زمان مطالعه: 5 دقیقه

چطور در دام کلاهبرداران پیامکی نیفتیم؟

پیامکی از سامانه ثنا برایم آمد؛ اما بعد از بازکردنش حساب بانکی‌ام خالی شد.» شاید این روزها شما هم چنین خبرهایی را شنیده باشید. آنطور که رئیس پلیس فتای تهران می‌گوید این روزها ترفند «پیامک سامانه ثنا» در صدر آمار کلاهبرداری‌های سایبری قرار دارد اما این کلاهبرداری دقیقا با چه شگردی انجام می‌شود؟
11 اسفند 1400
شناسه : 84768
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/84768
244+
بالا
پیامکی از سامانه ثنا برایم آمد؛ اما بعد از بازکردنش حساب بانکی‌ام خالی شد.» شاید این روزها شما هم چنین خبرهایی را شنیده باشید. آنطور که رئیس پلیس فتای تهران می‌گوید این روزها ترفند «پیامک سامانه ثنا» در صدر آمار کلاهبرداری‌های سایبری قرار دارد اما این کلاهبرداری دقیقا با چه شگردی انجام می‌شود؟

حادثه 24 -  پیامکی از سامانه ثنا برایم آمد؛ اما بعد از بازکردنش حساب بانکی‌ام خالی شد.» شاید این روزها شما هم چنین خبرهایی را شنیده باشید. آنطور که رئیس پلیس فتای تهران می‌گوید این روزها ترفند «پیامک سامانه ثنا» در صدر آمار کلاهبرداری‌های سایبری قرار دارد اما این کلاهبرداری دقیقا با چه شگردی انجام می‌شود؟ بارها درباره وقوع کلاهبرداری از طریق سامانه ثنا اطلاع‌رسانی شده و حتی پلیس فتا نیز پیام‌های هشدارآمیزی را برای شهروندان ارسال کرده است. در این شیوه مجرمان سایبری با ارسال پیامک از سرشماره‌های شخصی یا غیرمرتبط به کاربران اعلام می‌کنند که از آنها شکایت قضایی شده و باید برای مشاهده ابلاغیه الکترونیک وارد سامانه ثنا شوند. در پایان پیامک هم لینکی جعلی قرار دارد که به چند شیوه می‌تواند به کاربران آسیب بزند. اول اینکه برای مشاهده ابلاغ قضایی که از اساس جعلی است، از شهروندان پول دریافت می‌کند. اما شیوه دوم این است که لینک حاوی یک بدافزار است که بعد از کلیک‌کردن روی آن، گوشی تلفن همراه آلوده می‌شود و از این طریق از همه اطلاعات موجود در تلفن همراه سوءاستفاده می‌شود. کلاهبرداران همچنین می‌‌توانند از طریق این لینک جعلی اطلاعات بانکی کاربر را سرقت کرده و از آن برای خالی‌کردن حساب بانکی‌اش استفاده کنند.

چطور پیامک قلابی را تشخیص دهیم؟

اگر پیامکی برایتان ارسال و در آن ادعا شد که از طرف سامانه ثنا‌ست، چه باید کرد؟ سرهنگ داوود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ در این‌باره می‌گوید: شکایت از پیامک‌های جعلی سامانه ثنا موضوع بیشترین کلاهبرداری حال حاضر محسوب می‌شود، اما دقت درسرشماره بهترین روش برای شناسایی این پیامک‌هاست. سازمان‌ها و نهادهای خصوصی و دولتی از شماره تلفن‌های پوششی موسوم به number mask برای اطلاع‌رسانی و ابلاغ استفاده می‌کنند و به هیچ عنوان از شماره تلفن‌های شخصی استفاده نمی‌شود. سرشماره‌های ماسک بعد از طی فرایند قانونی به نهادها و شرکت‌های بزرگ داده می‌شود و احتمال جعل آنها وجود ندارد. همچنین هموطنان باید توجه داشته باشند که درصورت دریافت چنین پیامک‌هایی، عجولانه عمل نکرده و اقدام به ثبت‌نام و ارسال اطلاعات هویتی خود نکنند. او درباره کلیک روی لینک‌هایی که در پیامک‌ها وجود دارد، می‌‌گوید: موضوع کلیک روی لینک‌های ناشناس صرفا مربوط به سامانه ثنا نیست و در همه موارد باید به آن توجه شود. در مواردی مثل پیامک‌هایی که حاوی متن برنده‌شدن در مسابقه است نیز شاهد چنین مشکلاتی هستیم. در این شرایط فردی که پیامک برایش ارسال شده باید فکر کند آیا در مسابقه‌ای شرکت کرده یا خیر؟ باید به سرشماره پیامک توجه شود. در این موارد در لینک‌های ناشناس تبلیغ و تبریک و تخفیف و... هم وجود دارد و راهکار آن این است که شهروندان نباید روی این لینک‌ها کلیک کنند.

اگر گرفتار شدیم چه کنیم؟

اما اگر فردی روی یکی از این لینک‌‌های آلوده کلیک کرد و بعد متوجه شد در دام کلاهبرداران گرفتار شده، چه باید بکند؟ رئیس پلیس فتای تهران می‌‌گوید: اولا که به هیچ‌وجه نباید وارد این لینک‌ها شد و بهتر است به‌سرعت پیامک پاک شود؛ اما اگر این فرد وارد لینک شد، لازم است بلافاصله اینترنت گوشی خود را قطع کرده و به پلیس فتا مراجعه کند. مجرمان سایبری با طراحی برنامه‌های مخرب و بدافزار به‌دنبال نفوذ به گوشی‌های تلفن همراه و سرقت اطلاعات کاربران هستند. به همین دلیل توصیه می‌شود که کاربران اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مورد نیاز خود را از اپ‌استورها و مراکز معتبر دانلود کرده و حتما به مجوزهای درخواستی هنگام نصب یک اپلیکیشن دقت و از یک آنتی‌ویروس و برنامه امنیتی روی تلفن همراه خود استفاده کنند.

آخرین «اخبار حوادث» را در صفحه اخبار حوادث حادثه 24 بخوانید.

ارسال نظر