زمان مطالعه: 5 دقیقه

همسان سازی حقوق بازنشستگان و رتبه بندی معلمان و 5 راهکار مهم

اگر ۵ راهکار که در ادامه گفته می شود از سوی دولت پیگیری شود، می‌توان همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و یا لایحه رتبه‌بندی معلمان را اجرایی کند.
03 اسفند 1400
شناسه : 84572
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/84572
1195+
بالا
اگر ۵ راهکار که در ادامه گفته می شود از سوی دولت پیگیری شود، می‌توان همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و یا لایحه رتبه‌بندی معلمان را اجرایی کند.

حادثه 24 -  اگر ۵ راهکار که در ادامه گفته می شود از سوی دولت پیگیری شود، می‌توان همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و یا لایحه رتبه‌بندی معلمان را اجرایی کند.

ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری در اوائل بهمن‌ ماه طی نامه‌ای خطاب به باقر قالیباف رئیس مجلس، شانزده لایحه تقدیمی دولت قبل به مجلس را پس گرفت. یکی از این لوایح مربوط به «همسان‌سازی حقوق بازنشستگان» است.

این درحالیست که به گفته علی بابایی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی، پس گرفتن لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان توسط دولت می‌تواند به دلیل اعمال اصلاحات مثبت و منطقی در آن باشد. این درحالیست که لایحه رتبه‌بندی معلمان نیز به دلیل کسری شدید بودجه دولت، از سوی دولت اجرا نخواهد شد.

وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه در نظام پرداخت حقوق و دستمزد کشور یک هرج و مرج و بلاتکلیفی شاهد هستیم گفت: در بدنه دولت نیز در این رابطه عدم وحدت وجود دارد و اتفاق نظری در مورد میزان رشد و تعیین حقوق و دستمزد وجود ندارد، در حال‌ حاضر پرداخت حقوق کارمندان دولت هم ناعادلانه است و آنها به صورت یکسان دریافتی ندارند، بنابراین تا زمانی که چنین وضعیتی وجود دارد، نظام پرداخت در کشور اصلاح نخواهد شد.

وی با تاکید بر این که چنین وضعیتی تبعاتی همچون تبعیض، فساد و بی‌عدالتی به بار خواهد آورد، افزود: در حال‌ حاضر کارمندان دولت نیز به دنبال آن هستند تا در شرکت‌های دولتی مشغول شوند، زیرا حقوق و مزایا در این نهادها ۲ تا ۳ برابر دریافتی‌ها در بدنه دولت است، بنابراین بسیاری تلاش دارند تا به تاریکخانه دولت یعنی شرکت‌ها بروند تا بتوانند از منافع بیشتری برخوردار شوند.

شقاقی اضافه کرد: در مورد بازنشستگان نیز این وضعیت تشدید پیدا می‌کند، درحالی که باید حقوق این قشر از جامعه بیشتر از کارمندان باشد، به دلیل نیاز‌های که دارند مشاهده می‌کنیم که دریافتی آنها بسیار کمتر از کارمندان فعلی است، به عنوان مثال در حال‌ حاضر معلمان خواستار افزایش حقوق خود هستند در صورتی که بازنشستگان آموزش و پرورش نیز با مشکلات بیشتری نسبت به معلمان امروزی دست و پنجه نرم می‌کنند بنابراین در صورتی که قرار باشد حقوق معلمان اضافه شود، حقوق بازنشستگان فرهنگی نیز باید بالا برود.

برای افزایش حقوق و دستمزدها چه باید کرد؟

مرتضی عزتی کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه پس گرفتن لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی دولت لزوماً به این معنا نیست که این موضوع دیگر اجرایی نخواهد شد، گفت: اما اگر دولت بخواهد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و یا لایحه رتبه‌بندی معلمان را اجرایی کند، باید در بخش‌هایی از بودجه صرفه‌جویی کند این کار می‌تواند به راحتی رخ دهد، در همین رابطه ۵ راهکار وجود دارد که دولت می‌تواند با اجرا کردن آنها میزان حقوق و دستمزد بازنشستگان، معلمان و سایر اقشار را افزایش دهد.

یارانه نقدی را افزایش ندهید

وی افزود: در وهله اول در حالی که دولت قصد دارد میزان یارانه نقدی را افزایش دهد، لازم نیست این کار انجام شود، بلکه می‌تواند منابع حاصل از این کار را صرف افزایش حقوق و دستمزد بازنشستگان، کارگران و معلمان کند، از سوی دیگر برای بخش خاصی از جامعه مانند معلولین و یا بیکاران می‌توان مستمری درنظر گرفت، اما برای سایر افراد جامعه نیاز نیست، یارانه نقدی پرداخت شود و می‌بایست، این مبالغ صرف امور دیگری شود.

عزتی اظهارکرد: در وهله دوم نیز دولت لزومی ندارد به موسسات و نهاد‌هایی که دولتی نیستند، بودجه عمومی اختصاص دهد، این در حالی است که در بودجه سال آینده مبالغ قابل توجهی برای این دسته از نهاد‌ها و شرکت‌ها در نظر گرفته شده که تعداد آنها نیز کم نیست، در وهله سوم نیز واگذاری شرکت‌ها و موسسات زیانده دولتی است اگر آنها واگذار شوند، اولا دولت منابع حاصل از واگذاری آنها را می‌تواند صرف افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان کند و دوما دیگر نیاز نیست که زیان این شرکت‌ها از بودجه عمومی و جیب مردم پرداخت شود.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: در وهله چهارم نیز دولت باید بودجه‌های اختصاص یافته به موارد غیرضروری و یا کمتر ضروری را حذف کند، با توجه به وضعیتی که امروز در کشو وجود دارد، این بودجه‌هایی که ضرورت ندارد باید به صورت کلی کنار گذاشته شود، در این رابطه سفر‌های خارجی مقامات و مسئولان و همچنین حق ماموریت‌هایی که این افراد می‌گیرند و یا مواردی نظیر این باید قطع شود، آن هم در شرایطی که دولت با کسری بودجه شدیدی روبه‌رو است.

رتبه‌ بندی معلمان را اجرا کنید

وی ادامه داد: در وهله آخر نیز، در حال‌ حاضر دولت اموال و دارایی‌های بسیاری دارد که به هیچ عنوان از آنها استفاده نمی‌شود، اما در قبال آن دولت هزینه نگهداری و تعمیر این اماکن را می‌پردازد که مبالغ هنگفتی به بودجه عمومی تحمیل می‌کند، این درحالیست که اگر این دارایی‌ها به فروش برسد، می‌توان بخش قابل توجهی از کسری بودجه را پوشش دهد، بنابراین اگر این ۵ راهکار از سوی دولت پیگیری شود، می‌توان همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و یا لایحه رتبه‌بندی معلمان را اجرایی کند.

آخرین اخبار اجتماعی را در صفحه اخبار اجتماعی حادثه 24 بخوانید.

ارسال نظر