زمان مطالعه: 4 دقیقه

هزینه عبور از کانال مانش برای هر نفر چقدر است؟

عبور از کانال مانش و رسیدن به انگلیس رؤیای بسیاری از پناهجویانی است که از آسیا، خاورمیانه و آفریقا قدم در مسیر پرمخاطره اروپا می‌گذارند. آنها که به سمت انگلیس می‌روند، بعد از رسیدن به خاک فرانسه ماه‌ها در بندر کاله سرگردان می‌مانند تا بتوانند با پرداخت پول به قاچاق‌بر‌ها خود را به آن سوی آب برسانند.
08 آذر 1400
شناسه : 81637
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/81637
1242+
بالا
عبور از کانال مانش و رسیدن به انگلیس رؤیای بسیاری از پناهجویانی است که از آسیا، خاورمیانه و آفریقا قدم در مسیر پرمخاطره اروپا می‌گذارند. آنها که به سمت انگلیس می‌روند، بعد از رسیدن به خاک فرانسه ماه‌ها در بندر کاله سرگردان می‌مانند تا بتوانند با پرداخت پول به قاچاق‌بر‌ها خود را به آن سوی آب برسانند.

حادثه 24 - عبور از کانال مانش و رسیدن به انگلیس رؤیای بسیاری از پناهجویانی است که از آسیا، خاورمیانه و آفریقا قدم در مسیر پرمخاطره اروپا می‌گذارند. آنها که به سمت انگلیس می‌روند، بعد از رسیدن به خاک فرانسه ماه‌ها در بندر کاله سرگردان می‌مانند تا بتوانند با پرداخت پول به قاچاق‌بر‌ها خود را به آن سوی آب برسانند.

هدف، رسیدن به بندر «دوور» در انگلیس است. فاصله کاله و دوور در نزدیک‌ترین نقطه، 33کیلومتر است. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، پناهجویان برای عبور از این باریکه باید بین 3000 تا 7000یورو به قاچاقچی‌های انسان پرداخت کنند. برای برخی از آنها البته گذشتن از کانال مانش به قیمت جان‌شان تمام می‌شود.

برخی از قاچاقچیان به‌عنوان تخفیف، یک جلیقه نجات هم به پناهجویان می‌دهند. جلیقه نجات اما در برابر موج‌های سهمگین کانال مانش، کاری از پیش نمی‌برد. طی سال‌های اخیر، 166نفر در این مسیر جان خود را از دست داده‌اند. 27نفرشان همین هفته قبل زمانی که قایق‌شان اسیر امواج شد، قربانی شدند؛ حادثه‌ای که مرگبارترین حادثه عبور از کانال مانش طی 7سال گذشته به شمار می‌رود. 30 تا 40نفر سوار قایق‌های لاستیکی می‌شوند که به‌طور استاندارد 10نفر گنجایش دارند. عبور‌دادن هر قایق، تا 300هزار یورو عاید قاچاقچی‌ها می‌کند.

پناهجویانی که به خاک انگلیس می‌رسند، همچون بسیاری از دیگر کشورها به‌مدت یک سال اجازه کار ندارند اما برخلاف دیگر کشورها در همین دوران کمک هزینه‌ای به مبلغ حدود ۴۰پوند در هفته دریافت می‌کنند. زنان باردار و کودکان، کمک هزینه‌هایی مازاد بر این دریافت خواهند کرد. همچنین هزینه درمان و تحصیل برای این افراد در انگلیس رایگان است. به همین دلیل است که انگلیس برای بسیاری از پناهجویان در مقایسه با دیگر کشورها جذاب‌تر است؛ به‌خصوص در مقایسه با فرانسه. در فرانسه پناهجویان نه حق کار دارند و نه حق اجاره سرپناه.

قایق‌های کوچک لاستیکی که حدود 7متر طول دارند، برای رسیدن به دوور باید از میان کشتی‌های اقیانوس‌پیما که گاهی تا 300متر طول دارند، عبور کنند. برخی از قایق‌ها بر اثر برخورد با این کشتی‌ها واژگون شده‌اند. پلیس فرانسه فروش قایق‌های لاستیکی در فروشگاه‌های بندر کاله را ممنوع کرده اما قاچاقچی‌ها قایق‌ها را از آلمان و بلژیک به فرانسه و در نهایت به کاله منتقل می‌کنند. طی سال‌جاری، یعنی طی 11ماه، بیش از 23هزار نفر موفق شده‌اند با عبور از مانش، خود را به انگلیس برسانند. به این ترتیب قاچاق پناهجویان در این منطقه کسب‌وکاری است که سالانه دست‌کم 69میلیارد یورو ارزش دارد.

پناهجویان قبل از آنکه به فرانسه برسند، باید از اروپای مرکزی یا اروپای شرقی عبور کنند. عبور از این مسیر هم دست‌کم برای هر نفر 4000یورو خرج دارد. قاچاق‌برها پناهجویان را در اروپای مرکزی با کامیون عبور می‌دهند. برای هر‌ماه انتقال پناهجویان تا مقصد، راننده‌ها 2000 تا 3000یورو دستمزد می‌گیرند. بسیاری از آنها اهل کشورهای شرق اروپا ازجمله اوکراین و مولداوی هستند.

مقام‌های دولتی در دو سوی کانال اعلام کرده‌اند که باید برای متوقف‌کردن روند عبور پناهجویان از این منطقه، با قاچاقچیان انسان برخورد کنند. فرانسوی‌ها طی روزهای اخیر تعدادی را در این رابطه دستگیر کرده‌اند اما آنها می‌دانند که افراد دستگیر‌شده، خرده‌پا هستند و نقش چندانی در شبکه قاچاق پناهجویان ندارند. دستگیر‌شده‌ها در انتهای شاخه قرار دارند. پلیس فرانسه اما اعلام کرده که در حال بازجویی از این افراد برای رسیدن به سرکرده‌ها و سرشاخه‌های باندهای قاچاق است.

ارسال نظر