زمان مطالعه: 8 دقیقه

در شب جهنمی حسین‌آباد سنندج چه گذشت؟ / جزئیاتی از واژگونی مرگبار تانکر سوخت و نابودی 28 خانه

وقتی تانکر سوخت در ورودی شهر واژگون شد، مواد سوختی که شعله ور شده بود به‌سوی خانه‌های مردم سرازیر شد و بر سر راهش همه‌‌چیز را می‌سوزاند» این چکیده‌ای از حادثه باورنکردنی است که شنبه شب در حسین آباد، شهر کوچکی در نزدیکی سنندج اتفاق افتاد و ساکنان این شهر را شوکه کرد. ابعاد این حادثه آنچنان وسیع بود که 3نفر جان خود را از دست دادند، 13نفر مصدوم شدند و 28خانه دچار آتش‌سوزی شد. اما این حادثه چگونه اتفاق افتاد و ساکنان شهر درباره آن چه می‌گویند؟
20 دی 1400
شناسه : 82952
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/82952
773+
بالا
وقتی تانکر سوخت در ورودی شهر واژگون شد، مواد سوختی که شعله ور شده بود به‌سوی خانه‌های مردم سرازیر شد و بر سر راهش همه‌‌چیز را می‌سوزاند» این چکیده‌ای از حادثه باورنکردنی است که شنبه شب در حسین آباد، شهر کوچکی در نزدیکی سنندج اتفاق افتاد و ساکنان این شهر را شوکه کرد. ابعاد این حادثه آنچنان وسیع بود که 3نفر جان خود را از دست دادند، 13نفر مصدوم شدند و 28خانه دچار آتش‌سوزی شد. اما این حادثه چگونه اتفاق افتاد و ساکنان شهر درباره آن چه می‌گویند؟

 حادثه 24 -  وقتی تانکر سوخت در ورودی شهر واژگون شد، مواد سوختی که شعله ور شده بود به‌سوی خانه‌های مردم سرازیر شد و بر سر راهش همه‌‌چیز را می‌سوزاند» این چکیده‌ای از حادثه باورنکردنی است که شنبه شب در حسین آباد، شهر کوچکی در نزدیکی سنندج اتفاق افتاد و ساکنان این شهر را شوکه کرد. ابعاد این حادثه آنچنان وسیع بود که 3نفر جان خود را از دست دادند، 13نفر مصدوم شدند و 28خانه دچار آتش‌سوزی شد. اما این حادثه چگونه اتفاق افتاد و ساکنان شهر درباره آن چه می‌گویند؟

این حادثه ساعت 19 روز شنبه در ورودی شهر حسین‌آباد سنندج، واقع در استان کردستان اتفاق افتاد. ماجرا از این قرار بود که یک تانکر حامل سوخت نفتا که از کرمانشاه به‌سوی تبریز حرکت می‌کرد هنگام عبور از جاده‌ای که از شمال حسین‌آباد می‌گذرد ناگهان واژگون شد. این حادثه در بالادست این شهر کوچک اتفاق افتاد و واژگونی تانکر سبب شد سوخت داخل آن در جاده سرازیر شود. مواد سوختنی در شرایطی به‌سوی خانه‌های شهر جاری شده بود که لحظاتی بعد آتش‌سوزی اتفاق افتاد و به سیلی از آتش تبدیل شد. آتش به سرعت در حال گسترش بود و همه‌‌چیز را در سر راهش می‌سوزاند و پیش می‌رفت. شعله‌های آتش مردم شهر را وحشت زده مقابل خانه‌های‌شان کشاند. آنها به‌درستی نمی‌دانستند دلیل آتشی که یکباره به شهرشان افتاده چیست و چاره‌ای جز فرار و پناه‌گرفتن نداشتند. در یک چشم‌به‌هم‌زدن شعله‌های آتش به خانه‌های مردم رسید و آتش‌سوزی ابعاد گسترده‌تری پیدا کرد. هرکس با هر وسیله‌ای که داشت تلاش می‌کرد از جان و مالش محافظت و آتش را خاموش کند اما قدرت شعله‌های سرکش آتش از توان مردم بیشتر بود. دقایقی از پدیدآمدن این جهنم سوزان می‌گذشت که گروه‌های امداد و نجات خود را به محل حادثه رساندند.

عملیات امداد و نجات

آتش‌نشانان تلاش می‌کردند از گسترش آتش جلوگیری کنند و نیروهای اورژانس و هلال‌احمر در حال امدادرسانی به آسیب‌دیدگان بودند. پیام جلالی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان در این‌باره می‌گوید: این حادثه ابعاد گسترده‌ای داشت و مردم را غافلگیر کرده بود. در این حادثه آتش به حدود 28واحد مسکونی و ۱۰ تا ۱۵خودروی شخصی خسارت وارد کرد. همچنین افراد زیادی نیز دچار سوختگی شده بودند که متأسفانه 3نفر جان خود را از دست دادند و 13نفر نیز مصدوم شدند.

مرگ هولناک در میان شعله‌های آتش

یکی از قربانیان حادثه راننده تانکر بود که دچار سوختگی شدیدی شده بود. مرد میانسالی که قصد داشت محموله سوخت را از کرمانشاه به تبریز منتقل کند. آتش‌سوزی از تانکر سوخت آغاز شده و کانون حادثه بود. زمانی که آتش‌نشانان سراغ تانکر رفتند پی بردند راننده پس از واژگونی خودرواش داخل آن گرفتار شده و در همان دقایق اولیه جانش را از دست داده است. 2قربانی دیگر این حادثه هولناک زوج جوانی بودند که به تازگی با یکدیگر ازدواج کرده بودند اما این حادثه جان هر دو نفر آنها را گرفت. این زوج ساکن یکی از خانه‌هایی بودند که در ورودی شهر و در فاصله کمی از محل واژگونی تانکر قرار داشت. آنها بعد از شنیدن صدای واژگونی تانکر سوخت از خانه خارج شده و مقابل در آمده بودند اما به یکباره سیلی از آتش آنها را غافلگیر کرده و اجازه فرار به آنها نداده بود.

آسیب به شبکه برق و گاز

ابعاد این حادثه آنچنان گسترده بود که به بخشی از شبکه گاز و برق این شهر نیز آسیب رسید. بنابر گفته مدیرعامل شرکت برق استان کردستان آتش‌سوزی تانکر حامل سوخت باعث قطع برق پست هوایی حسین‌آباد شده و منازل و شبکه فشار ضعیف آسیب دید. همچنین طبق گفته استاندار کردستان بخشی از خط لوله گاز دچار مشکل شده بود که تلاش برای رفع این مشکل ادامه دارد. اسماعیل زارعی کوشا درباره این حادثه گفت: درخصوص برآورد خسارت‌های وارده به منازل مسکونی مردم باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدامات لازم صورت گیرد. امیدواریم که با یک کار کارشناسی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از وقوع حوادث مشابه جلوگیری به عمل‌آید.

علت حادثه چه بود؟

در همین حال، سرهنگ عیسی گوهری، رئیس پلیس راه استان کردستان درباره علت وقوع این حادثه می‌گوید: کارشناسان دلیل وقوع این حادثه را بی‌احتیاطی راننده تانکر حامل سوخت به‌علت عدم‌توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه اعلام کرده‌اند که راننده نیز به‌علت شدت وقوع حادثه جان باخته است. لازم است رانندگان قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند تا از وقوع چنین حوادث ناگواری پیشگیری شود.

مکث

حادثه به روایت شاهد عینی

سیروان، یکی از اهالی حسین آباد درباره آنچه شنبه شب در این شهر اتفاق افتاد می‌گوید: حسین آباد شهر کوچکی است که در 45کیلومتری سنندج قرار دارد. جاده‌ای از بالای شهرمان عبور می‌کند که به سمت دهگلان می‌رود. این جاده پیچ تند و خطرناکی دارد که هفته‌ای نیست که یک ماشین در آنجا تصادف نکند و همیشه شاهد اتفاقات تلخی در آنجا هستیم.

او ادامه می‌دهد: شنبه شب هم یک تانکر سوخت از این جاده می‌گذشت که راننده به‌خاطر همین پیچ تند نتوانست آن را کنترل کند و تانکر واژگون شد. جاده در بالای کوه قرار دارد و شهرمان در پایین دست است. به همین دلیل سوختی که در تانکر بود به‌سوی شهر سرازیر شد و همزمان با شعله‌ور شدن آن خانه و ماشین‌های مردم دچار آتش‌سوزی شد.

سیروان در ادامه می‌گوید: راننده تانکر را نمی‌شناختم اما 2 نفر دیگری که جان‌شان را از دست دادند از اهالی حسین آباد بودند. آنها زن و شوهری جوان بودند که همین چند ماه قبل با یکدیگر ازدواج کرده بودند. من پسر جوان را می‌شناختم. او جوان خوبی بود و می‌گفت برای آینده‌اش برنامه‌های زیادی دارد اما این حادثه جانش را گرفت. حالا همه در شهرمان از این حادثه شوکه شده‌اند و هیچ‌کس باورش نمی‌شود چنین حادثه‌ای اتفاق افتاده است. علاوه بر راننده تانکر و این زن و شوهر چند نفر دیگر از اهالی هم دچار سوختگی‌های شدیدی شده‌اند که ظاهرا حال 2 نفر از آنها خوب نیست. از طرفی خانه‌های مردم هم دچار آتش‌سوزی شده و در این سرمای زمستان خیلی‌ها بی‌سرپناه شده‌اند و جایی برای ماندن ندارند. خدا به همه‌شان کمک کند.

آخرین اخبار «حوادث کردستان» را در صفحه حوادث کردستان و حوادث سنندج حادثه 24 بخوانید.

ارسال نظر