عنوان نیروی اداری جذب شده‌اند، مشمول نیستند.

وی در پایان متذکر شد: افرادی که بعد از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ بازنشسته شده‌اند مشمول رتبه‌بندی می‌شوند و افرادی که قبل از این تاریخ بازنشسته شدند شامل نخواهد شد. رتبه‌بندی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ محاسبه خواهد شد و در قانون توقف و تنزل رتبه لحاظ شده است به گونه‌ای که معلمان هر سه سال یک بار باید بررسی شوند و اگر توانستند رویه را حفظ کرده و به سمت ارتقا حرکت کنند به رتبه بالاتر می‌روند، طبق قانون اگر معلمی دو بار تنزل رتبه پیدا کرد باید از حوزه آموزشی به حوزه اداری برود.

آخرین اخبار اجتماعی را در صفحه اخبار اجتماعی حادثه 24 بخوانید.

ارسال نظر