حادثه 24 - ورود هوشمندانه رئیس دستگاه قضا به پرونده مدیرعامل دیوار و دستور رسیدگی مجدد به این پرونده حاکی از دقت نظر رئیس قوه قضاییه نسبت به جلوگیری از ناامن شدن فضا برای کسب و کارهای اینترنتی است. اما ماجرای اشکان میرآرمندهی، مدیر عامل سایت دیوار و ماجرای کفش جلوباز با جعبه چگونه آغاز شد؟
حکم مجازات سه ماه و یک روز حبس برای اشکان میرآرمندهی مدیرعامل سایت دیوار در دادگاه تجدیدنظر تهران تایید شده است.ظاهرا این حکم به دلیل برخی فعالیتهای مجرمانه کاربران با سوءاستفاده از سایت دیوار رخ داده و مدیران این سایت ششم آذر سال جاری در بیانیهای اعلام کردند که عنوان اتهامی این حکم «فراهم آوردن موجبات فساد و فحشاء از طریق جذب زنان تنفروش» است.
دیوار وبگاه و اپلیکیشن نیازمندیهای اینترنتی و بستری برای خرید و فروش کالاهای نو و دست دوم و ارائه خدمات است که در سال ۱۳۹۲ راهاندازی شده و اکنون در تعدادی از شهرهای کشور فعال است.
در بخشی از بیانیه سایت دیوار درباره صدور حکم قطعی مدیرعامل این سایت آمده است: «دیوار همواره تلاش کرده تا جای ممکن از انتشار محتوایی که حتی شائبه انگیزههای نامناسب دارند جلوگیری کند و به همین دلیل صرفا در سال ۱۳۹۹ حدود ۵۶ میلیون آگهی (۲۰ درصد آگهیهای بررسی شده) به دلیل نقض قوانین، گزارش کاربران یا دستور قضایی رد شده است. بدیهی است دیوار امکان بررسی انگیزه، سوءنیت و سابقه احتمالی یکایک ۴۴ میلیون کاربر استفادهکننده از این پلتفرم را ندارد و به همین دلیل باید بین مسئولیت پلتفرم و کاربر آگهیدهنده تمایز حقوقی قائل شد.»
این حکم قضایی امکان جایگزینی ندارد مگر به روش اعاده دادرسی و یا اعمال ماده ۴۷۷ که از ظرفیتهای قانونی است، مجدد در فرایند رسیدگی قرار گیرد.
انتشار این خبر موجی از نگرانی را برای فعالان صنعت کسب و کارهای اینترنتی ایجاد کرد اما ورود حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژهای رییس قوه قضاییه برای بررسی مجدد این پرونده، اقدامی است که با توجه به وضعیت کشور و ضربههای اقتصادی بیماری کرونا میتواند به ایجاد کسب و کارهای جدید و جلوگیری از افزایش نرخ بیکاری، کمک جدی کند.
البته هیات عمومی دیوان عالی کشور نیز در زمینه ایجاد وحدت رویه در موارد مشابه مانند مسئولیت کامنتها در سایتها و دیگر پلتفرمهای مجازی در رفع مسئولیت از بانیان پلتفرمها احکامی صادر کرده که میتوان با بررسی کاملتر در موارد مشابه آرای دقیقتری صادر کرد.
ماجرای «کفش جلوباز با جعبه» در سایت دیوار
چندی قبل تبلیغاتی در سایت دیوار منتشر شده که موجب اعتراض برخی کاربران شده است. کلیدواژه های این تبلیغات کفش زنانه مجلسی جلو باز با جعبه، کفش زنانه در تهران و کفش زنانه دیوار که در آن زیرپوستی به تبلیغات جنسی پرداخته می شود.
شواهد نشان می داد افرادی سودجو با ابداع عبارات رمزی از بستر تبلیغاتی رایگان سایت «دیوار»، اقدام به عرضه و دریافت خدمات نامشروع میکنند. در واقع برخی از عوامل باندهای فساد و فحشاء با توجه به حضور گسترده و قابل توجه کاربران فضای مجازی کشورمان در سایتها و سرویسهای اینترنتی پر مخاطبی مانند سایت دیوار از بسترهای رایگان اینگونه سایتهای تبلیغاتی استفاده کرده و جهت بازاریابی و گسترش شبکه فاسد خود بهره میبرند؛ در این میان هستند افرادی که تبلیغات عجیب در قالب یک جرم را به راحتی در سایت دیوار بدون هیچ نظارتی انجام میدادند.
کفش زنانه
ماجرای فروش کفش زنانه از این قرار است که کاربران سودجو در سایت دیوار با ارائه فروش یک کفش جلو باز و استفاده از عبارتهای خاص در تبلیغ سعی میکردند تا خدمات خود را به صورت پنهان ارائه دهند؛ موضوعی که بسیاری از کاربران دیگر را گمراه کرده و پس از گفتگو یا چت فرد درخواست کننده متوجه میشوند که در واقع منظور از فروش کفش ارائه خدمات جنسی بوده و البته اغلب کاربران هیچ اطلاعی از کم و کیف این ماجرا ندارند.
در این شرایط بود که این ادعا مثل یک بمب توجه کاربران فضای مجازی را به خود جلب کرد و باعث شده که در یک هفته عباراتی مانند خرید کفش زنانه دیوار ، کفش زنانه مجلسی جلو باز با جعبه ، کفش زنانه در تهران به کلید واژههای داغ و پرجستجوی فضای مجازی بدل شوند چرا که ماهیت این خبر ناخودآگاه کنجکاوی هر مخاطبی را بر می انگیزد! و قطعا قشر جوان نیز به دنبال این کلمات پر بازدید خواهند رفت.
یکی دیگر از نکاتی که در سایت دیوار دیده میشد اجاره سوئیتهای شبانهروزی است، اجاره بهای این سوئیتها از ۳۰۰ تا ۸۵۰ هزار تومان برآورد می شد، این خانهها بدون هیچ قید و بندی از شناسنامه گرفته تا مدرکی که ملاک دوستی یا فامیلی باشد اجاره داده میشد که این موضوع باعث اشاعه فساد و فحشا در جامعه به صورت کاملا رایگان شده بود.
زورگیریهای پرمخاطب
تبلیغهای عجیب و غریب یکی دیگر از مسائلی بود که در سایت دیوار به چشم میخورد، تبلیغاتی مانند انجام دعوا یا زورگیری و یا شرخری یکی از مسائل مهمی است که در سایت دیوار با آن برخورد میکردید؛ فراموش نکنید در گزارش سال ۹۸ سایت دیده میشود که این سایت در سال ۱۳۹۸ در تمام شهرهای کشور بیش از ۳۵ میلیون کاربر را به خود جذب کرد که با این تعداد کاربری که در سال گذشته داشته است تقریبا در هر خانواده ایرانی بیش از یک نماینده دارد. یا به زبان آمار در هر خانواده ۱.۴ نفر کاربر وفادار این پلتفرم هستند که در این یک سال عضو دیوار بوده و در آن به خرید و فروش پرداختهاند که به عبارتی میتوان گفت وجود چنین تبلیغاتی در سایت دیوار با این تعداد بسیار عجیب است و نیاز به یک نظارت قوی دارد.