زمان مطالعه: 5 دقیقه

خبر تازه درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری می‌گوید احکام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان زودتر صادر شود تا بعد رقم ریالی آن به بازنشستگان پرداخت شود.
22 اسفند 1400
شناسه : 85173
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/85173
2074+
بالا
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری می‌گوید احکام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان زودتر صادر شود تا بعد رقم ریالی آن به بازنشستگان پرداخت شود.

حادثه 24 -  رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری می‌گوید احکام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان زودتر صادر شود تا بعد رقم ریالی آن به بازنشستگان پرداخت شود.

حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، بر ضرورت تکمیل متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی بر مبنای ۱۰۰ درصد زمان برقراری مستمری تاکید کرد و گفت: «۷۵ درصد متناسب‌سازی اجرا شده و ۲۵ درصد آن باقی مانده است که انتظار داریم با اعمال ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، پرداخت مابه‌ازای ریالی آن در مستمری در دستور کار سازمان تامین اجتماعی قرار گیرد.»

وی افزود: «بر اساس ماده ۹۶ سازمان تامین اجتماعی مکلف است میزان کلیه مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یکبار کمتر نباشد، با توجه به افزایش‌هزینه زندگی با تصویب هیات وزیران به همان نسبت افزایش دهد. باید متوجه باشیم که آنچه در ۱۴ سال گذشته اتفاق افتاده موجب ایجاد شکاف میان مستمری و هزینه‌های زندگی شده است. بنابراین این ۲۵ درصد که باقی مانده جز حقوق باقی مانده مستمری‌بگیران، بازنشستگان و از کارافتادگان محسوب می‌شود.»

صادقی تصریح کرد: «مجموع بازنشستگان ذی‌نفع، محق هستند که نسبت به آن‌ها متناسب‌سازی کامل اتفاق بیفتد و نسبت به ۱۰۰ درصد مابه‌التفاوت مستمری زمان برقراری، از افزایش بهره‌مند شوند. این افزایش جدا از اعمال افزایش سالیانه دستمزد کارگران شاغل است که به افزایش مستمری سالیانه بازنشستگان تامین اجتماعی تسری داده می‌شود. اجرای کامل متناسب‌سازی خواسته بازنشستگان از مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی بود اما آن زمان گفتند که سازمان پول ندارد اما در این دوره بازنشستگان منتظر اجرای آن هستند. در نتیجه انتظار داریم که احکام آن زودتر صادر شود تا بعد رقم ریالی آن به بازنشستگان پرداخت شود.»

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، با بیان اینکه اگر سازمان تامین اجتماعی امسال هم برای پرداخت این ۲۵ درصد پول ندارد باید آن را در مطالبات معوق خود قرار دهد و نه اینکه آن را اجرا نکند، گفت: «به استناد ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی و بر اساس قاعده عدالت بیمه‌ای و تناسب میزان مشارکت و سنوات بیمه‌پردازی، باید بر اساس مستمری زمان برقراری، متناسب‌سازی اجرا شود. بنابراین اعمال افزایش حقوق و رساندن مستمری به سطح زمان برقراری آن بر اساس ماده ۷۷ قانون تامین اجتماعی در پیوند با ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، باید مورد توجه قرار گیرد.»

وی با بیان اینکه ماده ۹۶ از مصوبه شورای عالی کار تبعیت نمی‌کند، گفت: «در این زمینه باید توجه داشته باشیم که قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی، حقوقی را برای جامعه مشمول قانون تامین اجتماعی قائل است که در نتیجه ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی مستقل از ماده ۴۱ قانون کار و اعمال مصوبه مزد در حوزه بازنشستگی قابل تفسیر است. بر اساس بند (ب) این ماده از قانون «اصل کفایت» باید در دستور کار قرار گیرد؛ این یعنی حداقل نیازهای اساسی آحاد جامعه تأمین اجتماعی باید تامین شود. بر اساس بند (ط) ارائه تعهدات بیمه‌ای صندوق‌ها درقبال افراد عضو و تحت پوشش براساس‌قاعده عدالت و به تناسب میزان مشارکت (سنوات و میزان پرداخت حق بیمه) و با تنظیم ورودی‌ها وخروجی‌ها طبق محاسبات بیمه‌ای صورت می‌پذیرد. بر اساس بند (ی) هم سازمان‌ها، مؤسسات و صندوق‌های بیمه‌ای نظام تأمین‌اجتماعی ماهیت تعهدی داشته وحق بیمه‌شدگان نسبت به صندوق‌ها، منحصر به دریافت تعهدات قانونی است.»

صادقی افزود: «بنابراین افزایش مستمری بازنشستگان متناسب با هزینه‌های زندگی برای تامین یک خانوار با تعداد متوسط بعد خانوار، یک حق است که قابل تقلیل دادن به افزایش دستمزد کارگران نیست و سازمان تامین اجتماعی برای ترمیم مستمری بازنشستگان نباید منتظر افزایش سالیانه دستمزد در شورای عالی کار بماند؛ ضمن اینکه همین حالا تورم و هزینه‌های زندگی مشخص هستند و اعمال آن‌ها در تکمیل متناسب‌سازی می‌تواند ملاک عمل قرار گیرد.»

صادقی در ادامه با اشاره به موضوع عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی، گفت: «عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی که پرداخت آن از روز گذشته آغاز شده است، باید به صورت برابر به تمام بازنششستگان پرداخت شود؛ یعنی نباید بین بازنشسته‌ای که به ازای ۱۰ روز حقوق بازنشسته شده و بازنشسته‌ای که به ازای ۲۰ روز حقوق بازنشسته شده با بازنشسته‌ای که حقوق کامل دریافت می‌کند تفاوتی وجود داشته باشد. اساسا عیدی ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی رقمی محسوب نمی‌شود که که حالا بخواهیم آن را به ۱۰ روز حقوق یا ۲۰ روز حقوق تقلیل دهیم. بنابراین هر بازنشسته، بازمانده، از کارافتاده و… که پرونده بازنشستگی دارد باید به صورت برابر عیدی دریافت کند.»

آخرین اخبار اقتصادی را در صفحه اخبار اقتصادی حادثه 24 بخوانید.

دیدگاه ها
  • علی‌محمد درونپرور
    23 اسفند 1400
    ضمن تایید گفته آقای صادقی متاسفانه سی سال کار با دل و جان و اندوختن حق بیمه برای پیری با ندانم‌کاری یه عده چوبش را من بازنشسته باید بخورم پرداخت مستمری بر اساس نرخ تورم و متناسب سازی بر اساس اولین مستمری حق بازنشسته است طبق آیه شریفه قرآن ویل المتففین وای بر کم فروشان نصیحت میکنم آخرت خود را به پست و مقام نفروشید راضی نیستم احکام را طبق قانون بزنید و صنعت بیمه را خدشه‌دار نکنید اگر الان ندارید تحت عنوان دیون اگر زنده بودیم بدید اگر هم مردیم به ورثه مون بدیدوالا راضی نیستم سر پل صراط جلوتون رو میگیرم

    پاسخ

پاسخ به :
= 5-4
ارسال نظر