زمان مطالعه: 5 دقیقه

مرگ جواد صفری، استاد دانشگاه کاشان، سکته یا خودکشی؟

با گذشت حدود یک هفته از خبر خودکشی جواد صفری، استاد بازنشسته دانشگاه کاشان و در حالی که کانون صنفی اساتید دانشگاه بوعلی، علت این اقدام دردناک را «مشکلات صنفی و معیشتی» عنوان کرد، دانشگاه کاشان با صدور بیانیه‌ای، فوت به علت خودکشی استاد تمام این دانشگاه را تکذیب و ادعا کرد که آن مرحوم، دچار سکته مغزی شده است.
04 بهمن 1400
شناسه : 83431
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/83431
858+
بالا
با گذشت حدود یک هفته از خبر خودکشی جواد صفری، استاد بازنشسته دانشگاه کاشان و در حالی که کانون صنفی اساتید دانشگاه بوعلی، علت این اقدام دردناک را «مشکلات صنفی و معیشتی» عنوان کرد، دانشگاه کاشان با صدور بیانیه‌ای، فوت به علت خودکشی استاد تمام این دانشگاه را تکذیب و ادعا کرد که آن مرحوم، دچار سکته مغزی شده است.

حادثه 24 -  با گذشت حدود یک هفته از خبر خودکشی جواد صفری، استاد بازنشسته دانشگاه کاشان و در حالی که کانون صنفی اساتید دانشگاه بوعلی، علت این اقدام دردناک را «مشکلات صنفی و معیشتی» عنوان کرد، دانشگاه کاشان با صدور بیانیه‌ای، فوت به علت خودکشی استاد تمام این دانشگاه را تکذیب و ادعا کرد که آن مرحوم، دچار سکته مغزی شده است.

روزهای پایانی دی، خبری در شبکه‌های اجتماعی درباره خودکشی یک استاد تمام رشته شیمی دانشگاه کاشان در محل آزمایشگاه این دانشگاه و در مقابل چشم دانشجویان منتشر شد. به استناد این اخبار، مرحوم جواد صفری که استاد تمام این دانشگاه و از اساتید بازنشسته بوده، در اعتراض به دریافت نکردن پاداش بازنشستگی و طولانی شدن تعویق مطالبات شغلی ایشان، در محل آزمایشگاه دانشگاه و در مقابل چشم دانشجویان، با خوردن قرص به زندگی خود پایان داده است. روز جمعه و پس از این حادثه تلخ و تاسف‌آور، محمود صادقی، نماینده سابق مجلس در صفحه توییتر خود، درباره درگذشت استاد «جواد صفری» بر اثر خودکشی به دلیل فشار مالی، اطلاع‌رسانی کرد در حالی که روز 29 دی هم، عباس کتابی؛ سرپرست این دانشگاه با صدور پیام تسلیتی نوشته بود: «خبر درگذشت استاد بازنشسته دانشکده شیمی دانشگاه کاشان؛ جناب آقای دکتر جواد صفری موجب تالم و تاثر فراوان شد. آن مرحوم در دوره خدمت در دانشگاه کاشان دانشجویان زیادی را دلسوزانه و عالمانه تربیت کرد. از درگاه ایزدمنان برای ایشان غفران و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسالت دارم.»

به دنبال اطلاع‌رسانی گسترده درباره علت و نحوه فوت این استاد پیشکسوت در شبکه‌های اجتماعی، کانون صنفی اساتید دانشگاه بوعلی سینای همدان، در بیانیه‌ای با امضای غلامحسین مجذوبی؛ از اساتید صاحب‌نام گروه مهندسی مکانیک این دانشگاه، ضمن تاکید بر اینکه علت خودکشی استاد «جواد صفری»، اعتراض به پرداخت نشدن پاداش بازنشستگی ایشان پس از بازنشستگی بوده، نوشت: «مدت‌هاست دست‌هایی با همدستی صداوسیما تلاش در بدنام کردن اساتید دانشگاه دارند و در حالی که تا همین چند ماه پیش حقوق یک استادیار پایه یک، بین شش تا هفت میلیون تومان بود، در برنامه‌هایی حساب شده اساتید را حقوق‌بگیرانی نجومی نشان دادند در حالی که بیشترین حقوق اساتید بازنشسته از حقوق بسیاری از کارمندان سازمان و نهادها کمتر است. باید دید که چه بر سر آموزش عالی کشور آمده که برخی اساتید را این‌گونه به ستوه آورده و کارد به استخوان آنها رسیده است. شاید خودکشی یک استاد تمام بازنشسته زنگ خطری باشد برای مسوولان نظام تا آنها را متوجه اوضاع خطیر آموزش عالی و تضییقاتی که پی در پی برای دانشگاه ایجاد می‌کنند مانند تلاش برای لغو احکام تمام وقت ویژه، سقف‌دار کردن حقوق و پاداش بازنشستگی، سختگیری‌های بی‌مورد در جذب و ... کرده باشد.کانون صنفی اساتید دانشگاه بوعلی همدان مراتب تاسف عمیق خود را از این حادثه دلخراش اعلام و به خانواده آن مرحوم تسلیت عرض می‌کند.»

 در حالی که مسوولان دانشگاه کاشان، طی روزهای گذشته صرفا به انتشار یک پیام تسلیت برای این استاد پیشکسوت بسنده کرده بودند، 4 روز بعد از این حادثه تلخ، در واکنش به بیانیه کانون اساتید دانشگاه ابوعلی سینای همدان اعلام کردند که طرح «خودکشی» کاملا کذب و درگذشت استاد «جواد صفری» صددرصد بی‌ارتباط با مسائل مالی و صنفی بوده است.

خبرگزاری ایلنا و باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از حسین نعیمی، معاون آموزشی دانشکده شیمی دانشگاه کاشان نوشتند که «مرحوم دکتر جواد صفری شخصیتی علمی برجسته، دلسوز، باسواد و با اخلاق بود؛ او چند سالی دچار بیماری‌های مختلف شده بود و دیگر توان تدریس نداشت، بنابراین در سال ۹۸ درخواست بازنشستگی پیش از موعد کرد.دکتر هفته‌ای یک تا دو بار برای امور پایان‌نامه‌های دانشجویانش به دانشگاه مراجعه می‌کرد، ولی دو هفته قبل از فوتش به دلیل سکته مغزی در بیمارستان بستری شد، پس از آن، روز چهارشنبه ۲۹ دی برای رسیدگی به پایان‌نامه یکی از دانشجویان به دانشگاه آمد، اما در آزمایشگاه، حالش بد شده است. این استاد بازنشسته به دلیل کسالت شدید با اورژانس به بیمارستان منتقل شد که احیاء جواب نداد و ظرف ۴۵ دقیقه از دنیا رفته است.»

به استناد این گزارش‌ها، معاون آموزشی این دانشکده که اذعان می‌دارد دوستی دیرینه با استاد مرحوم داشته، اعلام کرده که دکتر صفری در روز فوت‌شان هیچ مراجعه‌ای به امور مالی دانشگاه نداشته و هیچ مشکل و مطالبه مالی هم در مدت اخیر نداشت. تنها درخواستش در دو سال گذشته مطالبه پاداش بازنشستگی بود که بخش اعظمی از آن پرداخت شده بود.

علاوه بر این، شورای دانشکده شیمی دانشگاه کاشان هم با صدور بیانیه‌ای، هرگونه مطالبه این استاد درگذشته از دانشگاه را تکذیب کرد و در بیانیه‌ای نوشت: «طی چند روز اخیر برخی بداخلاقی‌ها و سوءاستفاده‌های رسانه‌ای توسط افراد و گروه‌های مغرض در فضای مجازی صورت پذیرفته است که این امر به هیچ‌وجه مورد تایید نبوده و آن را لطمه به حیثیت و منزلت علمی جامعه دانشگاهی و شخصیت عالمانه مرحوم جناب آقای دکتر صفری می‌دانیم.با عنایت به شناخت کافی از شخصیت علمی و اخلاقی ایشان و گفت‌وگو‌هایی که اخیرا با ایشان داشتیم مرتبط کردن فوت ایشان با مسائل صنفی و مالی خلاف واقع و باعث دلخوری و نارضایتی اعضای هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه کاشان شده است؛ لذا از همه دوستان استدعا و انتظار دارد که حرمت این استاد برجسته و دلسوز و خانواده داغدار ایشان را نگه داشته و مرهمی به قلب داغدار ایشان باشند.»

آخرین اخبار «حوادث اصفهان» را در صفحه حوادث اصفهان حادثه 24 بخوانید.

ارسال نظر