زمان مطالعه: 6 دقیقه

کدخدا شاهرضا ماهرویی، سلطان خون بس لرستان از هزار پرونده صلح می‌گوید

در لرستان او را به نام «سلطان خون بس لرستان» می‌شناسند. پدرش کدخدا بود و در یکی روستاهای الیگودرز ساکن بودند. خودش می‌گوید از سال 75 جهت صلح و سازش پرونده‌های قتل، اختلافات طایفه‌ای و ملکی فعالیت می‌کند و نزدیک دو سال روی هر پرونده قتل برای رسیدن به صلح و سازش آن تلاش می‌کند.
17 بهمن 1400
شناسه : 83950
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/83950
1714+
بالا
در لرستان او را به نام «سلطان خون بس لرستان» می‌شناسند. پدرش کدخدا بود و در یکی روستاهای الیگودرز ساکن بودند. خودش می‌گوید از سال 75 جهت صلح و سازش پرونده‌های قتل، اختلافات طایفه‌ای و ملکی فعالیت می‌کند و نزدیک دو سال روی هر پرونده قتل برای رسیدن به صلح و سازش آن تلاش می‌کند.

حادثه 24 -  در لرستان او را به نام «سلطان خون بس لرستان» می‌شناسند. پدرش کدخدا بود و در یکی روستاهای الیگودرز ساکن بودند. خودش می‌گوید از سال 75 جهت صلح و سازش پرونده‌های قتل، اختلافات طایفه‌ای و ملکی فعالیت می‌کند و نزدیک دو سال روی هر پرونده قتل برای رسیدن به صلح و سازش آن تلاش می‌کند. 35 پرونده قتل در زمینه صلح و سازش را در کارنامه خود دارد. او بدون هیچ چشمداشتی در راستای صلح و سازش قدم برمی‌دارد.  «کدخدا شاهرضا ماهرویی» 69 سال دارد و در مصاحبه ایدرخصوص برخی از پرونده‌هایش می‌گوید.

   از چند سالگی شروع به اقدام در راستای پرونده‌های صلح و سازش کردید؟

پدرم کدخدا میرزا ماهرویی بود و در کارهای صلح و سازش فعالیت می‌کرد. پنجاه سال است که در الیگودرز ساکن هستم. از 28 سالگی در کنار پدرم برای پرونده‌های صلح و سازش همراه بودم. وقتی پدرم به رحمت خدا رفت من ادامه اقدامات او را در جهت صلح و سازش انجام می‌دهم. خب وقتی می‌دیدم یک خانواده‌ای خوشحال می‌شوند و به آرامش می‌رسند دلگرم می‌شدم.

   شغل‌تان چه بود، چند سالگی ازدواج کردید و چند فرزند دارید؟

بنا بودم. 14 سالگی ازدواج کردم و 10 فرزند دارم. شش پسر و چهار دختر. پسر بزرگم شانزده سال از خودم کوچک‌تر است. همه‌شان ازدواج کردند جز یک دختر و پسرم. با همه عروس و دامادهایم در یک خانه زندگی می‌کنیم.

   فرزندان‌تان هم در پرونده‌های صلح و سازش همکاری می‌کنند؟

بله، چون همه با هم در یک خانه زندگی می‌کنیم وقتی پرونده‌ای را به عهده می‌گیرم آنها کاری ازشان ساخته باشد کمک می‌کنند.

   چند پرونده مربوط به صلح و سازش در اقدامات خود دارید و چند پرونده در زمینه قتل است؟

نزدیک هزار پرونده صلح و سازش دارم. سی و پنج پرونده‌ام مربوط به صلح و سازش در زمینه قتل است. مابقی پرونده‌ها به اختلافات ملکی، اختلافات پدر پسری، خانوادگی، طایفه‌ای مربوط می‌شود، اما اینجا بیشتر اختلافات در زمینه ملکی پیش می‌آید.

   در پرونده‌های مربوط به قتل چگونه اقدام می‌کنید؟

پرونده‌های مربوط به قتلی که داشتم یکی بوده 18 سال قاتل در زندان بوده و من توانستم رضایت بگیرم. یکی بوده 10 سال در زندان بوده، یکی بوده 5 سال در زندان بوده. موارد مختلفی در این زمینه مربوط به پرونده‌های قتل داشته‌ام، ولی کارهای مربوط به اقدامات صلح و سازش آن نزدیک دو سال طول می‌کشد. در اینجا هم ما به رسم خودمان اقدام می‌کنیم. مثلا برای رضایت باید دست قاتل را به دست خودم ببندم و نزد خانواده مقتول برویم. حدود پانصد، ششصد نفر از خانواده قاتل و حدود هزار نفر از خانواده مقتول در آن روز حضور دارند. با خواننده و افرادی که نی می‌زنند به سمت خانه مقتول می‌رویم. بعد خانواده مقتول دست قاتل را باز می‌کند و با هم بر سر یک سفره می‌نشینند و غذا می‌خورند. گاهی پیش آمده در روز رضایت بحثی هم بین‌شان شده اما بعد تمام می‌شود چون آن روز فقط برای صلح  می‌رویم.

   اگر بخواهید یک یا دو پرونده مربوط به قتل را که کار صلح و سازش آن را انجام دادید، نام ببرید کدام است؟

پرونده‌ای بود مربوط به سال 89 که خیلی برایم دشوار بود. اکثر پرونده‌های مربوط به الیگودرز مربوط به اختلافات ملکی می‌شود. در این پرونده وقتی اقدام به صلح و سازش کردم بسیار هیجان داشتم. قاتل چهل سال داشت و حدود 5 سالی می‌شد که زندان بود و من نزدیک یک‌سال و نیم وقت گذاشتم تا بتوانم رضایت بگیرم. عشایر بودند و بر سر ملک درگیر شده بودند که این درگیری منجر به قتل شده بود. مقتول نزدیک 22 سال سن داشت. یک پرونده دیگر هم در کرج داشتم که باز مربوط به مسائل ملکی می‌شد. این پرونده هم برای سال 95 است که پس از حدود دو سال با موفقیت و رضایت خانواده مقتول همراه بود.

   پرونده‌های صلح و سازش دیگری که دارید مربوط به چه مسائلی می‌شود؟

اختلاف پدر و پسری داشتم. اختلافات زناشویی، اختلافات ملکی که در اکثر همین اختلافات ملکی قتل رخ می‌دهد.

ماهرویی در آخر می‌گوید: «قرار است از زندگی و پرونده‌هایی که داشتم مستند ساخته شود که با شرایط فعلی و ویروس کرونا به تعویق افتاده است.»

آخرین اخبار «حوادث لرستان» را در صفحه حوادث لرستان و حوادث خرم آباد حادثه 24 بخوانید.

ارسال نظر