زمان مطالعه: 9 دقیقه

قربانی شدن کودک ۶ ساله در کانال روباز شهر ری

روز پنج شنبه گذشته کانال پساب‌های شهر تهران جان یک کودک جنوب شهری دیگر را گرفت. این کودک اولین قربانی کانال ری – ورامین نیست و این اتفاق تلخ بارها تکرار شده است.
08 اسفند 1400
شناسه : 84701
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/84701
329+
بالا
روز پنج شنبه گذشته کانال پساب‌های شهر تهران جان یک کودک جنوب شهری دیگر را گرفت. این کودک اولین قربانی کانال ری – ورامین نیست و این اتفاق تلخ بارها تکرار شده است.

حادثه 24 -  روز پنج شنبه گذشته کانال پساب‌های شهر تهران جان یک کودک جنوب شهری دیگر را گرفت. این کودک اولین قربانی کانال ری – ورامین نیست و این اتفاق تلخ بارها تکرار شده است.

این کانال روباز طولانی که پساب های تصفیه شده تصفیه خانه جنوب شهر را به شبکه آبرسانی دشت ورامین هدایت می کند، در حریم ری جریان دارد و هر سال تعداد زیادی از اهالی که اغلب کودکان و نوجوانان روستاهای ری هستند با سقوط به داخل آن جان خود را از دست می دهند. با وجود آمار بالای خسارات جانی این کانال که هر سال رو به افزایش است، متولیان ایمن سازی کانال با حوصله در حال تامین اعتبار ایمن سازی کانال هستند. شرکت آب منطقه ای شهر تهران از متولیان ایمن سازی کانال ری به شمار می آید  و «محمد شهریاری» مدیر تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران در گفتگوی زیر دلایل تاخیر چند ساله در سرپوشیده کردن کانال را شرح داده است:

با وجود خسارات جانی فراوان و قربانی شدن تعداد زیادی از اهالی روستاهای ری چرا برای ایمن سازی کانال هدایت پساب های تهران اقدام نمی شود؟

ایمن سازی کانال ها و مجاری آبی در محدوده های شهری بر عهده شهرداری ها و در محدوده های روستایی بر عهده دهیاری ها است و شرکت آب منطقه ای تهران بنا بر وظیفه ذاتی خود موظف به همکاری با این نهادها است.  برای تامین اعتبار و ایمن سازی کانال  تهران با شهرداری ها و فرمانداری های متولی مسیر کانال مکاتبات زیادی انجام شده  و در حال پیگیری این مکاتبات هستیم.

شهرداری های مسیر کانال و فرمانداری ری برای ایمن سازی کانال با شرکت آب همکاری نمی کنند؟

در مسیر کانال انتقال آب پساب تهران ٤ شهرداری مناطق ١٥ ، ٢٠ ، قیامدشت و پاکدشت قرار دارندکه  کانال در محدوده منطقه ١٥ ایمن سازی شده و اطراف کانال هم توسط شهرداری آسفالت شده است ،با این حال شهرداری درخواست سرپوشیده کردن کانال به لحاظ رفع بوی نامطلوب پساب را داشتند که بر اساس نظر واحد فنی و با توجه به دردست اجرا بودن خط دوم انتقال پساب، به بعد از اجرای پروژه موکول شده است.شهرداری قیامدشت هم درخواست دوربرگردان و  ایجاد پل در ورودی کانال را دارد که پس از ارائه نقشه های اجرایی، مجوز مربوطه صادر می شود. بخشداری خاوران در منطقه غنی آباد درخواست سرپوشیده کردن کانال به دلیل بوی نامطلوب را دارد که طی نامه ای درخواست نقشه های اجرایی را داشته ایم و همچنین تامین اعتبار مربوطه از محل اعتبارات فرمانداری که تاکنون پاسخی دریافت نشده است.

شهرداری منطقه ١٥ درخواست جمع آوری کانال در محدوده خاور شهر را داشت که هزینه اجرای عملیات جهت تامین اعتبار به آنها اعلام شد. شهرداری پاکدشت هم درخواست سرپوشیده کردن کانال در منطقه انتهای شهر پاکدشت را دارد که در صورت تامین اعتبار و ارائه نقشه بلامانع است.از سوی شهرداری منطقه۲۰هم مکاتباتی انجام شده که اگر طرح های پیشنهادی خود را اعلام کنند، وارد فاز عملیاتی و اجرایی می شویم.مکاتباتی که با استانداری تهران داشتیم، به فرمانداری ها ابلاغ شده و  پیگیر تامین اعتبار طرح از سوی فرمانداری شهرستان ری و سایر متولیان طرح هستیم. با پیگیری های انجام شده انتهای خروجی قیام دشت که از نقاط حادثه خیز بود،ایمن سازی شده است.

با وجود تعداد بالای قربانیان و حوادث جانی این کانال ،اعتبار و بودجه ویژه ای تعیین نشده است؟

شرکت آب منطقه ای تهران سالیانه۷۰۰هزارتا یک میلیارد تومان برای ایمن سازی شبکه ها و تاسیسات آب هزینه می کند،اما در حوزه تحت پوشش این شرکت،بیش از۷۵۰کیلومتر کانال وجود دارد و به دلیل محدودیت اعتبار شرکت،امکان ایمن سازی کامل کانال تهران وجود ندارد. از سوی دیگر بر اساس قوانین، در مناطق شهری شهرداری ها و خارج از این مناطق دهیاری ها مسئول نظافت و ایمن سازی کانال ها و مجاری آب های سطحی هستند و سازمان آب منطقه ای برای تامین اعتبار طرح های ایمن سازی مجاری آبی تهران با این نهادها مکاتبه می کند.شرکت آب منطقه ای تهران اعلام آمادگی کرده با همکاری شهرداری ها امکان سرپوشیده کردن کانال های آب تهران را به وجود آورد تا ضمن ایمن سازی و جلوگیری از خطرات جانی،فضای اطراف کانال های آبی برای ایجاد فضاسازی شهری مورد استفاده قرار گیرند، اما هنوز فقط تعدادی از شهرداری ها طرح های خود برای فضاسازی کانال ها را ارائه داده اند و از سوی بسیاری از شهرداری ها مورد استقبال قرار نگرفته است.

بسیاری از حوادث جانی کانال در فصل گرما رخ می دهد و با توجه به نزدیک بودن فصل گرما این تامل و حوصله برای تامین اعتبار طرح به حوادث جانی دیگری می انجامد. برای عبور از این دوره اقدامات فوری پیشگیرانه پیش بینی نشده است؟

اطلاع رسانی و نصب تابلوهای هشدار دهنده از اقداماتی است که در این فصل به صورت ویژه انجام می شود. فنس  کشی و نرده کشی هایی هم که قبلا انجام و نرده ها سرقت یا تخریب شده اند،ترمیم می شود،اما ساکنان مجاور کانال ها و مسیرهای آبی باید بدانند این مکان ها محل تفریح و وقت گذرانی نیست و در همه این مجاری آبی پتانسیل خطر بسیار بالایی وجود دارد. بارها همکاران ما در سرکشی های خود در اطراف کانال تهران شاهد افرادی بودند که برای شنا و وقت گذرانی به داخل کانال می روند و خطرات این اقدام به آنها تذکر داده شده است، اما به این تذکرات توجهی نمی کنند و همان افرادی که در پاسخ تذکرات همکاران ما پاسخ داده اند«جان خودمان است و هر طورر مایل باشیم رفتار می کنیم» جزو قربانیان کانال بوده اند.

برای حفظ حریم کانال تهران و پیشگیری از سکونت جمعیت در این محدوده اقدامی نشده است؟

تقریبا همه مجاری آبی شهر تهران خارج از بافت مسکونی طراحی و ایجاد شده اند،اما با ساخت و سازهای مجاز و غیرمجازی که در این محدوده انجام شده، حریم کانال ها و مسیرهای آبی نادیده گرفته شده است. حتی در قسمتی از کانال های محدوده قیامدشت که چند سال پیش باکس بتونی شدند، ممنوعیت ساخت و ساز در این حریم رعایت نشده و در اطراف باکس های بتونی پلاک های مسکونی ساخته شده است.

آخرین اخبار «حوادث تهران» را در صفحه حوادث تهران حادثه 24 بخوانید.

ارسال نظر