زمان مطالعه: 8 دقیقه

نجات شگفت انگیز 4 قاتل از پای چوبه دار زندان رجایی شهر

4محکوم به قصاص به سالن اجرای حکم زندان رجایی‌شهر منتقل شدند تا به دار مجازات آویخته شوند، اما در اتفاقی شیرین و در حالی‌ که همه‌‌چیز برای اجرای حکم قصاص آنها آماده بود، اولیای دم مقتولان حکم قصاص هیچ‌یک از محکومان اجرا نشد.
27 آذر 1400
شناسه : 82183
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/82183
481+
بالا
4محکوم به قصاص به سالن اجرای حکم زندان رجایی‌شهر منتقل شدند تا به دار مجازات آویخته شوند، اما در اتفاقی شیرین و در حالی‌ که همه‌‌چیز برای اجرای حکم قصاص آنها آماده بود، اولیای دم مقتولان حکم قصاص هیچ‌یک از محکومان اجرا نشد.

حادثه 24 - 4محکوم به قصاص به سالن اجرای حکم زندان رجایی‌شهر منتقل شدند تا به دار مجازات آویخته شوند، اما در اتفاقی شیرین و در حالی‌ که همه‌‌چیز برای اجرای حکم قصاص آنها آماده بود، اولیای دم مقتولان حکم قصاص هیچ‌یک از محکومان اجرا نشد.

اولین پرونده

نخستین محکومی که سحرگاه چهارشنبه پای چوبه دار رفت، راننده کامیونی بود که 12سال قبل در یک درگیری جان موتورسواری را گرفت. این حادثه پنجم مهر سال88 رخ داد. در آن زمان راننده کامیون در جاده مخصوص کرج در حال حرکت بود که پشت چراغ قرمزی در حوالی چهارراه ایران‌خودرو توقف کرد. همان لحظه موتورسواری قصد داشت از کنار کامیون و جدول حاشیه اتوبان گذر کند که با اعتراض راننده کامیون روبه‌رو شد و این ماجرا شروع درگیری مرگبار بود.

راننده کامیون پس از دستگیری ماجرا را اینطور توضیح داد: موتورسوار مدام بوق می‌زد و می‌خواست که من حرکت کنم تا او بتواند از کنار کامیون من رد شود. چراغ قرمز بود و به او گفتم چرا بوق می‌زنی؟ او هم با لحن تندی جوابم را داد. درحالی‌که عصبانی بودم از ماشین پیاده شدم و با موتورسوار دست به یقه شدم. شاهدان درگیری به سمت ما آمدند و با وساطت و میانجیگری ما را از یکدیگر جدا کردند. بعد پشت فرمان کامیونم نشستم و به راهم ادامه دادم اما موتورسوار از سر لجبازی جلوی من آرام‌آرام حرکت می‌کرد و اجازه عبور نمی‌داد. هرچه بوق می‌زدم اعتنایی نمی‌کرد و اصلا نمی‌دانم چه شد که او را زیر گرفتم. این مرد در دادگاه به قصاص محکوم شد و در 12سال گذشته 3بار پای چوبه دار رفت و هربار در آخرین لحظات توانست با التماس از اولیای دم مهلت بگیرد تا اینکه چهارشنبه 24آذر‌ماه امسال، برای چهارمین‌بار پای چوبه دار رفت. همه‌‌چیز در سالن اجرای حکم زندان رجایی‌شهر برای قصاص راننده کامیون مهیا بود و او وقتی پای چوبه دار قرار گرفت، به پای اولیای دم افتاد و با گریه خواست که او را ببخشند اما آنها اصرار بر اجرای حکم داشتند. در حالی ‌که طناب دار بر گردن قاتل انداخته شده بود، ناگهان اولیای دم اعلام کردند که حاضرند به شرط دریافت دیه قاتل را ببخشند و از قصاص او صرف‌نظر کنند. قاتل شرط آنها را پذیرفت و به این ترتیب او از پای چوبه دار به زندان منتقل شد تا پس از پرداخت دیه و بعد از گذشت 12سال از زندان آزاد شود.

پرونده دوم

دومین محکوم به مرگ 3سال قبل مرتکب قتل شده بود. ماجرا از این قرار بود که 22مهر سال97 گزارش درگیری مرگباری حوالی اتوبان آزادگان به پلیس اعلام شد. بررسی‌ها نشان می‌داد درگیری میان 3نفر رخ داده که یکی از آنها با چاقو زخمی شده و دیگری جان باخته بود. عامل جنایت، نفر سوم بود که فراری شده بود. او پس از دستگیری گفت: روز حادثه وقت دندانپزشکی داشتم و اگر دیر می‌رسیدم نوبتم را از دست می‌دادم. من مدیر پارکینگ عمومی هستم که متعلق به پدرم است و روز حادثه می‌خواستم از پارکینگ خارج شوم و دندانپزشکی بروم که متوجه شدم مقابل در پارکینگ، خودروی پژویی پارک کرده و نمی‌توانم خارج شوم.

او گفت: با راننده پژو به‌صورت لفظی درگیر شدم و بعد از آن راننده تیبا به طرفداری از راننده پژو جلو آمد و وقتی دعوای ما بالا گرفت کم‌کم رانندگان دیگر هم به طرفداری از آنها آمدند. نمی‌دانم قمه متعلق به چه‌کسی بود اما من سعی داشتم آن را از دست یکی از راننده‌ها بگیرم تا مبادا حادثه‌ای رخ ‌بدهد. اما وقتی آنها به سمتم آمدند با قمه سعی داشتم دورشان کنم که ناگهان ضربه قمه به دونفر از آنها خورد و جان یکی‌شان را گرفت.

متهم به قتل پس از محاکمه در دادگاه کیفری استان تهران، به قصاص محکوم شد و حکم به تأیید قضات دیوان عالی کشور رسید. او مدتی قبل پای چوبه دار رفت اما موفق شد از اولیای دم مهلت بگیرد و به زندان برگردد. متهم در مهلت تعیین‌شده از سوی اولیای دم نیز موفق نشد رضایت آنها را جلب کند. به همین دلیل سحرگاه چهارشنبه برای دومین‌بار به سالن اجرای حکم منتقل شد و وقتی خود را پای چوبه دار دید، با التماس از اولیای دم طلب بخشش و حلالیت کرد تا اینکه دل آنها به رحم آمد و به شرط دریافت دیه حاضر شدند محکوم به قصاص را ببخشند. به این ترتیب مرد جوان که از خوشحالی به گریه افتاده بود و اشک شوق می‌ریخت به پای اولیای دم افتاد و از آنها به‌خاطر تصمیم بزرگی که گرفته بودند تشکر کرد.

مهلت به 2قاتل

صبح چهارشنبه بود، زمان زیادی به طلوع خورشید نمانده بود و هنوز نام دو قاتل دیگر نیز در لیست اجرای حکم وجود داشت. دل توی دلشان نبود و وقتی شنیدند 2محکوم دیگر بخشیده شده‌اند، امیدشان به بخشش از سوی اولیای دم بیشتر شد. یکی از این 2نفر ششم آبان سال96 در جریان یک درگیری دست به جنایت زده و انگیزه‌اش را اختلاف مالی عنوان کرده بود. دیگری نیز هفتم بهمن سال96 به‌دلیل اختلافات خانوادگی جان یک آشنا را گرفته و حکم قصاص وی در دیوان عالی کشور تأیید شده و به مرحله اجرا رسیده بود.

2قاتل با پاهای لرزان به سالن اجرای حکم زندان رجایی‌شهر منتقل شدند و آنها نیز در واپسین لحظات با التماس و خواهش، اولیای دم را راضی کردند تا حکم را اجرا نکنند. اولیای دم این 2پرونده به قاتلان مهلت دادند و به این ترتیب وقتی خورشید چهارشنبه طلوع کرد، هر 4محکوم به قصاصی که نامشان در لیست اعدامی‌ها بود جان دوباره‌ای پیدا کرده و به زندان بازگشتند. با اعلام مهلت از سوی اولیای دم این دو پرونده، تلاش و پادرمیانی تیم صلح و سازش دادسرای جنایی تهران برای گرفتن رضایت کامل آنها و بخشش 2قاتل آغاز شده است.

ارسال نظر