زمان مطالعه: 7 دقیقه

در زندان دستگرد اصفهان چه می گذرد؟ روایت 3 زندانی قاتل از شرایط زندان

3زندانی که به اتهام قتل بازداشت شده و در زندان دستگرد اصفهان به سر می برند در گفتگویی تلفنی درباره شرایط سخت این زندان صحبت کردند.
14 دی 1400
شناسه : 82781
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/82781
1394+
بالا
3زندانی که به اتهام قتل بازداشت شده و در زندان دستگرد اصفهان به سر می برند در گفتگویی تلفنی درباره شرایط سخت این زندان صحبت کردند.

 حادثه 24 -   3زندانی که به اتهام قتل بازداشت شده و در زندان دستگرد اصفهان به سر می برند در گفتگویی تلفنی درباره شرایط سخت این زندان صحبت کردند.

تمام زندانیان بیچاره هستند. زمان گذشته اگر یک نفر مجرم راهی زندان می‌شد، دولت مجبور بود نانش را تا زمانی که در زندان است، بدهد. مانند ژان والژان در بینوایان «که او را به خاطر دزدیدن تکه نانی به زندان بردند و پانزده سال در زندان هر روز یک قرص نان کامل خورد!» اما حالا این زندانی است که باید ماهی چندین میلیون در زندان خرج شکمش کند و لباس بخرد و نان بخرد و...اولین زندانی می‌گوید: «بعضی از هم‌بندی‌های ما ماهی ۱۲ میلیون تومن هم خرج می‌کنن...»

دومین زندانی می‌گوید: «اینجا خودش یه دانشگاه است. خیلی‌ها هر چیزی که بلد نبودن اینجا یاد گرفتن...» سومین زندانی نیز می‌گوید: «به قدری غذای اینجا بی‌مزه و بی‌کیفیت است که مجبوریم خودمون غذا بخریم، تخم‌مرغ بخریم. اونقدر هم هر شب بهمون خیار و نون پنیر دادن همه زندانیا مریض شدن و سردی‌شون کرده...»

این حرف‌ها وقتی شنیده می‌شود که هر سه این زندانیان پس از اتمام حرف‌های‌شان یکی پس از دیگری گوشی تلفن را می‌گیرند تا داخل زندان مرکزی اصفهان را به تصویر بکشند. تصویری به رنگ خاکستری که به سیاهی تمایل دارد. هر سه این زندانیان مرتکب قتل شدند.

زندانی اول

او فضای زندان مرکزی اصفهان را این‌گونه شرح می‌دهد: «مگه ما چقدر پول داریم؟! اکثرا در این زندان زندانیان، قتل کردند. حالا بعضی‌ها دارن از قبل پول دارن. یعنی طرف یا تو کار مواد مخدر بوده حسابش پر پوله یا داره. یا خودش یا خانواده‌اش براش پول می‌ریزن. اونی که داره به اون زندانی که نداره کمک می‌کنه. مثلا اینجا زندانی کارتن‌خواب هم داریم. اومده زندان هنوز هم کار بیرونش رو انجام می‌ده. زباله‌ها و آشغالا رو از بندها و حیاط زندان جمع می‌کنه. خود زندانی‌ها هم پول می‌ذارن روهم و ماهی 100 هزار تومن بهش می‌دن. خود زندان که به اینا پول نمی‌ده بابت کارشون. بعضی از هم‌بندی‌های ما ماهی ۱۲ میلیون تومن هم خرج می‌کنن. اونی هم که نداره ماهی 2 میلیون تومن را خدا شاهده خرج می‌کنه. اون زندانی که می‌گم 12 میلیون هم خرج می‌کنه شایدم بیشتر خرج موادش هست. خب اینجا اکثر زندانیا مواد مصرف می‌کنن. پول غذا می‌دن. پول لباس هم همین طور. اینا همه خرج دیگه. لباس که حق ندارن خانواده‌هامون بیارن می‌گن لباس از فروشگاه خود زندان بخرین. حالا لباس چند؟ یه ژاکت ساده برای این هوای سرد 400 هزار تومن. یه شلوار ساده 300 هزار تومن. جوراب هم که ارزون‌ترینش 20 هزار تومن. 40 هزار تومنه. تو زندان و حیاط با دمپایی تاب می‌خوریم، مجبوریم جوراب پامون کنیم. اونایی هم که ندارن، لباس‌های اونایی که دارن آزاد می‌شن رو می‌گیرن تمیز می‌کنن می‌پوشن. یا اونایی که دارن برای اونایی که ندارن خرج می‌کنن. زندانیایی هم که خیلی وضع مالیشون خرابه ناهارها یا شام‌ها رو از کنار زندانیایی که غذا گرفتن می‌خورن. اینجا مواد بخواد رد و بدل بشه خیلی گرونه. من خودم سیگار هم نمی‌کشم اما 15 نفریم که هم خرجیم ماهی 300 هزار تومن می‌ذاریم رو هم تا بتونیم خرج کنیم. اینجا شنیدم یک گرم شیشه 3 میلیون تومنه. تریاک یه گرمش اگه بیرون 10 هزار تومن باشه اینجا تو زندان 700 هزار تومنه. شیشه طرفداراش از همه بیشتره تو زندان. برا همینم اینقدر گرونه.»

زندانی دوم

این زندانی از زندان و اتفاقاتی که در آن رخ می‌دهد، می‌گوید: «اینجا خودش یه دانشگاه است. خیلی‌ها هر چیزی که بلد نبودن اینجا یاد گرفتن. بعضی زندانیا شیره درست کردن تریاک رو یاد گرفتن. من خودم تا حالا تو عمرم یه همچین چیزایی که اینجا می‌بینم رو ندیده بودم. اینجا گلریزون هم گاهی می‌کنن برای بعضی زندانیا. خود زندانیا جع می‌شن و پول می‌ذارن. با اینکه شب خاموشی می‌دن اما اینجا خودشون آتیش درست می‌کنن. به هر روشی که شما فکرش رو کنین. چند وقت پیش هم از طرف زندان قرعه‌کشی کردن و یه سری از خانواده‌های زندانیا که اسمشون تو قرعه‌کشی در اومد رو بردن مشهد برای زیارت. فکر کنم سه تا اتوبوس می‌شدن.»

زندانی سوم

سومین زندانی در خصوص وضعیت غذا و آب در این زندان توضیح می‌دهد: «حالا درسته اینجا ما زندانی‌های کارتن‌خواب هم داریم ولی خود همین‌ها هم حاضر نیستن غذای زندون رو بخورن. قرمه‌سبزی می‌دن لوبیای نپخته، گوشت بدمزه که فقط چربی داره. به قدری غذای اینجا بی‌مزه و بی‌کیفیت است که مجبوریم خودمون غذا بخریم، تخم‌مرغ بخریم. اونقدر هم هر شب بهمون خیار و نون پنیر دادن همه زندانیا مریض شدن و سردی‌شون کرده. بعد زندانیا اعتراض کردن اونا هم کردن یه شب در میان نون و پنیر و خیار. زندانیایی که وضع مالیشون خیلی خوبه ناهار و شام رو می‌خرن. گاهی هم تن ماهی و تخم‌مرغ از فروشگاه اینجا می‌خرن و خودشون درست می‌کنن. به اونایی هم که ندارن می‌دن. اینجا اگه خودمون هوای خودمون رو نداشته باشیم که هیچی. دو، سه هفته هم می‌شه که آب گرم زندان رو قطع می‌کنن تا شب. شب هم یکی، دو ساعت باز می‌کنن دوباره قطعش می‌کنن. حالا درسته اینجا همه قتل کردن و حکمشون اعدام هست اما آدم که هستیم.»

آخرین اخبار «حوادث اصفهان» را در صفحه حوادث اصفهان حادثه 24 بخوانید.

ارسال نظر