زمان مطالعه: 6 دقیقه

بخشش قاتل پس از 8 سال او را به دخترش رساند

مردی که از 8سال قبل به اتهام قتل دوستش به زندان افتاده و در این مدت نتوانسته بود دخترش را که آن زمان نوزاد بود ببیند، درحالی‌که در یک قدمی چوبه‌دار قرار داشت با کمک خیرین توانست دیه مقتول را پرداخت کرده و از زندان آزاد شود.
05 اسفند 1400
شناسه : 84617
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/84617
383+
بالا
مردی که از 8سال قبل به اتهام قتل دوستش به زندان افتاده و در این مدت نتوانسته بود دخترش را که آن زمان نوزاد بود ببیند، درحالی‌که در یک قدمی چوبه‌دار قرار داشت با کمک خیرین توانست دیه مقتول را پرداخت کرده و از زندان آزاد شود.

حادثه 24 -مردی که از 8سال قبل به اتهام قتل دوستش به زندان افتاده و در این مدت نتوانسته بود دخترش را که آن زمان نوزاد بود ببیند، درحالی‌که در یک قدمی چوبه‌دار قرار داشت با کمک خیرین توانست دیه مقتول را پرداخت کرده و از زندان آزاد شود.

این جوان 33ساله که بابک نام دارد، اواسط سال 92در بندرعباس مرتکب قتل شد. آن زمان نادر که اهل بندرلنگه بود برای کار کردن به بندرعباس رفته و در آنجا ساکن شده بود. او روزها ضایعات جمع می‌کرد و شب‌ها هم در یک گاراژ می‌خوابید. هرچند او شرایط سختی داشت اما از اینکه می‌توانست درآمدی داشته باشد و مخارج خانواده‌اش و دخترش را که تازه به دنیا آمده بود تامین کند خوشحال بود. او بعد از مدتی با چند نفر دیگر که آنها هم در کار جمع‌آوری ضایعات بودند آشنا شد و گاهی به یکدیگر کمک می‌کردند. زندگی و کار بابک دور از خانواده‌اش ادامه داشت تا اینکه یک روز او برای جمع‌آوری ضایعات وارد ساختمانی مخروبه شد. در آنجا 2 برادر که آنها هم در کار جمع‌آوری ضایعات بودند حضور داشتند. بابک آنها را می‌شناخت. او قصد داشت مقداری از آهن‌آلاتی که آنجا بود را بردارد اما آنها مانع و بر سر همین موضوع با یکدیگر درگیر شدند. آنها 2 نفر بودند و زورشان از بابک بیشتر بود و در این شرایط بابک برای دفاع از خودش یک میله آهنی برداشت و با آن چند ضربه به 2 برادر زد. همه‌‌چیز در یک لحظه اتفاق افتاد و یکی از این ضربه‌ها به سر یکی از 2 برادر برخورد کرد و او نقش زمین شد. بابک وقتی به‌خودش آمد که مرد جوان غرق در خون روی زمین افتاده بود و در این شرایط پا به فرار گذاشت. دقایقی بعد جوان مجروح توسط برادرش به بیمارستان منتقل شد اما به‌دلیل شدت ضربه‌ای که به سرش اصابت کرده بود و خونریزی شدید جانش را از دست داد.

با فوت این جوان ماجرا به پلیس گزارش و تلاش‌ها برای دستگیری قاتل فراری آغاز شد. مأموران خیلی زود توانستند متهم را دستگیر کنند. او در همان بازجویی‌های اولیه به قتل اعتراف کرد اما گفت ناخواسته مرتکب قتل شده است. پرونده متهم در ادامه با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان هرمزگان فرستاده شد و اولیای دم مقتول که اهل فنوج استان سیستان و بلوچستان هستند درخواست قصاص کردند. یکی از آنها گفت: پسرم برای کار شهرمان را رها کرده و به بندرعباس آمده بود. حقش نبود که به‌خاطر چند تکه ضایعات آهن کشته شود.

در پایان این جلسه بود که قضات دادگاه متهم را به قصاص محکوم کردند. با وجود اعتراض متهم به این رأی اما مدتی بعد حکم قصاص در دیوان عالی کشور نیز تأیید و پرونده به اجرای احکام دادسرای بندرعباس فرستاده شد.

با وجود اینکه برای مدتی اجرای حکم متوقف شد اما با گذشت 8سال از وقوع قتل، از چندی قبل پرونده بابک در نوبت اجرای حکم قرار گرفت. با نزدیک شدن به زمان اجرای حکم مسئولان شورای حل اختلاف زندان بندرعباس نیز تلاش‌های خود را برای جلب رضایت اولیای دم آغاز کردند. با وجود اینکه امید چندانی برای بخشش قاتل وجود نداشت اما آنها همه تلاش خود را به‌کار گرفتند. تماس‌های تلفنی آنها با اولیای دم مؤثر نبود و آنها می‌گفتند حکم باید اجرا شود. در این شرایط بود که گروهی از اعضای شورای حل اختلاف راهی سیستان و بلوچستان شدند. خانواده مقتول وقتی تلاش مسئولان شورای حل اختلاف برای بخشیده شدن قاتل را دیدند تحت‌تأثیر قرار گرفتند. آنها ابتدا راضی به بخشش نمی‌شدند اما مسئولان شورا از شرایط زندانی و سختی‌هایی که در این 8سال تحمل کرده گفتند. آنها گفتند که بابک وقتی به زندان افتاد تازه دخترش به دنیا آمده بود و حالا در شرایطی که دختر او 8سال دارد هنوز بابک نتوانسته او را ببیند. این تلاش‌ها از یک سو و پادرمیانی بزرگان بلوچ از سوی دیگر باعث شد که سرانجام اولیای دم از قصاص قاتل بگذرند اما گفتند او باید 370میلیون تومان دیه پرداخت کند. هرچند گذشت از قصاص موفقیت بزرگی بود اما پرداخت دیه 370میلیونی برای مردی که شغلش جمع‌آوری ضایعات بود و 8سال از عمرش را پشت میله‌های زندان گذرانده کاری غیرممکن بود. در این شرایط بود که پای خیرین به میان کشیده شد و با تلاش‌های مسئولان زندان و شورای حل اختلاف در مدت کوتاهی 370میلیون تومان فراهم و به اولیای دم پرداخت شد تا به این ترتیب بابک بعد از 8سال از زندان آزاد شده و برای نخستین مرتبه دختر 8ساله‌اش را ببیند.

آخرین اخبار «حوادث هرمزگان» را در صفحه حوادث هرمزگان و حوادث بندرعباس حادثه 24 بخوانید.

ارسال نظر