زمان مطالعه: 6 دقیقه

اجرای رتبه‌بندی معلمان در امسال منتفی است/ بودجه رتبه‌بندی کفاف 6 ماه را می دهد

اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گویند مسئولان سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی عنوان کرده‌اند که توان پرداخت ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان برای ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ به معلمان را ندارند.
18 بهمن 1400
شناسه : 83999
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/83999
1366+
بالا
اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گویند مسئولان سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی عنوان کرده‌اند که توان پرداخت ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان برای ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ به معلمان را ندارند.

حادثه 24 -  اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گویند مسئولان سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی عنوان کرده‌اند که توان پرداخت ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان برای ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ به معلمان را ندارند.

لایحه رتبه‌بندی معلمان در چند ماه اخیر آنقدر مسیر‌های مختلفی را طی کرده و تغییر یافته که تقریبا هیچ‌کس نمی‌داند الان در چه مرحله‌ای است و به چه سرنوشتی دچار شده است. یک‌ماه و نیم به پایان سال باقی مانده، اما لایحه رتبه‌بندی معلمان که قرار بود از فروردین ۱۴۰۰ اجرا شود، همچنان در پیچ‌وخم مجلس، شورای نگهبان و دولت گیر افتاده و معلمان از اجرایی شدن آن حداقل در سال‌جاری ناامید هستند.

رامین کریمی‌نیا، عضو شورای مرکزی و مسئول کمیته علمی و آموزشی سازمان معلمان ایران در این‌باره گفت: «اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گویند که مسئولان سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی عنوان کرده‌اند که توان پرداخت ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان برای ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ به معلمان را ندارند؛ ضمن اینکه محاسباتشان نشان داده برای پوشش دادن همه معلمان مشمول رتبه‌بندی، این رقم کافی نیست.»

او افزود: «رئیس سازمان برنامه و بودجه بار‌ها و بار‌ها سخنان خود را در این زمینه تغییر داده و هربار یک وعده جدید به معلمان می‌دهد و آن‌ها را امیدوار می‌سازد، اما انصافا کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس سر حرف خود باقی مانده و اعضای آن می‌گویند که باید دولت، دیون خود به معلمان را در این زمینه پرداخت کند.»

اعضای سازمان معلمان و سایر تشکل‌های صنفی معلمی در این مدت بار‌ها از رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی درخواست جلسه‌ای با موضوع رتبه‌بندی معلمان داشته‌اند، اما هیچ پاسخی به آن‌ها داده نشده است. کریمی‌نیا در این‌باره گفت: «پرسش ما این است که چرا آقایان میرکاظمی و لطیفی یک جلسه مشترک با فعالان تشکل‌ها و سایر نهاد‌های معلمی برگزار نمی‌کنند تا با صحبت و هم‌اندیشی مسئله رتبه‌بندی معلمان را که در سند تحول بنیادین بر اجرای آن تأکید شده، حل کنیم؟ مشکل کجاست که از صحبت کردن با یکدیگر می‌پرهیزیم؟ از طرف دیگر چرا شورای نگهبان به جای مهلت قانونی یک هفته‌ای بررسی مصوبه مجلس، آن را ۲۱ روز بعد پاسخ داد؟ متأسفانه برداشت معلمان از رویه پیش گرفته شده این است که مسئولان هیچ عزمی برای اجرایی شدن این قانون ندارند و می‌خواهند با وقت‌کشی آن را به زمان نامعلومی موکول کنند.»

از سویی دیگر مهرداد ویس‌کرمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره سرانجام لایحه رتبه‌بندی معلمان گفته است: «پس از کش‌وقوس‌ها و بعد از آنکه شورای نگهبان لایحه رتبه‌بندی را به مجلس برگرداند، دولت اعلام کرد بار مالی را در حد همان لایحه ارائه‌شده می‌پذیرد. اعضای کمیسیون آموزش می‌گویند بار مالی لایحه حدود ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان است.»

او درباره اجرای رتبه‌بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ گفت: «امسال در بودجه مبلغی برای رتبه‌بندی لحاظ نشده است و اعتبار در بند و ماده ۲ بودجه ۱۴۰۰ مربوط به چند دستگاه است و غالبا هم محقق نمی‌شود. آنچه از صحبت مسئولان دولت متوجه شدم، این است که رتبه‌بندی اگر در سال ۱۴۰۰ هم اجرا شود در قالب دیون خواهد بود و از سال آینده با اعتبار درنظر گرفته شده، اجرا خواهد شد.»

از صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش در جمع معلمان نوشهری و چالوسی هم اینطور برمی‌آید که رتبه‌بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ اجرا نخواهد شد و معلمان نباید منتظر دریافت دیون خود تا پایان امسال باشند.

یوسف نوری در این‌باره گفته است: «تقریبا در هر جلسه هیأت دولت، این موضوع طرح می‌شود؛ این طرح باید همراه با سند تحول بنیادین، اجرایی و عملیاتی شود؛ زیرا با هدف رشد صلاحیت حرفه‌ای معلمان تنظیم شده تا کیفیت آموزش و جایگاه نظام آموزشی ارتقا یابد. رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و شورای نگهبان هم با اجرای طرح رتبه‌بندی مخالفتی ندارند و این طرح در حال انجام مراحل اداری است که به‌زودی در این خصوص اخبار خوبی به معلمان خواهد رسید. هم‌اکنون مذاکرات با دولت ادامه دارد تا بودجه لازم برای رتبه‌بندی در سال آینده به‌طور کامل تأمین شود.»

او به اعتراضات چندماهه اخیر معلمان هم اشاره کرد و گفت: «مطالبات معلمان در جای خود مهم است و همه در تلاشیم که این مطالبات به شیوه‌ای منطقی محقق شود و از معلمان هم می‌خواهم در طرح مطالبات خود از شیوه‌های برهان و استدلال بهره بگیرند و به مسیر‌های مورد اراده دشمنان، سوق داده نشوند و تأکید ما این است که مطالبات به روش عالمانه طرح شود.»

آخرین اخبار اجتماعی را در صفحه اخبار اجتماعی حادثه 24 بخوانید.

دیدگاه ها
  • بی نام
    18 بهمن 1400
    اگر دولت پول ندارد آموزش هم تعطیل میشود تا آمریکا پول جهت آموزش فرزندان ایران بفرستد

    پاسخ

  • بی نام
    18 بهمن 1400
    اسفند سال بعد اجرا میشه

    پاسخ

پاسخ به :
= 5-4
ارسال نظر