زمان مطالعه: 5 دقیقه

80 میلیون تومان، بهای آزادی مردی که ناخواسته قاتل شد

سرایدار ساختمان که در جریان درگیری با تعمیرکار آسانسور باعث مرگ او شده بود هرچند از اتهام قتل عمدی تبرئه شد اما به‌دلیل عدم توانایی در پرداخت 80میلیون تومان مابقی مبلغ دیه، در زندان به‌سر می‌برد و خانواده‌اش از خیرین برای آزادی او کمک خواسته‌اند.
19 آبان 1400
شناسه : 81229
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/81229
346+
بالا
سرایدار ساختمان که در جریان درگیری با تعمیرکار آسانسور باعث مرگ او شده بود هرچند از اتهام قتل عمدی تبرئه شد اما به‌دلیل عدم توانایی در پرداخت 80میلیون تومان مابقی مبلغ دیه، در زندان به‌سر می‌برد و خانواده‌اش از خیرین برای آزادی او کمک خواسته‌اند.

حادثه 24 - سرایدار ساختمان که در جریان درگیری با تعمیرکار آسانسور باعث مرگ او شده بود هرچند از اتهام قتل عمدی تبرئه شد اما به‌دلیل عدم توانایی در پرداخت 80میلیون تومان مابقی مبلغ دیه، در زندان به‌سر می‌برد و خانواده‌اش از خیرین برای آزادی او کمک خواسته‌اند.

28اسفندماه سال95 در جریان یک درگیری در ساختمانی واقع در غرب تهران یک تعمیرکار آسانسور به قتل رسید. ماجرا از این قرار بود که مقتول که 36سال داشت و آن روز برای تعمیر آسانسور به این ساختمان رفته بود، در آنجا با سرایدار 33ساله درگیر شد و به‌دلیل ضربه‌ای که با چاقو به پایش اصابت کرده بود، جانش را از دست داد.

به‌دنبال این جنایت با دستور قاضی محسن مدیرروستا، بازپرس وقت دادسرای جنایی تهران سرایدار ساختمان بازداشت شد. او در بازجویی‌ها گفت: آن روز تعمیرکار آسانسور به ساختمان آمد. کارش طول کشید و به او ناهار دادم و حتی برایش چای بردم. زمانی که قصد رفتن داشت به او گفتم پیچ پنلی که داخل کابین آسانسور باز کرده را ببندد، چون ممکن بود خطرناک باشد. اما او اصلا به حرف من توجهی نکرد و جروبحثمان شد. او همچنان از بستن پیچ پنل خودداری می‌کرد که با هم درگیر شدیم و من با چوب او را زدم.

متهم ادامه داد: به اتاق سرایداری رفتم که مرد تعمیرکار ناگهان به شیشه ضربه‌ای زد و شیشه شکست و زن و بچه‌ام وحشت کردند. من که  عصبانی شده بودم به‌دنبالش رفتم. مقابل در ورودی ساختمان با هم درگیر شدیم و من هلش دادم که ناگهان چاقویی که در دست خودش بود به پایش برخورد کرد و زخمی شد. 

متهم به قتل در ادامه صحنه قتل را بازسازی کرد و مدعی شد قصدی برای به قتل رساندن تعمیرکار آسانسور نداشته است. با این حال پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد. مدتی بعد متهم در دادگاه محاکمه شد. او در جلسه محاکمه در دفاع از خودش گفت: باور کنید من قصد آسیب‌زدن به متوفی را نداشتم  و همه‌‌چیز در یک لحظه اتفاق افتاد. در این درگیری من هیچ چاقو یا وسیله‌ای که بخواهم با آن به متوفی آسیبی برسانم در دست نداشتم. من فقط او را هل دادم و چاقویی که در دست متوفی بود به پایش برخورد کرد و این حادثه اتفاق افتاد. حالا مدت‌هاست که به‌خاطر این اتفاق، دور از زن و بچه‌ام در زندان هستم و نمی‌دانم چه سرنوشتی در انتظارم است. در پی دفاعیات متهم قضات دادگاه به بررسی شواهد و مدارک به‌دست‌آمده پرداختند و به این نتیجه رسیدند که عمل متهم در این پرونده از مصادیق دفاع مشروع است و او مرتکب قتل عمد نشده است. چراکه شواهد نشان می‌داد او چاقو در دست نداشته و متوفی با ضربه چاقویی که در دست خودش بوده جان باخته است. به این ترتیب مرد سرایدار از اتهام قتل عمد تبرئه اما به پرداخت دیه کامل یک مرد مسلمان به اولیای دم محکوم شد. این رأی در ادامه در شعبه هفتم دیوان عالی کشور تأیید و قطعی شد. با قطعی‌شدن حکم دادگاه پرونده برای اجرای حکم به شعبه سوم دادسرای امور جنایی تهران فرستاده شد و مرد سرایدار باید 480میلیون تومان به اولیای دم مقتول پرداخت می‌کرد تا از زندان آزاد شود.

او با کمک اعضای خانواده‌اش و پس از فروش همه دارایی خودش و نزدیکانش توانست 400میلیون تومان فراهم کند اما تهیه 80میلیون باقیمانده برایش امکان نداشت. در این شرایط او همچنان در زندان به‌سر می‌برد و خانواده‌اش از خیرین و افرادی که توانایی مالی دارند درخواست کرده‌اند برای نجات مرد سرایدار به آنها کمک کنند.

ارسال نظر